به گزارش ایرنا، دکتر اصفر فرشاد روز چهارشنبه در دومین مجمع سلامت استان زنجان افزود: رویکرد اجتماعی شدن سلامت به منزله شنیده شدن صدای مردم است و در این میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خدمات متعددی را به هموطنانمان ارائه می کند.
وی اظهار داشت: بر این اساس این وزارتخانه به تنهایی پاسخگوی نیازهای مردم در حوزه سلامت نیست، بر این مبنا باید شهروندان، جامعه و بخش های دیگری غیر از حوزه سلامت ورود پیدا کنند.
این مسئول ادامه داد: سلامت جسمی، اقتصادی، اجتماعی و معنوی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و نبود آنها مشکلاتی را بوجود می آورد.
وی اضافه کرد: متخصصان سرطان شناسی می گویند 50 درصد درمان این نوع بیماری با رفتارهای معنوی امکان پذیر است که این مقوله جدید به تازگی از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) مورد توجه جدی قرار گرفته است.
قائم مقام معاونت اجتماعی وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی ادامه داد: بخشی از سلامت انسانها به ژن، درصدی دیگر به خدمات بهداشتی و درمانی و بالای 70 درصد به شرایط محیطی باز می گردد.
وی خاطرنشان کرد: 25 درصد از خدمات سلامت به نوع ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مردم از سوی دولت باز می گردد و 75 درصد دیگر ان نیازمند همراهی دیگر دستگاههای بین بخشی است.

** زنجان سومین استان در حوادث منجر به مرگ است
فرشاد افزود: چهار بیماری قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های ریوی روانی عمده ترین علل مرگ و میر بیماری های غیرواگیر است که از 2 دهه گذشته 47 تریلیون دلار در جهان هزینه برجای گذاشته است.
وی اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در صورت صرف هزینه 1.3 دلاری به ازای هر فرد در حوزه پیشگیری می تواند میلیاردها دلار را کنترل کند و این موضوع از اهمیت روز افزون این مهم حکایت دارد.
قائم مقام معاونت اجتماعی وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی ادامه داد: طبق آمارها استان زنجان بالاترین مرگ های ناشی از بیماری های غیر واگیر در سال های گذشته را به خود اختصاص داده بود که با کارهای انجام گرفته و در مقایسه با استان های مجاور آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و قزوین به کنترل آن نایل شده است.
وی گفت: بر این اساس در ارتباط با حوادث منجر به مرگ نیز به ترتیب استان های خراسان شمالی، تهران و زنجان در رده های اول تا سوم قرار دارند.
فرشاد افزود: مرگ زود رس در اثر حوادث موجب می شود که میانگین امید به زندگی به عنوان یکی از شاخص های حوزه سلامت کاهش پیدا کند.
وی اضافه کرد: ماموریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه ها بر افزایش امید به زندگی در جامعه است و در این میان همکاری سایر دستگاههای متولی در کاهش این مساله نقش تعیین کننده ای دارد.
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور ادامه داد: آمارها نشان می دهد مصرف نمک زنجانی ها از میانگین کشوری بالاتر است و برای کاهش این معضل باید کار فرهنگ سازی مناسبی انجام گیرد.

** نسل جوان ایران در معرض کمپانی های چند ملیتی دخانیات قرار دارد
وی یادآور شد: ایران در مقایسه با کشورهای منطقه به لحاظ مصرف دخانیات وضعیت خوبی وجود دارد اما به این مهم باید توجه داشت که کشورمان با توجه به ترکیب جمعیتی به شدت در معرض تهدید کمپانی های چند ملیتی دخانیات قرار گرفته است.
فرشاد افزود: بر این مبنا مافیای تولید دخانیات به دنبال آن هستند که فرهنگ مصرف سیگار به مراتب در کشورمان افزایش یابد و این موضوع بسیار نگران کننده است.
وی اظهار داشت: حضور و مشارکت مردم و از طرفی همکاری دستگاه های بین بخشی اهمیت زیادی دارد و باعث کاهش نابرابری سلامت شده و از طرفی سواد عمومی مردم نیز باید افزایش یابد.
این مسئول خاطرنشان کرد: ایران به عنوان پرچمدار اجتماعی شدن سلامت در جهان محسوب می شود و برهمین اساس ابزاری را برای حضور فعالانه و مشارکت بیشتر مردم با عنوان کانون سلامت محله در کشور تعریف کرده است.
فرشاد ادامه داد: انتظار از مجمع سلامت استان و شهر ستان این است که زمینه انتقال مسئولیت های قابل واگذاری با کانون های محلات را فراهم کند، تقویت همکاری ها و تعامل بین بخشی در سطوح مختلف از سطح محله تا استان را نیز شامل می شود.
وی تاکید کرد: شناسایی و هدایت منابع مختلف در جهت پاسخگویی به نیازهای سلامت و فراهم کردن امکان انتقال صدای مردم در زمینه سلامت از سطح محله به سطوح بالاتر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.