به گزارش ایرنا، فرامرز نیک‌سرشت روز یکشنبه در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: نیازمند اقدامات فرهنگی و ارشادی هستیم تا باور غلط شکل گرفته در این خصوص در اذهان عموم تغییر یابد.
وی افزود: در کشورهای دیگر به لحاظ فرهنگ عمومی، کاری کرده‌اند که برداشت شهروند عادی از قاچاق مانند برداشت یک مدیر است.
نیک‌سرشت با بیان این که قاچاق، طرحی برای ضربه زدن به کشور است، تصریح کرد: رسالت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استناد فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته است.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با بیان این که کشور در شرایط اقتصادی مناسبی قرار ندارد، گفت: مسئولان در مبارزه با قاچاق، جنبه قهری به خود نگیرند.
وی در خصوص مزون‌های خانگی که اقدام به عرضه لباس قاچاق می‌کنند، خاطرنشان کرد: نفس عمل، قانونی نبوده و ممکن است اشخاص به اضطرار و یا در اثر راهنمایی غلط، تن به این کار داده و به این سمت و سو هدایت شده باشند.
این مسئول تاکید کرد: می‌توان کاری کرد که این اشخاص با یک ارشاد و راهنمایی، دست از این کار بردارند لذا در مرحله اول، جنبه فرهنگی و راهنمایی باید پررنگ باشد.
نیک‌سرشت در خصوص ارتباط سامانه بارنامه برخط و سامانه جامع انبارها گفت: تا زمانی که این 2 سامانه با یکدیگر در ارتباط نباشند، سامانه جامع انبارها نمی‌تواند هدف خود را محقق کند.
وی افزود: برای افزایش بهره‌وری، پیگیری‌های لازم از سازمان‌های مرکزی انجام شود تا با تصمیم‌گیری مناسب بتوان خروجی مثبتی دریافت کرد.

** رتبه 14 استان در ثبت اطلاعات انبارها در سامانه جامع
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: سامانه جامع انبارها یکی از زیرشاخه‌های سامانه جامع تجارت است که فعالیت خود را از 18 ماه گذشته آغاز کرده و اطلاعات واحدهایی که کالای آن‌ها از مبدا و یا به مقصد استان، جابه‌جا می‌شود باید در این سامانه ثبت شود.
اسماعیل مسلمی خاطرنشان کرد: تاکنون اطلاعات 3 هزار و 102 انبار در این سامانه به ثبت رسیده است.
وی افزود: همچنین تاکنون 953 مورد حواله از مبداء زنجان به سایر مقاصد و 1294 مورد محموله‌های بارگیری شده از سایر استان‌ها به مقصد زنجان در سامانه فوق به ثبت رسیده است.
مسلمی با بیان این که استان زنجان خرداد سال جاری رتبه 27 کشور در ثبت سامانه را داشت، تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌ها و مراجعه حضوری به واحدها جهت ثبت مشخصات، امروز با رشد قابل توجهی رتبه 14 کشور را در اختیار داریم.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز گفت: استعلام و صحت‌سنجی کد ملی برای مبداء و مقصد جهت جابه‌جایی‌ها هر نوع کالا از طریق سامانه بارنامه برخط انجام می‌شود.
علی مدقالچی با بیان این که تنها 10 درصد جابه‌جایی‌ها از این سامانه، بارنامه دریافت می‌کنند، افزود: این میزان مربوط به اشخاص حقیقی مانند اثاث‌کشی و تجهیزات کشاورزی است.
وی تصریح کرد: در صورت ثبت نشدن کد پستی مبداء و مقصد در سامانه، کد رهگیری دریافت نمی‌شود و بارنامه‌های فاقد کد رهگیری پنج میلیون ریال به ازای هر بارنامه جریمه می‌شوند.
مدقالچی خاطرنشان کرد: این سامانه سراسری با بانک اطلاعاتی قوی از سال 1394 اقدام به صدور بارنامه می‌کند که تاکنون نزدیک به 1400 بارنامه آنلاین صادر شده است.
مدیرکل امنیتی، انتظامی، اتباع و مهاجرین استانداری زنجان نیز گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال تدوین سند راهبردی جدید است که اولویت این سند مبارزه با قاچاق دام، پوشاک و کالاهای سلامت‌محور می‌باشد.
وجیه‌الله نوروزی، گزارشی از کشفیات کالای قاچاق در 9 ماهه سال جاری ارائه داد.
به گزارش ایرنا، در این جلسه همچنین نظارت و کنترل بر مزون‌های خانگی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به عرضه لباس قاچاق در منازل می‌کنند مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، پلیس آگاهی و دادسرا به بیان نظرات خود پرداختند.
9556/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.