به گزارش ایرنا، جلسه با پرسش خبرنگاران شروع شد، برخی از این پرسش ها بازخورد عملکرد مسئولان و شماری نیز نظر های شهروندان بود که از زبان خبرنگاران بیان شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در جواب پرسشی گفت: مجموع اعتبارات عمرانی استان در قانون بودجه سال جاری 3540 میلیارد ریال بود که با 8 درصد رشد در سال 98 به 3830 میلیارد ریال رسیده است.
شهرام طهماسبی افزود: میانگین افزایش بودجه کشور 8.7 درصد است که زنجان از لحاظ ابعاد مختلف شاخصی وضعیت مطلوبی دارد.
وی اظهار داشت: برنامه اشتغال پایدار با تبصره 18 قانون بودجه از سال 96 مورد توجه ویژه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور قرار گرفت که در لایحه بودجه سال 98 نیز پیش‌بینی شده است.
طهماسبی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌های اشتغال سال 97 که اخیرا ابلاغ شده باید در 6 حوزه اصلی بتوانیم اشتغال را ایجاد کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان این که 36 هزار فرصت شغلی را باید ایجاد یا تثبیت کنیم، گفت: این موضوع بستگی به منابع و سیاست‌های ابلاغی دارد.
وی با بیان این که 14 هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، افزود: 4 هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و 10 هزار میلیارد ریال از محل منابع بانکی باید کارسازی شود.
طهماسبی با بیان این که خوشبختانه استان از لحاظ توزیع درآمد بین دهک‌های مختلف جامعه یا همان ضریب جینی در وضعیت متعادلی قرار دارد، اضافه کرد: میانگین کشوری ضریب جینی 37 صدم درصد و میانگین استان 28 صدم درصد است و این عدد هرچه به صفر نزدیک باشد مطلوب‌تر است.

** زیرساخت‌ راه‌های استان وضعیت مطلوبی دارد
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز وضعیت استان در زیرساخت‌های راه را مطلوب خواند و گفت: درجه ‌بندی سطح سرویس ترافیک راه‌ها از یک تا 5 است که 39 محور اصلی و 4 هزار کیلومتر راه روستایی استان دارای سطح سرویس یک هستند.
مسعود بیات‌منش افزود: فقط 2 محور زنجان- میانه و سلطانیه- قیدار دارای سطح 2 هستند و اگر به سطح 3 رسیدند موظف به پیگیری جهت ارتقا هستیم.
وی با بیان این که اکثر محورهای اصلی استان در برنامه توسعه قرار دارند، گفت: محورهای اصلی به 4 خطه ارتقا می‌یابند که در این راستا محور زنجان - بیجار به طول 140 کیلومتر اولویت‌بندی شده و در مرحله اول، عملیات 4 خطه کردن از زنجان تا زرین‌آباد که دارای ترافیک بالایی است اجرا می‌شود.
بیات‌منش با اشاره به اجرای300 کیلومتر محور روستایی توسط پیمانکاران، خاطرنشان کرد: با اتمام آن‌ها تکلیف دولت در توسعه راه‌های روستایی در برنامه ششم توسعه به انجام می‌رسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: 50 درصد جمعیت کشور در شعاع 400 کیلومتری زنجان قرار دارد که سفر به این مناطق حداکثر در 5 ساعت انجام می‌شود.
وی در خصوص کتابخانه مرکزی زنجان گفت: این پروژه به دلیل محدودیت اعتبارات متوقف شده و جزء ماده 27 جهت واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است.

** 900 میلیارد ریال تهاتر منابع دولتی انجام شده است
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان با اشاره به بند «و» تبصره 5 قانون بودجه سال جاری در خصوص تهاتر منابع دولتی با مطالبات بخش خصوصی، گفت: تاکنون 5680 میلیارد ریال از این محل برای استان جذب شده و 3800 میلیارد ریال نیز در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.
ابوالفضل عباسچیان افزود: در مجموع 900 میلیارد ریال تهاتر صورت گرفته که زنجان، جزء استان‌های اول کشور در این موضوع است.
وی در خصوص بانک‌ها با بیان این که زنجان، رتبه 22 در منابع بانکی و رتبه 21 کشور در مصارف بانکی را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: در مجموع، مانده تسهیلات در بخش‌های مختلف در 8 ماهه سال جاری 19 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و منابع بانکی نیز در مدت مذکور 32 درصد رشد داشته است.

** مجوز اجرای 30 کیلومتر روشنایی آزادراه زنجان- قزوین اخذ شده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان نیز در این نشست با بیان این که بهره‌برداری از آزادراه زنجان- قزوین به طول 105 کیلومتر بر عهده شرکت ملی آزادراه بود که به سازمان راهداری منتقل شد، گفت: امسال از محل درآمدهای عمومی آزادراه، قرارداد اجرای نیوجرز بتونی به طول 105 کیلومتر و مجوز 30 کیلومتر روشنایی اخذ شده است.
عبدالحسین علی‌اکبری افزود: این پروژه‌ها به مناقصه گذاشته شده و عملیات اجرایی آن‌ها در سال 98 آغاز می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: نسبت به روکش آزادراه، لکه‌گیری‌های موضعی انجام و اقدامات اصلی روکش در سال آینده صورت می‌پذیرد.
علی‌اکبری اظهار داشت: اعتبارات استانی در حوزه حمل و نقل 140 میلیارد ریال و اعتبارات ملی در سال جاری 800 میلیارد ریال بود که نتایج اقدامات اداره کل در راه‌ها اواخر سال یا اوایل سال آینده مشاهده می‌شود.

** هیچ نیرویی در شهرداری جذب نشده است
شهردار زنجان نیز با بیان این که شورای شهر، ترکیبی از افراد با سلایق مختلف است، گفت: رضایت نسبی مردم از عملکرد شهرداری در مجموع، برآیند تصمیمات منطقی و علمی شورا است. ضمن این که در خصوص انتصابات شهرداری، مشورت می‌گیرم اما تصمیم نهایی را خودم می‌گیرم.
مسیح‌ الله معصومی با رد استخدام 63 نفر به صورت خارج از ضابطه در شهرداری اظهار داشت: در حالی که اختیار داشتم تا با خودم معاون، مسئول دفتر و روابط عمومی بیاورم ولی این کار را نکردم.
وی افزود: شهرداری، نیروی موقت فصلی نیاز دارد که با قرارداد موقت کار می‌کنند و فقط 2 نفر به این شکل برای سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری جذب شده که در پایان سال و همزمان با اتمام قرارداد، مجموعه را ترک می‌کنند.
معصومی، برون‌ سپاری را تنها راه پیشگیری از نفوذ و رخنه در مجموعه شهرداری دانست و گفت: در این صورت، طرف قرارداد شهرداری فقط یک شرکت برای حجم کار مشخصی می‌شود نه تعداد زیادی نیرو که این موضوع فعلا توسط شورا به نتیجه نرسیده است.
شهردار زنجان در خصوص درآمد پایدار شهرداری خاطرنشان کرد: محل‌های درآمدی خوبی برای شهرداری وجود دارد اما نتوانسته‌ایم به صورت کامل محقق کنیم.
وی ادامه داد: مهمترین محل درآمد شهرداری، عوارض سالیانه است که تنها 25 درصد مردم پرداخت می‌کنند و نیاز به اعتمادسازی دارد که مردم بدانند عوراض برای شهر هزینه می‌شود.
این مسئول افزود: با اعتمادسازی صورت‌گرفته در یک سال گذشته، پرداخت عوارض 5 درصد افزایش یافته است.
معصومی، ممیزی املاک را مورد بعدی درآمد برشمرد و خاظرنشان کرد: ممیزی 120 هزار پلاک در 3 منطقه شهرداری را آغاز کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: توسعه خدمات و اخذ درآمد از این محل نیز یکی از درآمدهای شهرداری است که میدان‌های تره‌بار ضمن ارائه خدمات به مردم، در آمد غیرمستقیم به شهرداری دارند.
شهردار زنجان با اشاره به توجه به سرمایه‌گذاری در شهرداری، گفت: امسال 3 اقدام سرمایه‌گذاری شامل فیبر نوری، مجتمع افق و کارخانه قیر توسط شهرداری انجام شده است.
معصومی افزود: راه‌اندازی گلخانه مرکزی نیز موجب کاهش هزینه‌های شهرداری و در واقع افزایش درآمد شده است.

** حفظ و صیانت از اشتغال، اولویت کاری است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: اولویت کاری سازمان در حوزه اقتصادی، حفظ و صیانت از اشتغال و تولید موجود است که از توان و پتانسیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استفاده خواهیم کرد.
ناصر فغفوری افزود: پایشی از واحدهای تولیدی داشته‌ایم که 31 درصد واحدهای تولیدی کشور، تعطیل است.
وی افزود: این میزان در زنجان، زیر 21 درصد است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان این که هرگونه فعالیت معدنی باید با طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و منابع طبیعی انجام شود، خاطرنشان کرد: حداکثر 8 درصد مساحت کشور در سامانه کاداس زیر مجوزهای معدنی قرار دارد.
وی با بیان این که معدن، مظلوم واقع شده است، تصریح کرد: تنها در 2 دهم درصد از مساحت استان، تخریب معدنی صورت می‌گیرد که برابر با میانگین کشوری است در حالی که تخریب معدن، حقوق دولتی و اشتغال ایجاد می‌کند.
فغفوری با بیان این که بیش از 75 درصد سرمایه‌گذاری صنعتی زنجان از سرمایه‌گذاران غیربومی است، گفت: زنجانی‌ها بیشتر در صنایع خرد و متوسط سرمایه‌گذاری می‌کنند.

** مطالبه‌گری از حالت اعتدال خارج نشود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با بیان این که وضعیت مطلوبی در زیرساخت‌های فرهنگی نداریم، گفت: دولت، اجازه احداث مجموعه ار منابع دولتی را نمی‌دهد و باید بخش خصوصی مشارکت کند.
فاطمه کرباسی افزود: در دهه فجر امسال، اولین سینمای خصوصی استان به بهره‌برداری می‌رسد و تلاش می‌کنیم مجموعه‌هایی مانند سالن هلال احمر که شرایط و قابلیت دارند به سینما تبدیل شوند تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: آنچه در استان اتفاق خواهد افتاد منوط به حضور نیروهای توانمند در شهرستان‌ها است تا با عدالت فرهنگی همه برنامه‌ها را به اجرا دربیاوریم.
کرباسی با تاکید بر این که مطالبه‌گری از حالت اعتدال، خارج نشود گفت: از زمان حضور مدیریت جدید ارشاد در خرم‌دره، چندین برنامه فاخر و سطح بالا به رغم مشکلات مالی برگزار شده است. لذا جنبه‌های مثبت فرهنگی را باید پررنگ کنیم.
وی اضافه کرد: مسائل و مشکلات خبرنگاران طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل شده و در حال پیگیری است.

** سازمان همیاری شهرداری‌ها چابک می‌شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز با بیان این که حقوق تمام کارکنان سازمان همیاری شهرداری‌ها معوق شده است، گفت: دلیل آن به ساختار سازمان برمی‌گردد چون در گذشته تکالیفی مانند سازمان دولتی از آن خواسته شده در حالی که باید مانند بخش خصوصی مدیریت شود.
مهرداد سلطانی با بیان این که اصلاح این ساختار، زمان‌بر است خاطرنشان کرد: در گذشته، منابعی تعریف می‌شد اما امروز این امکان نیز وجود ندارد و به سمتی می‌رویم که سازمان همیاری مانند بخش خصوصی، درآمدزایی داشته و از سازمان سوبسیتی به سازمان چابک تبدیل شود.
وی افزود: در این راستا چند اقدام فوری انجام شده که اگر نتیجه دهد بخشی از مشکلات حل خواهد شد.
9556/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.