به گزارش ایرنا، حمل و نقل یکی از ملزومات مهم زیرساختی هر کشوری است که تاثیر بسزایی در توسعه امور عمرانی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و بهبود بخشیدن به رشد بخش های بازرگانی، صنعتی و کشاورزی دارد.
از سیاست های متولیان توسعه راه های جاده ای، ریلی و هوایی، ایجاد، توسعه و تکمیل این شبکه ها و استفاده بهینه از ظرفیت راه های مواصلاتی، اصلی، فرعی و روستایی کشور توسط بخش دولتی، حمایت و پشتیبانی آن از طریق بخش های خصوصی است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم که علاوه بر انقلاب سیاسی، انقلاب عمرانی در توسعه و آبادانی استان زنجان آغاز شد و راه هنوز نیز ادامه دارد.

** 6719 کیلومتر جاده در زنجان احداث شده است
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در مقایسه شاخص های اصلی این اداره کل از سال 57 تا 96 در این استان 6 هزار و 719 کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی، فرعی، جاده آسفالته روستایی، راه روستایی شوسه و دسترسی احداث شده است.
مسعود بیات منش تاکید کرد: در حوزه مهندسی و ساخت این اداره کل رفع نقاط حادثه خیز، ساخت بزرگراه، آزاد راه و راه های روستایی که رشد چشمگیری نسبت به قبل از انقلاب نشان می دهد.
وی با بیان اینکه استان زنجان قبل از انقلاب فاقد آزاد راه، بزرگراه و راه روستایی آسفالته بود، خاطرنشان کرد: هم اکنون دارای سه هزار و 32 کیلومتر راه روستایی آسفالته، 317 کیلومتر بزرگراه و 200 کیلومتر آزاد راه هستیم.
وی ادامه داد: اجرای پروژه هایی چون آزادراه زنجان – قزوین و زنجان – تبریز و بزرگراه زنجان – فرودگاه و محور تهم – چورزق از جمله اقدامات مهم در این بخش هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: کل راه های استان قبل از انقلاب یکهزار و 768 کیلومتر بود که در حال حاضر این میزان به هشت هزار و 48 بود که در حال حاضر این میزان به هشت هزار و 487 کیلومتر رسیده است.
بیات منش تاکید کرد: بیش از 33 کیلومتر از طرح بهسازی جاده اصلی زنجان – تکاب، زنجان – بیجار تکمیل و بیش از 103 کیلومتر از این طرح نیز در دست اجرا است.
وی یادآوری کرد: بیش از 43 کیلومتر از پروژه بهسازی راه اصلی منجیل – سه راهی بناب تکمیل و بیش از 40 کیلومتر از این طرح نیز در دست اجرا قرار دارد.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، 37 کیلومتر از طرح باند دوم سه راهی سلطانیه – ابهر – تاکستان، 72 کیلومتر از باند دوم سلطانیه – قیدار – کبودرآهنگ،10 کیلومتر از راه اصلی ملاسرا – شفت – زنجان، بیش از 10 کیلومتر از راه اصلی کلور – درام در دست ساخت قرار دارد.
بیات منش اضافه کرد: بهسازی و آسفالت راه های روستایی بالای 20 خانوار نیز از دیگر طرح های در دست اجرا در استان زنجان است.

** زنجان بعداز انقلاب صاحب 570 مایل راه هوایی شد
مدیر فرودگاه منطقه زنجان گفت: هم اکنون استان زنجان دارای 570 مایل راه هوایی است و در مسیر هوایی دستگاه های ناوبری از آن استفاده می کنند.
محمد قاسمی خاطرنشان کرد: پروازهای فرودگاه زنجان و همه پروازهایی که از این مسیر عبور می کنند از راه هوایی استان زنجان انجام می شود.

** فرودگاه زنجان دارای سایت 'رادار' است
وی اظهار داشت: سایت رادار که یکی از مقوله های بسیار مهم در فرودگاه به شمار می رود.
مدیر فرودگاه منطقه زنجان گفت: این فرودگاه به همه پروازها با شعاع 550 کیلومتر سرویس ارائه می دهد و از این رادار مرکز کنترل هوایی کشور مستقر در تهران استفاده می کند.
به گفته قاسمی، فرودگاه زنجان از سال ۱۳۹۰ شروع به فعالیت کرده است و در حال حاضر پروازهای فرودگاه زنجان به مقصد مشهد انجام می شود.
وی یادآوری کرد: از خردادماه سال ۹۲، پروژه توسعه باند فرودگاه زنجان آغاز شد و با توجه به مصوبه دولت مبنی بر تبدیل فرودگاه زنجان به مرز هوایی نیز اردیبهشت ۹۱ نیز نخستین پرواز خارجی به مقصد عربستان برای انجام مناسک حج عمره انجام شد و این پروزاها سالانه همزمان با این مراسم در زنجان به مقصد عربستان فعال می شود.

** روزانه 29 راه قطار در خطوط ریلی استان زنجان تردد می کند
سرپرست راه آهن منطقه شمالغرب استان زنجان گفت: قبل از انقلاب فقط سه رام قطار به صورت هفتگی در این مسیر تردد می کرد که در حال حاضر این تعداد به 29 رام در روز افزایش یافته است.
علی خدایی، از پیشرفت فیزیکی 60 درصدی 2 خطه کردن راه آهن زنجان - تهران خبرداد و افزود: با بهره برداری از این پروژه، سرعت تردد قطارها به 180 کیلومتر در ساعت می رسد و زمان رسیدن به مقصد سه ساعت کوتاهتر می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ایستگاه راه آهن زنجان یکی از ایستگاه های بین المللی مسافر است، اظهار داشت: روزانه حدود 10 هزار مسافر توسط قطارهای مسافربری در راه آهن منطقه شمالغرب جابجا می شود.
سرپرست راه آهن منطقه شمالغرب کشور گفت: علاوه بر این روزانه 2 رام قطار، مسافران از زنجان به مشهد و برعکس را جابجا می کند و زنجان بعد از تهران – مشهد در رتبه دوم جابجایی مسافر قرار دارد.
خدایی یادآوری کرد: راه اندازی ایستگاه بین المللی باز بناب یکی از دستاوردهای انقلاب در راه آهن این منطقه به شمار می رود این ایستگاه در محدوده زنجان و قزوین جزو ایستگاه های باز بین المللی باری در راه آهن منطقه شمالغرب کشور صادرات و واردات بین المللی کالا توسط حمل و نقل ریلی انجام می شود.
به گفته وی، تخلیه بار در ایستگاه باز بین المللی بناب با کد 0710 فعال شد که مبداء و مقصد بار ترانزیت در سطح شبکه های راه آهن‌های دنیا UIC)) ثبت شده است.
به گفته سرپرست راه آهن منطقه شمالغرب کشور، عمده محموله های جابجایی از خط ریلی ایستگاه باز بین المللی بار بناب مواد شوینده، کانتینر، ذرت و دانه های روغنی، خمیر کاغذ، خاک سنگ روی، چوب و تخته، سیمان پاکتی و کلینگر سیمان، گندم، لوازم خانگی، کاشی بوده و مواد اولیه و صنعتی نیز از ترکیه و بنادر جنوبی وارد می شود.
خدایی خاطرنشان کرد: این محموله ها از ترکیه و کشورهای آسیای میانه شامل اربکستان، قزاقستان، ترکمنستان و تاجیسکتان وارد و صادر می شود.
وی افزود: هم اکنون راه آهن زنجان 320 کیلومتر خطوط ریلی در جابجایی بار و مسافر دارد.
6085/9505
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.