به گزارش ایرنا بر اساس خبری که روز چهارشنبه در روزنامه های'مردم نو'، 'صدای زنجان' و 'زنگان امروز' به چاپ رسیده است، مدیران مسئول این سه رسانه با ارسال نامه‌ای مشترک خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از مشکلات اقتصادی، گران شدن مایحتاج عمومی در کنار بالا رفتن دستمزدها، به همراه سختی‌های تهیه ملزومات اساسی انتشار روزنامه از جمله کاغذ، فیلم و زینک از یک سو از سوی دیگر اعمال سلیقه‌های غیرکارشناسی و حتی غیرقانونی نظیر آنچه در تصمیمات برخی از دست‌اندرکاران قوه قضائیه در انحصار آگهی‌های موسوم به دادگستری، دانشگاه آزاد، سازمان تامین اجتماعی و ... گله‌مند بوده و اعلام کردند که در اعتراض به این رویه در مرحله اول، انتشار روزنامه را در روزهای پنجشنبه تا پایان سال متوقف کرده و در صورت تداوم روند عدم حمایت، تعداد روزهای انتشار را در مراحل بعدی کمتر خواهند کرد.
متن کامل این نامه که رونوشت آن به معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار زنجان، نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز ارسال شده است، بدین شرح است:
جناب آقای دکتر صالحی
مقام عالی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام و احترام
همانطور که مستحضر هستید کشور پهناور ایران اسلامی در سال‌های اخیر دچار مشکلات اقتصادی فراوانی شده است که البته امسال شدت و حدت آن بیش از پیش نمایان گردیده و به طوری که جامعه مطبوعاتی را نیز ناخواسته درگیر خود نموده است. در میان رسانه‌های مکتوب، روزنامه‌های یومیه و به ویژه محلی و استانی بیشترین فشار اقتصادی را متحمل می‌شوند و در این وانفسای اقتصادی به عنوان افسران جنگ نرم ( به فرموده مقام معظم رهبری) علاوه بر مشکلات خود، بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه را نیز به دوش می‌کشند.
جناب آقای وزیر می‌دانید و می‌دانیم که استان زنجان در میان دیگر استان‌های کشور از اقتصاد ضعیفی برخوردار بوده و جزو استان‌های محروم نگه داشته شده به حساب می‌آید و شاخص‌های اقتصادی آن در میان استان‌های همسایه و همتراز خود مانند همدان، اردبیل، کردستان، آذربایجان غربی و حتی قزوین (که زمانی یکی از شهرستان‌های زنجان بود) نیز پایین‌تر است. با این حال در استان‌های یاد شده تعداد روزنامه‌های همدان با 2 میلیون جمعیت و 9 شهرستان بزرگ 3 مورد (دو روزنامه فعال و یکی غیرفعال و نامنظم)، قزوین با 1.5میلیون جمعیت دو مورد (هر دو نامنظم)، اردبیل با 1.5 میلیون جمعیت و 10 شهرستان بزرگ یک مورد (تازه تاسیس)، آذربایجان غربی با وجود داشتن بیش از 17 شهرستان بزرگ و جمعیتی بیش از 3 میلیون نفر، 2 مورد و کردستان با 10 شهرستان بزرگ و جمعیتی 1.5 میلیون نفر، دو مورد می‌باشد. در حالی که در استان زنجان با جمعیت یک میلیون نفری که عمدتا در روستاها و شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، تاکنون 5 مورد مجوز روزنامه صادر شده که یک مورد غیرفعال، یک مورد نامنظم و فقط سه مورد در مرکز استان (روزنامه‌های مردم‌نو، صدای زنجان، زنگان امروز) انتشار منظم داشته‌اند که این انتشار منظم و با کیفیت و در حد روزنامه‌های سراسری و استاندارد میسر نبود مگر با تلاش و مقاومت و پایداری مدیران و کارکنان آنها و قانع بودن آنها به حداقل‌های این شغل سراسر استرس ولی با ارزش.
اما اکنون که مشکلات اقتصادی و گران شدن مایحتاج عمومی در کنار بالا رفتن دستمزدها، به همراه سختی‌های تهیه ملزومات اساسی انتشار روزنامه از جمله کاغذ، فیلم و زینک از یک سو و از سوی دیگر اعمال سلیقه‌های غیرکارشناسی و حتی غیرقانونی نظیر آنچه در تصمیمات برخی از دست‌اندرکاران قوه قضائیه در انحصار آگهی‌های موسوم به دادگستری، دانشگاه آزاد، سازمان تامین اجتماعی و ... شاهد هستیم و عدم حمایت قانونی (و نه بیشتر) از روزنامه‌های محلی، دست در دست هم داده‌اند تا با کمال تاسف اعلام کنیم که به عنوان روزنامه‌های فعال مرکز استان زنجان قادر به انتشار منظم روزنامه‌های خود نبوده و با پوزش از مخاطبان عزیز و همیشه همراهمان و مردم فرهنگ‌دوست زنجان(به عنوان تنها حامیان وفادار خود) روزهای پنجشنبه را در (فاز اول) تا پایان سال تعطیل می‌نماییم و اگر رویه به همین منوال باشد تعداد روزهای انتشار (در فازهای بعدی) کمتر خواهد شد.
اگر چه این تصمیم، خواست ما نبوده و یقین داریم که خواست مردم فهیم و مسئولان محترم نیز نمی‌باشد، اما ناگزیر از این تصمیم ناخواسته هستیم.
بدیهی است کسانی که با تصمیمات غیرکارشناسی موجبات این وضعیت را فراهم کرده‌اند باید پاسخگوی اعمال خود باشند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 79 رسانه در استان زنجان دارای مجوز فعالیت هستند.
6085/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.