به گزارش ایرنا، شناخت راه های پیشگیری از ابتلا و علائم و نشانه های بیماری آنفلوانزا که اغلب از آذرماه هر سال در این استان شیوع پیدا می کند، اهمیت زیادی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این واحد دانشگاهی از ماهها قبل تدابیر لازم را برای پیشگیری و انجام درمان های لازم مبتلایان انجام داده و در این ارتباط مشکلی وجود ندارد.
دکتر پرویز قزلباش افزود: اقدامات پیشگیرانه و مراقبت های لازم نقش اساسی در مبتلا نشدن افراد به این بیماری دارد و این موضوع می تواند با توجه بیشتر به مواردی از قبیل رعایت اصول اولیه و آداب تنفسی و همراه داشتن دستمال مناسب و استفاده از آن هنگام عطسه برای جلوگیری از انتشار ویروس ها، لحاظ شود.
وی اضافه کرد: شستشوی دست ها با آب و صابون و به طور مستمر در طی روز می تواند به طور چشمگیری از ابتلای فرد به برخی بیماریها از جمله شبه آنفلوانزا پیشگیری کند.
این مسئول ادامه داد: طبق آمارهای ارائه شده تعداد زیادی از مراجعان به مراکز درمانی باعلایم بیماری آنفلوانزا بصورت سرپایی تحت درمان قرار می گیرند و شماری نیز برای مداوا بستری می شوند.
وی خاطرنشان کرد: 80 درصد بیماری شبه آنفلوانزا با رعایت نکات بهداشتی، مصرف مایعات فراوان، مواد غذایی قابل هضم و به عبارتی با خود مراقبتی قابل پیشگیری است و فقط در 20 درصد موارد که علائم شدیدی در فرد بروز می کند، بیمار تحت درمان و مراقبت های بیشتری قرار می گیرد.

** به علایم بیماری توجه شود
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سرفه، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی و گاهی استفراغ و اسهال (بویژه در کودکان) تظاهر می کند و تب و سرفه به عنوان علایم کلیدی این بیماری است.
حسین معصومی افزود: در این میان سرفه، اغلب شدید و برای مدتی ادامه می یابد ولی سایر نشانه های بیماری بعد از 2 تا 7 روز خود بخود بهبود پیدا می کند و بر این اساس برای برخی از بیماران، بویژه برای بیماران در معرض خطر و افراد دچار بیماری حاد تنفسی شدید، ممکن است داروی ضد ویروسی توسط پزشک تجویز شود.
معصومی افزود: همه گیری های آنفلوانزا در مناطق معتدل از جمله در ایران بطور معمول در فصول سرد سال بویژه در هفته های پایانی پاییز و در زمستان بروز می کند.

** استنشاق هوای آلوده، مهمترین راه انتقال ویروس
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: مهم ترین راه انتقال ویروس از طریق استنشاق هوای آلوده به ویروس است که از طریق سرفه و عطسه بیماران مبتلا به آنفلوانزا در هوا پخش شده است.
وی یادآوری کرد: بطور معمول افرادی که در نزدیکی بیماران قرار بگیرند (بویژه در فاصله یک متری) بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
معصومی با اشاره به راه های پیشگیری این بیماری، رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی در مورد سرفه و عطسه کردن (پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه)، رعایت فاصله حداقل یک متری از بیماران، شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون را بسیار موثر عنوان کرد.
وی اظهار داشت: واکسن آنفلوانزا برای گروه های در معرض خطر از جمله، بیماران قلبی عروقی، کلیوی، ریوی، خونی و کبدی، بیماران مبتلا به دیابت و بیماران دچار نقص سیستم ایمنی، خانم های باردار، سالمندان، کودکان 6 ماهه تا 59 ماهه) که این بیماری برای آنها با عواقب سنگین تری همراه است، توصیه شده است.
این مسئول ادامه داد: علاوه بر آن، تزریق واکسن به گروه های در معرض تماس با بیماران مبتلا نیز (به دلیل مشاغل خاص مثل کارکنان بخش بهداشت و درمان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند ) توصیه و تجویز می شود که بهترین زمان دریافت واکسن از شهریور تا نیمه مهر ماه اعلام شده است.

** تغذیه اصولی سدی محکم در مبتلا نشدن به بیماری آنفلوانزا
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: برای اینکه سیستم ایمنی بدن بهترین کارایی را داشته باشد نیاز به یک برنامه غذایی صحیح دارد و در این میان پوست و سیستم لنفاوی (غدد لنفاوی، غده تیموس و طحال) اولین مدافعین بدن در مقابل بیماری ها هستند که در اثر تغذیه نامناسب تضعیف می شوند.
عصمت عباسی گفت: بنابراین در اثر کمبود مواد غذایی تعداد سلول های تی، که با ویروس ها، قارچ ها و انگل ها و حتی برخی باکتری ها مبارزه می کنند، کاهش یافته و تعداد کمتری از این سلول ها برای مقابله با عفونت در بدن وجود خواهد داشت.
به گفته وی، در افرادی که رژیم غذایی صحیحی دارند، شدت سرما خوردگی و تعداد دفعات آن به مراتب کمتر و دوره ی بیماری کوتاه تر است.
این کارشناس ادامه داد: در کنترل این بیماری، رژیم غذایی مناسب، شستن مکرر دست ها، ورزش متعادل و مکرر، استراحت و خواب کافی و واکسیناسیون هم مانع ابتلا می شوند و هم بهبودی را سرعت می بخشند.
عباسی افزود: مصرف گوشت های کم چرب مانند مرغ و ماهی که حاوی پروتئین هستند، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و علاوه بر آن استفاده از روغن های خوب، نیز فعالیت سلول ها را بهبود می بخشد.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: روغن های مایع انعطاف سلول ها را بیشتر می کنند، درحالی که روغن های جامد با رسوب در دیواره سلول ها، باعث سخت شدن آن شده و کارایی سلول را کاهش می دهند.
وی یادآوری کرد: روغن زیتون، روغن کانولا و روغن مغز دانه ها، روغن های بسیار مفیدی هستند و البته زیاده روی در مصرف آنها سبب چاقی خواهد شد و مصرف میوه ها، سبزی ها و غلات کامل در رژیم غذایی ضروری بوده چرا که این مواد حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری هستند.
عباسی افزود: ویتامین سی علاوه بر تقویت گلبول های سفید، موجب افزایش تعداد آنتی بادی ها در بدن می شود که به سیستم دفاعی بدن کمک می کند که گوجه فرنگی، مرکبات، کیوی، توت فرنگی، سیب زمینی، فلفل و کلم ها از منابع غنی این ویتامین هستند.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: به دلیل انطباق شیوع آنفلوانزا با فصل سرما، استفاده مردم از پوشش زمستانی و محدود بودن زمان قرار گرفتن درمحیط های باز و به تبع آن عدم تابش مستقیم نور آفتاب به بدن، مصرف ویتامین دی نیز ضروری تر به نظر می رسد.
وی اضافه کرد: متاسفانه این ویتامین منابع غذایی متنوعی ندارد و محدود به روغن ماهی و به میزان کمتر زرده تخم مرغ، کره و خامه بوده که بدلیل چربی بالای این مواد برای همه قابل استفاده نیستند.
وی یادآوری کرد: بنابراین مصرف مواد غذایی که بوسیله این ویتامین غنی شده باشند، توصیه می شود و در غیر این صورت مصرف مکمل های این ویتامین ضروری است.
به گفته این کارشناس، میزان ابتلا به این بیماری در افراد کم تحرک بیشتر است. افرادی که 30 تا 60 دقیقه فعالیت ملایم تا متوسط در اغلب روزهای هفته دارند، در بدن خود سیستم ایمنی قوی تر دارند و کمتر به آنفلوانزا مبتلا می شوند.
وی اظهار داشت: باید توجه داشت که فعالیت شدید و زیاد نیز فرد را مستعد این بیماری می کند.
عباسی خاطرنشان کرد: شهروندان قبل از مصرف هر غذا، دارو و مکمل های غذایی از استاندارد بودن و صحت و سلامت آن اطمینان حاصل کنند و فریب تبلیغ های رنگارنگ و گول زننده را نخورند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.