سرپرست معاونت سیاسی - امنیتی استانداری استان زنجان گفت: این استان به عنوان پایلوت غذای سالم در کشور انتخاب شده است.

به گزارش ایلنا از زنجان، فرامرز نیک‌سرشت در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان زنجان، با تاکید بر این‌که در اسرع وقت کمیته تخصصی تغذیه و امنیت، با ماهیت حقوقی خاص تشکیل شود، گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی در راستای عملیاتی کردن سند تغذیه و امنیت غذایی، فرم‌های ارزیابی داشته باشد تا بتوان میزان توفیق سازمان‌ها و دستگاه‌ها در عملیاتی کردن این سند را بررسی کرد.

نیک سرشت، با اشاره به تحقیقات میدانی و نتایج حاصل از تحقیقات علمی، در مورد سلامت محصولات کشاورزی جای نگرانی وجود ندارد، ولی شرایطی پیش آمده است که شهروندان امنیت روانی ندارند و احساس می‌کنند که مقداری بیش از حد استاندارد از باقی‌مانده کود و یا سم را مصرف می‌کنند.

وی افزود: در خصوص نگرانی از آبیاری تولیدات کشاورزی جنوب شهر زنجان با آب فاضلاب نیز، معاونت عمرانی استانداری، سالم‌سازی و به‌سازی مسیر رودخانه را در دستور کار دارد ولی آگاهی‌بخشی بسیار مهم است و این آگاه‌سازی باید با محوریت فرمانداری و جهادکشاورزی سامان داده شود.

نیک‌سرشت با اشاره به این‌که خوشبختانه استان زنجان به عنوان پایلوت غذای سالم انتخاب شده است و این خبر بسیار مسرت‌بخش است، تصریح کرد: باید در چنین زمینه‌هایی الگوی کشوری باشیم و برای پیشبرد بهتر اهداف، ضروری است که دستگاه‌ها ارتباط مشترکی با سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشند؛ چراکه سمن‌ها دغدغه شهروندان را به جد و بدون چشمداشت دنبال می‌کنند.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری زنجان یادآورشد: برای این‌که همه سازمان‌های دارای مراکز درمانی، در مواقع بحرانی هم‌افزایی داشته باشند و تقسیم کار بکنند، باید تفاهم‌نامه چند جانبه داشته باشیم . علاوه بر این، طراحی مسیرهای سلامت نیز باید در دستور کار قرار گیرد و در خصوص برگزاری ورزش‌های محلات، محله‌های کم‌برخوردار حتما باید شناسایی شود.

عصمت عباسی کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز تصریح کرد: کاهش 50 درصدی سوء‌تغذیه کودکان با اجرای برنامه‌های مشارکتی و حمایتی بهبود رشد و تغذیه کودکان زیر 5 سال، کاهش شیوع گواتر از 69 درصد در سال 65 به 8.4 درصد در سال 86، همچنین کاهش تولد نوزاد کم‌وزن و کاهش بیماری‌های کودکان از دستاوردهای نظام امنیت غذا و تغذیه در کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.