به گزارش ایرنا ساعد باقری شامگاه شنبه در محفل شعر فاطمی از برنامه های سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در زنجان افزود: 'شعر آیینی' را ما به مسامحه می گوییم، ولی تاکنون کلمه مناسبتری جایگزین آن نکردیم، در کشور آیین های زیاد داریم، اگر کسی برای چهارشنبه سوری و یا به طور مثال برای مراسم سردوشی افسران که نوعی آیین است، شعر گفته بود، آیا آن را در شمار شعر آیینی به شمار می آوریم؟
وی در بخش دیگری از سخنان خود با قرائت فرازی از مقاله 'نوزدهم ماه صیام' سید حسن حسینی از کتاب 'سکانس کلمات'، اظهار داشت: شاعر شیعه آیینی امروز که در مکتبی بزرگ شده که چراغ خرد را با نورافکن های عقل ظاهر بین عوضی نگرفته است، باید تا از آنچه از فرهنگ علوی بر می آید بر شعر انتشار دهد تا مرزها را بین ایمان کور و ایمانی که از سر منشا زلال هدایت الهی آب می خورد، مشخص کند.
باقری گفت: اگر نظری بر تاریخ دنیا بکنیم می بینیم اگر ایمان، ضریب جهل قرار گیرد می تواند از آدمی شقاوت هایی سربزند که از کافر هم سر نمی زند.
وی اظهار اشت: واقعا بیم آور است اگر شاعر و هنرمند آیینی و یا هر فرد اهل فرهنگ، در باره بعضی از این دکان دستک ها و ادعاها و فرقه ها به معنای تام و تمام کلمه، همچون ادعای ارتباط با امام زمان(عج) و دامنه بسیار گسترده و عجیب و غریبش؛ زنهار و هشدار ندهد چرا که ممکن است گرفتاری هایی پیش بیاورد.
به گزارش ایرنا، سیزدهمین جشنواره شعر فجر مزین به محفل شعر فاطمی با حضور شماری از شاعران برجسته کشوری و استانی در زنجان برگزار شد.
دبیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در این محفل با بیان اینکه اینکه پرداختن به اشعار مرتبط با اهل بیت(علیه السلام) توفیقی برای جشنواره شعر فجر است، گفت: شعر مهمترین هنری است که ارتباط دو سویه جدی با معارف اهل بیت دارد به گونه ای که شعر موجب تثبیت این معارف و این معارف هم به تثبیت شعر در زبان فارسی و دیگر زبان ها منجر می شود.
مهدی قزلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امید می رود 2 سالانه جایزه غزل کشور که با نام حسین منزوی گره خورد به زودی اجرایی شود، افزود: با توجه به اهتمام معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که قول مساعدی در این زمینه داده اند، انتظار می رود این دوسالانه مستمر باشد.
در محفل شعر فاطمی از برنامه های سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در زنجان که با حضور شماری از شاعران برجسته کشور برگزار شد چهره هایی همچون ساعد باقری، شاهی اردبیلی، حاج ولی الله کلامی، حاج جواد رسولی و بهروز منزوی و سعید بیابانکی در کنار شاعران جوان کشور به شعر خوانی پرداختند.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.