به گزارش ایرنا، پیشرفت و توسعه کشور در طول 40 سال گذشته به‌ویژه در بخش صنعت، معدن و تجارت دارای گستردگی و جهش قابل ملاحظه‌ای بوده که ایران را به این جهت جزو کشورهای مطرح دنیا قرار داده است. پرداختن به موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی پس از 4 دهه از تولد آن اهمیت فراوانی دارد چرا که در شرایط تحریم‌ها، محدودیت‌ها و فضای جنگ نرم حاکم بر دنیا و به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران، تبیین آن به جوانان و نوجوانان می‌تواند آگاهی این قشر را افزوده و همت جامعه برای رشد و توسعه روزافزون را قوی سازد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان این که این بخش نیز از قافله پیشرفت و توسعه کشور، عقب نمانده است، گفت: دستیابی به جایگاهی شایسته و متناسب با توانمندی‌های استان از لحاظ اقتصادی و فناوری با تأکید بر رشد مستمر اقتصادی و ارزش‌افزوده بخش مبتنی بر سرمایه‌گذاری و تولید صادرات محور، ارتقای توانمندی و شایستگی سرمایه‌های انسانی، اشتغال پایدار، مدیریت اثربخش بازار، مدیریت زنجیره ارزش، تشویق ایجاد بنگاه‌های خصوصی بزرگ و توانمند تولیدی و تجاری، توسعه سرمایه‌گذاری متوازن و متناسب با قابلیت‌های منطقه‌ای مبتنی بر آمایش سرزمین، توسعه ظرفیت‌ها و فناوری‌های صنعتی، معدنی و تجاری در راستای توسعه پایدار در جهت ارتقای سطح رفاه از ماموریت‌ها و رسالت‌های سازمان است.

** 1389 پروانه بهره‌برداری صنعتی در سال جاری صادر شده است
ناصر فغفوری در بیان شاخص‌ها و متغیرهای کلیدی توسعه بر اساس ماموریت‌های سازمان، خاطرنشان کرد: تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی و میزان اشتغال و سرمایه پروانه بهره‌برداری صنعتی، تعداد جواز تاسیس صنعتی و میزان اشتغال و سرمایه جواز تاسیس صنعتی و همچنین تعداد، تولید و اشتغال در معادن از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه در استان است.
وی با بیان این که در سال 57 تعداد 8 پروانه بهره‌برداری صنعتی با یک میلیارد و 166 میلیون ریال سرمایه، صادر شده بود افزود: این میزان در سال 97 به 1389 پروانه و بیش از 706 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری رسیده است.
فغفوری ادامه داد: تعداد اشتغال در پروانه بهره‌برداری صنعتی از 150 نفر در سال 57 به 44 هزار و 882 نفر در سال 97 رسیده که حدود 300 درصد رشد را نشان می‌دهد.

** رشد 11 هزار درصدی جواز تاسیس واحدهای صنعتی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، تعداد جواز تاسیس واحد صنعتی در سال 57 را 15 مورد با یک میلیارد و 2 میلیون ریال سرمایه خواند و گفت: این میزان در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با بیش از 11 هزار درصد رشد به 1713 مورد رسیده و سرمایه‌گذاری در این بخش نیز بیش از 15 میلیون درصد رشد یافته است.
وی، اشتغال در بخش جواز تاسیس واحد صنعتی در سال 57 را 237 نفر بیان و تصریح کرد: این میزان به 57 هزار و 766 نفر رسیده که بیانگر بیش از 24 هزار درصد رشد است.

** بیش از 2 هزار و 600 نفر در معادن استان شاغل هستند
فغفوری با بیان این که استان زنجان در سال 57 دارای 10 معدن با 150 هزار تن تولید بود، افزود: تعداد معادن استان در سال 97 به 316 معدن رسیده که 3 هزار و 160 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین تولید معادن استان نیز با 3 هزار و 400 درصد رشد به پنج میلیون و 100 هزار تن رسیده است.
این مسئول با بیان این که در سال 57 حدود 150 نفر در معادن استان مشغول به کار بودند خاطرنشان کرد: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 2 هزار و 600 نفر در معادن استان شاغل هستند که در این بخش بیش از 1700 درصد رشد را نمایش می‌دهد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به اقدامات ویژه مرتبط با اهداف توسعه‌ای استان در بخش صنعت، معدن و تجارت استان در طی 40 سال گذشته اشاره کرد و گفت: اجرای بزرگ‌ترین طرح تولید فولاد بخش خصوصی با عنوان آرش ناب البرز با منشا سرمایه‌گذاری خارجی، تکمیل زنجیره تولید فولاد، تکمیل زنجیره تولید صنایع نساجی، احداث شهرک‌های صنعتی تخصصی از جمله برق و الکترونیک، راه‌اندازی شهرک صنعتی سلطانیه، اجرای طرح توسعه شهرک‌های صنعتی خرمدره و افق ابهر از جمله این اقدامات است.

** اعطای 12 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید
وی اجرای قانون اشتغال فراگیر و حمایت از واحدهای تولیدی و ایجاد طرح و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را از دیگر اقدامات مهم سازمان خواند و افزود: اعطای تسهیلات رونق تولید به میزان 10 هزار میلیارد ریال در سال 1395 و 12 هزار میلیارد ریال در سال 1396، تبدیل استان به قطب صنایع شوینده، فعالسازی محل فروشگاه فرش دستبافت اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان و همچنین محل موزه و نمایشگاه دائمی فرش دستبافت استان بخش دیگری از اقدامات این بخش است.
فغفوری خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای تأمین، حمل، ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی تنظیم بازار دام، طیور، گوشت و مشابه آن در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و ایجاد هماهنگی و اجرای سیاست‌های ارشادی در تولید، تبدیل و توزیع و بهبود کمی و کیفی آن‌ها نیز اقدام مهم دیگر در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، انجام طرح ممیزی صادرات کالا و خدمات استان درقالب کتاب را اقدام مهم بعدی خواند و تصریح کرد: اختصاص بیش از 1.5 درصد از کل سهم صادرات کشور به استان، افزایش کشورهای مقصد صادراتی استان از 10 کشور به بیش از 80 کشور، شناسایی بازارهای هدف و به تبع آن افزایش تنوع کالایی صادراتی به میزان بیش از 35 قلم کالای تولیدی استان به این کشورها نیز بخش دیگری از موفقیت‌های این حوزه در 40 سال گذشته است.
این مسئول، اجرای طرح‌های شناسایی و پی‌جویی در پهنه‌های سلطانیه، طارم و انگوران(زره‌شوران) را از دیگر دستاوردهای بخش صنعت و معدن استان برشمرد و یادآور شد: تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی به مقیاس 1:25000 (14 شیت)، ایجاد و توسعه زنجیره فرآوری سنگ‌های ساختمانی (تراورتن و گرانیت)، جهش در تعداد و میزان تولید و اشتغال معادن، ایجاد و راه‌اندازی سامانه کاداستر معادن، شروع به کار معادن و فعالیت معادن زیرزمینی در استان نیز بخش مهم دیگری از دستاوردهای این بخش در استان زنجان است.

** باید به تلاش‌ها ادامه دهیم
فغفوری با بیان این که به‌رغم تمام پیشرفت و دستاوردها باید همچنان به تلاش‌ها ادامه دهیم، گفت: حمایت از طرح‌های نیمه‌تمام روستایی در قالب سامانه کارا و تفاهمنامه منعقده با استانداری و بانک‌ها، ایجاد مشاغل جدید در بخش صنعت، معدن، تجارت، اصناف و فرش، تلاش و پیگیری برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی ستاد تسهیل جهت رفع موانع تولید واحدهای تولیدی، حمایت از طرح‌های نیمه‌تمام و واحدهای تولیدی استان در قالب طرح رونق تولید و اشتغال فراگیر، برخی از اقدامات پیش روی سازمان بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه در استان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: تجارت الکترونیکی، تبادل الکترونیکی اطلاعات و خط نماد و تدوین نظام جامع اطلاع‌رسانی بخش بازرگانی، نوین‌سازی شبکه‌های توزیع به منظور شناسایی، ساماندهی و نظارت بر نحوه فعالیت شرکت‌های پخش جهت توزیع کالا در زمان و مکان مناسب و قیمت‌های یکسان و کیفیت مطلوب در استان، اتصال شهرک صنعتی به شبکه ریلی کشور که بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیز از دیگر برنامه‌های پیش روی سازمان است.
وی ادامه داد: برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در گستره استان زنجان با اولویت پهنه ماهنشان- تکاب، طارم، ابهر–سلطانیه- ماهنشان و تلفیق داده‌های ژئوفیزیک هوایی و مدلسازی لایه‌های اطلاعاتی و نشانه‌های معدنی در محیط GIS و مطالعات اکتشاف کلان و ناحیه‌ای عناصر نادر خاکی در سطح استان نیز بخش دیگری از برنامه‌های پیش روی سازمان بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه در استان است.
9556/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.