حمیدرضا حمیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واژه باز آفرینی یا آفرینش مجدد به معنی ساختار کالبد، ضمن تعریف کارکرد جدید معنی نوزایی نیز اطلاق می شود که در آن حفظ ساختار، کالبد اهمیتی نداشته و کالبد قبلی از بین می رود و جسم جدیدی جانشین آن می شود.
وی اظهار داشت: با فهم صحیح از مفهوم این 2 واژه، نحوه اقدامات در محدوده سکونتگاه های غیر رسمی و بافت مرکزی فاقد ارزش های تاریخی باید از نوزایی و در بافت مرکزی واجد ارزش های تاریخی و معماری باید از نوع باز آفرینی باشد.
حمیدی افزود: در حالی که گفتمان امروز اداری کشور برای اقدام در هر 2 نوع بافت از واژه باز آفرینی استفاده می شود به معنای برخورد یکسان و عدم تمیز در نحوه برخوردها نیزکاملا متمایز از هم است و باید این اشکال را در اقدامات رفع کرد.
وی بیان کرد: بر این اساس نوع نگاه در گذشته سه اقدام عمده در دستور کار دولت برای بهسازی و نوسازی بافت های مرکزی شامل اعطای تسهیلات بانکی،اعطای تراکم ساختمانی و تخفیف عوارض ساخت بوده و با وجود اینکه سه نوع تسهیلات در سطح وسیعی ارائه شده اما توفیق چندانی حاصل نشد و این گواهی بر رویه غلط در گذشته است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: باید قبول کرد که دولت توان بهسازی و نوسازی بافت مرکزی شهرها را ندارد و لازم است مردم و بخش خصوصی بیش از گذشته وارد میدان شده و در این راستا ضروری است نقش دولت ملی و محلی (شهرداری ها) باز تعریف شود.
وی اضافه کرد: نقش دولت و شهرداری آماده سازی محیط بافت مرکزی شهر برای سکونت با کیفیتی متناظر با بافت جدید است که تحقق این مهم منوط به تامین زیر ساخت ها و خدمات روبنایی به سطح بالاتری از شرایط کنونی است.
حمیدی، نقش دیگر در این زمینه را دولت ملی و محلی اعطای تسهیلات هدفمند و نقش تسهیل گری ذکر کرد.
وی اظهار داشت: اقدامات مشخص، ارتقای کیفیت زندگی شامل نوسازی و تقویت تاسیسات زیر بنایی و خدمات روبنایی، رفع مشکل دفع آبهای سطحی، رفع مسئله بالا بودن آبهای زیرزمینی که در زنجان معضل اساسی است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر، خارج ساختن کاربری های سفر ساز و غیر ضروری مانند ساختمان پزشکان از مرکز شهر، تغییر الگوی شهر تک هسته ای به چند هسته ای با ایجاد مجتمع های تجاری و خدماتی در بافت جدید شهر است.
وی اضافه کرد: اجرای طرح های محرک توسعه کوچک مقیاس (مراکز محلات) و بزرگ مقیاس (مثل سبزه میدان) افزایش پیاده روها به مرکز شهر با تعریف کارکرد جدید برای بناهای قدیمی که کارکرد اولیه خود را از دست داده و متروک شده اند از جمله کارها است.
حمیدی خاطر نشان کرد: بازآفرینی (نو نوار ساختن) معابر قدیمی مثل کوچه باشگاه زنجان که در گذشته نقش اتصال بخش های مختلف شهر را بر عهده داشته اند و اکنون متروک یا تضعیف شده اند می تواند اثر بخش باشد.
به گزارش ایرنا، شهر زنجان به عنوان مرکز استان 420 هزار نفر جمعیت و سه منطقه شهرداری دارد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.