علی قره چه لو، روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: طی روزهای اخیر، بسته های علوفه در سه مرحله در این زیستگاه آهوان زنجان پخش شد تا آنها از گرسنگی در امان باشند و زیستگاه خود را ترک نکنند.
وی اظهار داشت: علوفه مورد نیاز در مسیرهای قابل دید پخش شد تا آهوانی که به منظور تغذیه دور علوفه های پخش شده گرد آمده اند طعمه شکارچیان خاطی نباشند.
قره چه لو افزود: تعدادی از آهوان دشت سهرین با محصور شدن علوفه ها در میان برف، به منظور تغذیه به منطقه فیله خاصه در شهرستان طارم و همچنین منطقه حفاظت شده کاغذکنان، حرکت کرده بودند به خاطر جلوگیری از این کار، محیط زیست تصمیم به پخش علوفه در مسیرهای مختلف این زیستگاه با ارزش گرفت.
وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده کاغذکنان در شهرستان میانه از توابع استان آذربایجانشرقی قرار دارد که به علت موقعیت خاص جغرافیایی، مکان مناسبی برای پرورش و زیست انواع گونه های گیاهی و حیات وحش است، تصریح کرد: به منظور مراقبت بیشتر آهوان با محیط زیست این شهرستان نیز هماهنگی صورت می گیرد تا امنیت این گونه با ارزش به خطر نیفتد.
قره چه لو اظهار داشت: پخش علوفه زمستانی در زیستگاه آهوان با هدف تغذیه بی دغدغه و به منظور جلوگیری از خروج این وحوش علفخوار از زیستگاه اصلی و پراکنده شدن و پناه آوردن آنها به مناطق مسکونی روستایی و شهری انجام می شود.
وی افزود: با توجه به سردسیر بودن منطقه و بارش های سنگین برف در فصل زمستان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در تابستان اقدام به تهیه و ذخیره علوفه در انبارها کرده و زمستان ها در صورت نیاز در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان ازجمله دشت سهرین و فیله خاصه، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم، منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان و منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، پخش می شود تا وحوش علفخوار، مشکل تغذیه نداشته باشند.
قره چه لو با بیان اینکه بخشی از علوفه زمستانی وحوش علفخوار استان زنجان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که از زمین های تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست است تهیه و تامین می شود، افزود: بخشی نیز با استفاده از اعتبارات اداره کل خریداری و انبار می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به زیست تنها بازماندگان آهوان شمالغرب کشور در دشت سهرین، این منطقه از مناطق سرد و برف گیر استان زنجان محسوب می شود و به همین دلیل اداره کل، زمستان هر سال نسبت به تهیه، تامین و پخش علوفه این جانوران علفخوار اقدام می کند.
قره چه لو از روستاییان و شهروندان خواست در صورت مشاهده وحوش علفخوار در نزدیکی سکونتگاه های انسانی، ضمن حمایت از آنها مراتب را به صورت حضوری به نزدیک ترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن های 3-33541001 و 09392888657 به این اداره کل اطلاع دهند و از تغذیه آنها و هرگونه اقدام غیرقانونی خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، براساس سرشماری سال 92 قریب یک هزار و 500 راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال 93 جمعیت آنها با کاهش 14درصدی مواجه شد در سال 94 با کاهش 10درصدی به یکهزار و 246 راس و سال 95 نیز یک هزار و 82 راس و سال 96 به یک هزار و 105 راس و امسال نیز به یک هزار و 274 راس رسید.
عمر آهوان بین 10 تا 12 سال است و شکار بچه آهوان از سوی عقاب ها، جانوران گوشتخواری چون گرگ، پلنگ، روباه و سگ‌های گله، نیز از دیگر تهدیدات پیش‌رو در کاهش جمعیت این گونه جانوری زنجان محسوب می‌شود.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.