به گزارش ایرنا، منابع طبیعی استان زنجان نیز از جمله حوزه هایی است که با تجربه فراز و فرودهای فراوان، در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی حرف های زیادی برای گفتن دارد که به همین منظور ایرنای مرکز زنجان با برگزاری میزگردی با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و معاونان این اداره کل زمینه مناسب برای بازگویی دستاوردها و تحولات این حوزه و مقایسه وضعیت کنونی آن با اوایل انقلاب اسلامی را فراهم کرد.

** استان زنجان از پیشگامان آبخیزداری کشور است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اهمیت پروژه های آبخیزداری در حیات منابع طبیعی و سفره های زیرزمینی، گفت: این استان از پیشگامان آبخیزداری کشور است.
خلیل آقاجانلو تاکید کرد: حدود 70 درصد اعتبارات این بخش در استان ها برای بازسازی تخریب هایی که از وقوع سیل اتفاق افتاده است هزینه می شود، در حالی که باید برای پیشگیری هزینه شود و این بسیار با صرفه تر و کم هزینه تر خواهد بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه در توسعه کشور منابع طبیعی یکی از زیرساخت های مهم به شمار می رود، گفت: هر کشوری که خواهان توسعه پایدار است باید به منابع طبیعی خود ارج نهد، توسعه صنعتی و کشاورزی بدون داشتن نگاه درست به منابع طبیعی صحیح نیست.
آقاجانلو تاکید کرد: 25 درصد مناطق کشور خشک و نیمه خشک است، لذا در برنامه ریزی های استانی و کشوری باید این موضوع مهم را هم در نظر داشته باشیم.

** درحال حاضر چالش ریزگرد در زنجان نداریم
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان گفت: هرچند کانون های ریزگرد در زنجان داریم، اما هم اکنون چالشی با این موضوع در استان وجود ندارد، اما با برنامه ریزی و اقدام مناسب باید مواظب باشیم که در آینده هم دچار این چالش نشویم.
آقاجانلو خاطرنشان کرد: اگر با طبیعت خوب برخورد کنیم او هم با ما برخورد مناسب و خوبی خواهد داشت، اتفاقاتی که هم اکنون در این حوزه رخ می دهد، نتیجه عملکرد خودمان در سال های دور است.
وی اظهار داشت: از مجموع زمین های استان 56 درصد متعلق به منابع طبیعی است و زمین ملی محسوب می شود، که 98 درصد آن نیز سند دار است.
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان گفت: یکی از مواردی که برای سازمان انرژی بر بوده و نیازمند توجه است، پیشگیری و ممانعت از تصرفات غیرقانونی زمین های ملی و پیشگیری از تخریب آنها توسط برخی سودجویان است.
آقاجانلو تاکید کرد: برای خشک شدن چمن سلطانیه درخواست طرح مطالعاتی داده ایم، اما احتمال اینکه اصلی ترین علت آن به دلیل استفاده بیش از اندازه از آب های زیرزمینی باشد، زیاد است.

** 13میلیون نهال توزیع شده است
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: با توجه به نیاز استان به توسعه فضای سبز، طبق آمار این اداره کل، تاکنون 13 میلیون نهال در سطح استان توزیع شده است.
جلیل سلطان نژاد تصریح کرد: قبل از انقلاب سرانه فضای سبز استان با احتساب جنگل کاری ها حدود 200 مترمربع بود، اما الان بعد از گذشت چهار دهه فعالیت سرانه استان در این بخش بالغ بر یک هزار و 200 مترمربع است، البته متوسط سرانه کشوری یک هزار و 700 مترمربع است.
وی تاکید کرد: محدودیت منابع آبی استان باعث این اختلاف 500 مترمربعی سرانه فضای سبز زنجان با متوسط نرم کشوری شده است.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: به منظور احیا و حفظ منابع طبیعی استان در تمام بخش ها، قانون بهره برداری و مرتع داری نیازمند تغییر و تحول است، البته حدود 55هزار هکتار از جنگل های استان در قالب ذخیره گاه های جنگلی شناسایی شده و تحت حفاظت قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه مساحت کل استان زنجان 2 میلیون و 200 هزار هکتار است، خاطرنشان کرد: یک میلیون و 200 هزار مترمکعب آن مربوط به زمین های منابع طبیعی است، همچنین مراتع خوب استان نیز 240 هزار هکتار است، که پوشش گیاهی بالای 50 درصدی دارد.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه 75 درصد مراتع زنجان دارای ارزش زیست محیطی است، گفت: این نشان می دهد اگر مراتع را در بالادست از دست بدهیم، آب های زیر زمینی و سطحی را از دست خواهیم داد.

**830 هزار هکتار مطالعات توجیهی در استان زنجان انجام داده ایم
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت: از ابتدای انقلاب 830 هزار هکتار مطالعات توجیهی و 600 هزار هکتار مطالعات تفصیلی و توجیهی انجام داده ایم که همه این مطالعات با هدف مدیریت مطلوب منابع طبیعی استان انجام شده است.
جعفر بیات ادامه داد: تعداد سیل های اتفاق افتاده در زنجان از دهه 60 تا 80، حدود سه برابر شده است، لذا نیازمند این مطالعات عظیم و جامع بودیم تا یک اطلاعات دقیق از منطقه داشته باشیم.
وی اظهار داشت: برای جلوگیری از تصرفات، ایجاد فضای سبز، بهبود پوشش گیاهی و اهداف مشابه حدود 40 کیلومتر از حاشیه رودخانه های استان درختکاری، پارک های آبخیزداری ایجاد و مکان هایی که مورد نیاز بوده ساماندهی شده و یا در نوبت ساماندهی قرار گرفته است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان افزود: در دشت ابهر و خرمدره که به حالت بحرانی رسیده و یا به سمت بحران آبی می روند، 11 پروژه آبخوانداری اجرا شده است.
بیات با اشاره به ضرورت تدوین سند راهبردی در هر بخش، گفت: سند راهبردی استان زنجان در بخش منابع طبیعی نیز در حال تدوین است و اهداف زیادی که در حیطه وظایف این اداره کل قرار دارد را دربرمی گیرد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان توضیح داد: در حوزه آبخیزداری پنج هزار و 300 اقدام در سطح استان انجام شده که همگی در طی 40 سال گذشته بوده است، اقداماتی که قبل از آن یا به کل نبوده یا خیلی کمرنگ انجام شده بود.

**40 هزار هکتار زمین منابع طبیعی به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به لزوم توسعه متوازن صنعت و تولید در استان گفت: توسعه اگر متوازن و همگام با سایر بخش ها پیش برود، مشکلی برای جامعه ایجاد نخواهد کرد، در این راستا تا کنون 40 هزار هکتار زمین منابع طبیعی به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است.
پیمان فقیه خاطرنشان کرد: سنددار کردن زمین های ملی و تک برگ کردن آنها در قالب طرح کاداستر، 76 درصد از شخم زدن، تخریب و تصرفات غیرقانونی کاسته است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان ادامه داد: تا کنون برای 130هزار هکتار از زمین های ملی استان سند تک برگ گرفته شده و سال آینده نیز قصد داریم حدود 254 هزار هکتار سند تک برگ دریافت کنیم.
فقیه اظهار داشت: چندین سال است که برای جلوگیری از مصرف درختان و پوشش گیاهی منطقه به عنوان سوخت در زمستان توسط اهالی برخی روستاهای دور افتاده و صعب العبور، طرح اهدای آبگرمکن های خورشیدی را اجرا می کنیم، که فقط تا هشت روستا برای تکمیل این طرح فاصله داریم.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.