محمد محمدی قیداری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح غربالگری شنوایی یکی از برنامه های مهم بهزیستی استان بوده که برای نوزادان یک تا 10 روزه اهمیت زیادی دارد، زیرا با انجام یک آزمایش چند دقیقه و بهره گیری از دستگاهی میزان شنوایی آنان مورد سنجش قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: با اجرای این طرح گروههای هدف دچار مشکلاتی از قبیل افت شنوایی شناسایی می شوند که در صورت تشخیص زود رس درمان هایی از قبیل کاشت حلزون و سایر اعمال جراحی انجام می شود.
این مسئول تاکید کرد: کارشناسان خبره بهزیستی نیز در بیمارستانها حضور داشته و در صورت تشخیص
ناشنوایی شیرخوار برای انجام کارهای اقدامات لازم به متخصصان گوش و حلق و بینی و شنوایی سنج ارجاع داده می شود.
به گفته وی، طی سال گذشته 17 هزا و 600 نوزاد و شیرخوار مورد معاینه قرار گرفت که این کار نشان از توجه به این مقوله مهم حکایت دارد.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان یکی از برنامه های دیگر این اداره را پیشگیری از انواع معلولیت ها اعلام کرد و گفت که بر اساس نرم های جهانی سه تا چها درصد جمعیت هر کشوری را معلولان بارز تشکیل می دهد که بر این مبنا در این استان باید بین 30 تا 40 هزار معلول وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: بر این اساس غربالگری تنبلی چشم یکی از اقدامات اثر گذار در پیشگیری از معلولیت ها و یکی از عارضه های مهم شایع نابینایی در کودکان سه الی پنج ساله است.
محمدی افزود: بر این اساس گروههای هدف با مراجعه به پایگاههای فصلی این اداره کل مورد معاینه چشم قرار می گیرد که در صورت تشخیص موارد به مراجع بالاتر ارجاع داده می شوند.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس در طول سال 10 پایگاه دائمی در این استان فعال بوده و خانواده هایی که نتواستند در طرح اعلام شده شرکت کنند، به این کار مهم اقدام کنند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.