به گزارش ایرنا، کارشناسان و دست اندرکاران حوزه سلامت و گردشگری بر این باورند که گردشگری سلامت خدمت صرف درمانی نیست بلکه آب درمانی، حمام خورشیدی و هر آنچه که به سلامت جسم و روح مربوط می شود را شامل است، حوزه سلامت به معنای عام آن بخشی از توانمندی های درمانی موثر و بهره گیری از ظرفیت های نظیر طب سنتی در کنار طب مدرن است.
حال با توجه به نوسان نرخ ارز؛ هزینه های درمانی در ایران ثابت مانده و این موضوع بر جذابیت گردشگری سلامت افزوده است.
گردشگری سلامت از محورهای توسعه صنعت توریسم در کشورها محسوب می شود؛ با توجه به توانمندی های پزشکی ایران در حوزه های گوناگون و در صورت گسترش گردشگری سلامت، می توان از این ظرفیت به عنوان منبع جدید کسب درآمد و اشتغالزایی و ارتقای خدمات لازم استفاده کرد.
طبق گزارش آماری که از گردشگران ورودی به ایران بدست آمده مشخص شده که انگیزه مسافران برای درمان در ایران بسیار بالا بوده بطوری که در سال 95 حدود 500 میلیون دلار از این طریق درآمد برای کشور مان عاید شده که نیم درصد از سهم جهان را شامل می شود.
همین آمار و بررسی ها نشان می دهد در صورت توجه به این حوزه مهم و تامین زیرساخت های لازم و دیگر جنبه های لازم آن پیش بینی می شود ایران تنها از گردشگری سلامت هفت میلیارد دلار درآمد کسب کنند.
وجود خیریه های متعدد، ارتقای خدمات درمانی و از طرفی وجود ظرفیت های بی بدیل در حوزه گردشگری طبیعی و تاریخی در این استان شرابط خوبی را برای گسترش بیشتر گردشگری سلامت فراهم کرده است.
به همین بهانه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان زنجان میزگردی با عنوان فرصت ها و موانع گردشگری سلامت را با حضور دکتر پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، دکتر محمدرضا صائینی معاون درمان، دکتر علیرضا زراعتچی معاون درمان و دکتر مهدی قائمی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، سجاد خدایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان و یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بر گزار کرد.

** فعالیت نظامندی در حوزه گردشگری سلامت انجام نگرفته است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در حوزه گردشگری سلامت موضوع مقصد و نوع دریافت خدمت مورد نظر اهمیت ویژه ای دارد و با خود جنبه های مختلفی را بدنبال خواهد داشت.
یحیی رحمتی افزود: گردشگری سلامت خدمت صرف درمانی نیست و با خود مسائل اقتصادی و فرهنگی را نیز به همرا دارد و در این میان با توجه به مشکلات بوجود آمده در نوسانات اخیر نرخ ارز هزینه های درمانی ثابت مانده و این موضوع بیش از گذشته جذاب تر شده است.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس برای توسعه گردشگری سلامت در جهان نیز تورهایی به همین منظور راه اندازی شده که هدف صرف مراجعه به پزشک نیست بلکه خدماتی دیگر در حوزه آب درمانی ها، حمام خورشیدی و هرآنچه به سلامت جسم و روح انجام می گیرد، ارائه می شود.
وی اضافه کرد: در ارتباط با گردشگری سلامت انگونه که باید و شاید فعالیت های نظامندی در حوزه پزشکی کشورمان بیشتر رخ نداده در حالی که مراجعه کنندگان زیادی در این بخش وجود دارد.
رحمتی افزود: این استان به واسطه قرار گیری در منطقه شمالغرب کشور جاذبه هایی خاصی دارد و براین مبنا می توان در حوزه گردشگری سلامت سرمایه گذاری لازم را انجام داد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در آئین نامه گردشگری سلامت سخت گیری های وجود داشت اما به تازگی با اصلاحیه انجام گرفته اقدامات بیش از گذشته تسهیل شده و در این میان اولین شرط برای نظامند کردن فعالیت ها داشتن گواهی آی پی دی به بیمارستانهای هدف است که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می شود.
رحمتی افزود: این اداره کل برای شتاب بخشی به فعالیت های حوزه گردشگری سلامت قرارداد و تفاهم نامه ای با دفاتر خدمات مسافری بیمارستانهای دارای گواهی آی پی دی بصورت رسمی را آغاز کرده که هم اکنون کارهای این بخش بصورت غیر رسمی اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: بر این اساس در ماه های آینده نیز تحولاتی در این بخش رخ خواهد داد و نظامند کردن و تسهیل کارهای مربوط به گردشگری سلامت از سوی دولت ورود به فاز جرایی را بیش از گذشته ممکن کرده است.

** رویکرد بین المللی سازی به گردشگری سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موضوع گردشگری سلامت نگاه بین المللی سازی را دارد که این مهم طی سال های اخیر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
دکتر پرویز قزلباش افزود: حوزه گردشگری سلامت تلفیقی از توانمندی های این حوزه و به عبارتی یک کار تیمی است که تحقق این مهم نتیجه مثبتی را به همراه دارد.
این مسئول اظهار داشت: حوزه سلامت به معنای عام آن می تواند مفهوم بخشی از توانمندی های درمانی موثر و بهره گیری از ظرفیت های نظیر طب سنتی در کنار طب مدرن باشد که بسیار اثر گذار است.
وی بیان کرد: خوشبختانه در کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این مقوله مهم و زیر ساخت های لازم آن نیز توجه جدی شده بطوری که هم اکنون در بخش سلامت کشور و این استان خدمات ارائه شده از کیفیت خوبی برخوردار است.
این مسئول ادامه داد: سلامت حوزه ای نیست که بتوان بازاریابی گردشگری را انجام داد به دلیل انکه وقتی یک گردشگر خارجی برای درمان به کشورمان سفر می کند برنامه های دیگری و برای بهره وری بیشتر مسائل دیگری نظیر اقتصادی را نیز باید لحاظ کرد.
وی اضافه کرد: وجود موسسه های بازاریابی، گردشگری و سیاحتی سازمان یافته می تواند به پیشبرد بهتر برنامه های این بخش کمک کند و در واقع به بهره برداری از ظرفیت های گردشگری طبیعی و سلامت منتهی شود.
قزلباش افزود: هم اکنون در گردشگری سلامت بیمارانی از مناطق مختلف کشور مورد پذیرش و درمان قرار می گیرد اما بحث مورد توجه ساماندهی آگاهانه، هوشمندانه برای بهره برداری از این ظرفیت بی نظیر است.
این مسئول ادامه داد: یکی از نکات اساسی در حوزه گردشگری سلامت، حفظ حقوق افرادی است که برای درمان به کشورمان و این استان سفر می کنند و بر این اساس باید شرایط لازم تحقق این امر نیز مهیا شود.
وی اضافه کرد: تحقق برنامه های مربوط به گردشگری سلامت به مولفه های دیگری از قبیل هماهنگی با وزارت امور خارجه و ارگان های متولی نیاز دارد که این فرآیند ها نیز امری مهم تلقی می شود.
وی، توجه به ابعاد مختلف آموزشب، پژوهشی، فرآورده های دارویی، تجهیزات مورد نیاز، تعاملات و تبادلات بین المللی را از جمله حرکت های اثر گذار این حوزه عنوان کرد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آن توجه جدی دارد.
این مسئول ادامه داد: در این ارتباط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات بسیار خوبی از جمله فرآیند لازم برای برخوداری بیمارستانهای رسمی به عنوان پذیرنده گردشگری سلامت را تعریف کرده است.
وی یادآوری کرد: این استانداردها در قالب تجهیز اتاق های وی آی پی تعریف شده که بیمارستان های پذیرنده خدمات گردشگری سلامت ملزم به رعایت ان هستند و همچنین آیتم های نظیر بهره گیری از راهنمای زبان بین المللی برای ارائه خدمات به گروه هدف مد نظر قرار گرفته است.
قزلباش افزود: این استان نیز از سال گذشته اقداماتی از قبیل دریافت کد مربوطه برای فرآیند پذیرش بیماران خارجی در مرکز آموزش درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان را دریافت کرده و این مهم نیز برای بیمارستان الغدیر ابهر در حال پیگیری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان توسعه روز افزون گردشگری سلامت را در گرو بهره گیری از ظرفیت های بخش غیردولتی اعلام کرد و گفت: در زمان حاضر بخش دولتی خدمات قابل قبولی ارائه می کند و گسترش این مهم منوط به سرمایه گذاری ها در بخش غیر دولتی و خصوصی است.
این مسئول ادامه داد: فعالیت این بخش در حوزه گردشگری سلامت به ارتقای انگیزه بیشتر منجر شده و از طرفی قدرت مانور و تحرک بیشتری بیشتری را به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: اصلی ترین مشکل حوزه گردشگری سلامت این است که این مقوله مهم در هر استانی ظرفیت و محدودیت هایی دارد و بطور معمول استانهای واقع موقعیت مرزی به دلیل همجواری با کشورهای همسایه ظرفیت بالایی دارد.
قزلباش افزود: در صورت فراهم شدن زیر ساخت های لازم در دیگر شهرها و شناسایی ظرفیت ها می توان بهره برداری مناسبی را در این بخش انجام داد و این درحالی است که فعال شدن فرودگاه استان زنجان و ارتقای وسائل ارتباطی حمل و نقل به اهداف ترسیم شده این بخش کمک فراوانی می کند.
این مسئول گفت: خدمات قابل قبول و ظرفیت های بسیار خوبی در گردشگری سلامت این استان وجود دارد که در صورت عدم همکاری دستگاه های متولی امر نمی توان از این قابلیت ها به خوبی استفاده کرد.

** جشنواره سلامت روان، مسیری هموار درتوسعه گردشگری سلامت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز ادامه داد: مهمترین و بیشترین جاذبه گردشگری سلامت در کشورهای مختلف مربوط به بحث درمانی است که حضور بخش خصوصی نقش تعیین کننده ای دارد.
دکتر محمدرضا صائینی افزود: بر این اساس در حوزه های بهداشتی نیز این ظرفیت مهم در استان وجود دارد و طی بازدیدهای انجام گرفته یکی از کشورهای همسایه با هدف وضعیت بررسی حوزه بهداشتی نشان می داد شاکله بهداشتی ایران با کشورهای دیگر متفاوت است.
وی بیان کرد: هم اکنون شبکه بهداشتی و درمانی کشور تا دور ترین نقاط روستایی گسترش یافته و برای بهره گیری حوزه گردشگری باید از ظرفیت های بین المللی سازی استفاده کرد.
این مسئول ادامه داد: جشنواره بین المللی عکس سلامت روان نیز که سال گذشته و امسال در سطح بین المللی در حال برگزاری است که شرکت کنندگان زیادی را از کشورهای خارجی به خود جذب کرد است.
صائینی افزود: این جشنواره با جنبه بین المللی شدن، برندی برای این استان مطرح شده که این کار نیز مورد حمایت و تایید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و حتی برگزاری نمایشگاه مربوطه آن در هفته سلامت سال آینده در توسعه گردشگری نقش آفرین است.
این مسئول خاطر نشان کرد: همین عوامل موجب می شود این استان در زمینه سلامت روان در سطح جهانی و گردشگری سلامت بیش از گذشته مطرح باشد.

** تامین زیر ساخت ها و استانداردسازی ارکان مهم گردشگری سلامت
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بحث گردشگری سلامت از دیدگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بین المللی سازی است که به نوعی دیده شدن دانشگاهها و استانها در این سطح محسوب می شود.
دکتر علیرضا زراعتچی افزود: لحاظ کردن استانداردها علاوه بر ارائه خدمات سلامت به مراجعه کنندگان خدمات درمانی، آموزشی و پژوهشی که جزو اهداف بزرگ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
این مسئول ادامه داد: تامین زیرساخت های لازم، سرمایه گذاری لازم در این بخش و از همه مهمتر استاندارد شدن خدمات به توسعه و گسترش بهتر گردشگری سلامت منتهی می شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون در این استان به بیماران خارجی پذیرش شده در بیمارستانهای هدف خدمات سلامت ارائه می شود و در این میان استاندارد کردن خدمات بیش از گذشته مورد توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.
این مسئول اظهار داشت: در صورت بین المللی شدن گردشگری سلامت در کشورمان پذیرش بیماران با تعرفه های فعلی که برای عموم مردم ارائه می شود انجام می گیرد، در حالی که در دنیا خدمات این حوزه با تعرفه خاصی متناسب با استانداردهای لازم انجام می شود.
زراعتچی افزود: استانداردهای لازم برای پذیرش بیماران در حوزه گردشگری سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و اموزس پزشکی اعلام شده و در این میان بیمارستان های انگشت شماری در کشورمان مجوز لازم را دریافت کرده اند.
وی بیان کرد: ایجاد زیر ساختهای لازم برای توسعه گردشگری سلامت زنجان نیازمند کار تیمی است و در این میان دانشگاه علوم پزشکی متولی نیست و قیمت خدمات ارائه شده برای گردشگر خارجی حتی نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است.

** گردشگری سلامت، رهایی از وابستگی تک محصولی
نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این میزگرد گفت: حوزه توریسم و گردشگری سلامت یکی از محورهای اقتصادی کشور است، زیرا کشور را از وابستگی تک محصولی نجات می دهد و با توسعه این بخش می توان خدمات شایانی را به بیماران خارجی ارائه کرد.
سجاد خدایی افزود: ایران به لحاظ علمی همسو با سایر کشورهای جهان پیشرفت های قابل توجهی داشته و در این میان نبود بسترها، باور پذیری لازم به جذب بیمار خارجی و در نهایت مهاجرت پزشکان به دیگر کشورها منتهی می شود.
این عضو شورای اسلامی شهر دامه داد: وجود خیریه های حوزه سلامت نظیر مهرانه و بیماران کلیوی به جذب بیماران از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی منتهی شده و این موضوع بیانگر ظرفیت های بی بدیل استان در حوزه درمانی و گردشگری سلامت است.
وی اضافه کرد: این استان به دلیل قرار گیری در موقعیت خاص جغرافیایی و دسترسی راحت به مناطق دیگر کشور از ظرفیت های خوبی در گردشگری سلامت بویژه وجود مناطق بکر و تولید محصولات ارگانیگ نیز برخوردار است.
خدایی افزود: این استان در زمینه تولید داروهای گیاهی نیز پتاسیل های خوبی دارد و در این راستا می توان بحث توریسم درمانی، پزشکی نوین و سنتی را در کنار هم قرار داد.
وی بیان کرد: این استان به دلیل وجود خیریه های خاص از قطب مهم درمانی منطقه شمالغرب کشور محسوب می شود و نگاه شورای اسلامی شهر کمک به توسعه گردشگری حوزه سلامت از راه های مختلف است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: یکی از مولفه های مهم در بخش توسعه گردشگری سلامت راه های ارتباطی زمینی و هوایی است که هر چند در ببخش حمل و نقل زمینی کارهای خوبی انجام گرفته اما در حوزه هوایی (فرودگاه) ضعف های عمده ای وجود دارد.
وی اظهار داشت: ورود صرف دولت به بخش گردشگری سلامت چشم انداز خوبی را فراهم نمی کند و بر این اساس فراهم کردن تسهیلات لازم برای حضور فعالانه بخش خصوصی می تواند جذابیت های لازم را ایجاد کند.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: شورای اسلامی شهر زنجان برای پیشبرد و توسعه هر متراژ بخش های مختلف درمانی همکاری های لازم را دارد و ریالی دریافت نمی کند.
وی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در گردشگری سلامت ارائه خدمات بهینه به بیماران است و در این میان نبود اقامتگاهها به اشغال تخت های بیمارستانی توسط همراهان بیمار منجر شده است.
خدایی افزود: شرایط کنونی هزینه هر تخت بیمارستانی را به مراتب افزایش داده و ایجاد چنین اقامتگاههایی می تواند کمک حال بیمارستان ها باشد که در خدمات دهی و هدفمند کردن کارها نیز بسیار اثر گذار است.
وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر زنجان در احداث هتل ها و اقامتگاه های مکمل بیمارستانی عوارض کمتری را لحاظ کرده که این مهم در راستای توسعه گردشگری سلامت است.
خدای خاطر نشان کرد: ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری سلامت استان وجود دارد و در این میان همکاری ارگان های متولی امر از قببل اداره کل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی در صدور فرآیند های لازم برای تولید گیاهان دارویی تاثیر گذار خواهد بود.

** مبلمنان شهری متناسب با گردشگری سلامت نیست
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: تنوع خدمات در طبابت تخصصی شده و این در حالی است که گردشگری سلامت و خدمات ارائه شده در بستر اقلیم شکل می گیرد که در نوع و کیفیت خدمات بسیارتاثیر گذار است.
وی بیان کرد: متاسفانه مبلمان شهری زنجان متناسب با گردشگری سلامت طراحی نشده و در این میان مدیریت شهری به این مقوله مهم باید توجه جدی داشته باشد.
این مسئول ادامه داد: یکی از کارهای این اداره کل ارتقای مراکز اقامتی خاص و هم اکنون افزایش تخت های هتل چهار ستاره و ایجاد هتل های سه ستاره نیز در دستور کار قرار گرفته است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی پیشرفت های خوبی حاصل شده و موفقیت های خیره کننده ای نیز کسب شده است.
دکتر مهدی قائمی افزود: گردشگری سلامت به رغم وجود ظرفیت های فراوان در حد کافی ورود پیدا نکرده ایم و در این راستا باید از تجربه کشورهای مختلف از قبیل ایجاد دهکده های سلامت در توسعه این بخش مورد استفاده قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: درآمد زایی بدون سرمایه گذاری رخ نمی دهد و برای تحقق برنامه های حوزه گردشگری سلامت باید برنامه ریزی لازم آن انجام گیرد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.