انتشار اخباری درباره جذب برخی از کارکنان شهرداری زنجان با سوءاستفاده از قراردادهای فضای سبز و اظهار نظرهای شهردار و برخی اعضای شورا در این باره، شورای اسلامی شهر زنجان را با روزهای متلاطمی مواجه کرده است.
از سویی اعضای شورا با تمرکز بر روی 2 نفری که از طریق شهردار جذب شده‌اند، خواستار قطع همکاری شهرداری با ‌آن‌ها شده‌اند و هم‌چنین بر تعیین تکلیف نیروهایی که با سوءاستفاده از قراردادهای فضای سبز جذب شده‌اند اصرار دارند و از طرفی دیگر شهردار زنجان به لیستی 63 نفره اشاره دارد که همگی بدون اطلاع شهرداری و از طریق قراردادهای فضای سبز جذب شده‌اند اما در جای دیگری غیر از فضای سبز مشغول کار هستند و بیش‌تر با اعضای شورا ارتباط دارند.
بنابر اصرار شهردار زنجان اگر قرار باشد 2 نفر مورد نظر شورا با شهرداری قطع همکاری کنند، همه آن 63 نفر نیز باید قید کار در شهرداری را بزنند یا طبق قرارداد در فضای سبز شهرداری مشغول فعالیت شوند و این اصرار سرآغازی‌ست بر مطرح شدن دوباره موضوع سوءاستفاده از قراردادهای فضای سبز در شهرداری‌ و حضور نزدیکان اعضای شورای شهر در بدنه شهرداری‌ها که تنها مربوط به دو یا سه سال اخیر نمی‌شود و در سال‌های گذشته هم می‌توان نمونه‌های بسیاری را برای آن بیان کرد.
درباره رابطه اعضای شورای شهر با ورود نیروهای جدید به شهرداری در دوره‌های مختلف نقل قول‌های گوناگونی وجود دارد تا جایی که به گفته دبیر کمیسیون ورزش و سلامت شورای شهر چهارم زنجان جو حاکم بر شهرداری و شورای شهر آن‌طور که نشان داده می‌شود، نیست و فضای سبز شهرداری به حیاط خلوت افراد جهت جذب نیرو تبدیل شده است، آن هم نه در قالب عمومی بلکه دوستان و آشنایان.
حسام ابراهیم‌خانی ادامه می‌دهد: بروید و بررسی کنید. وقتی وارد فضای شهرداری شده و ‌دقایقی با کارمندان بخش‌های مختلف آن هم‌کلام می‌شوید، می‌بینید که اگر با فلان مدیر شهرداری و یا عضو شورا آشنا باشید احترام و جایگاه ویژه‌ای برای‌تان قائل می‌شوند و بسیاری از دغدغه‌های دیگر کارمندان ‌را ندارید.
ابراهیم‌خانی تأکید می‌کند: کاری به افراد یا اسامی آن‌ها ندارم هرکسی که بدون ضابطه و فرآیندی غیرشفاف و مشخص اقدام به جذب نیرو برای شهرداری می‌کند قبل از هر چیز در برابر خداوند و سپس در مقابل تمامی جوانان زنجانی که با هزارویک امید در حوزه تخصصی تحصیل کرده‌اند، مسئول است.
مشاور رسانه‌ای و امور مطبوعاتی شورای چهارم با اشاره به حاشیه‌های اخیر شورا و اعلام خبر جذب 63 نفر در شهرداری بدون اطلاع شهردار از طریق قراردادهای فضای سبز اظهار می‌کند: طرح این‌ موضوع توسط شهردار که همه آن 63 نفر باید از شهرداری بروند واقعاً خنده‌دار و دردآور است.
از چند بعد باید به این‌ موضوع نگاه کنیم. اگر شهردار از جذب این نفرات مطلع نبود بهتر است عطای مدیریت را به لقایش بخشیده و هرچه سریع‌تر صندلی خود را رها کند چرا که کم‌ترین وظیفه یک مدیر نظارت دقیق و کامل بر زیرمجموعه خودش است.
اما بعد دیگری که بیش‌تر مدنظر و محتمل به نظر می‌رسد این است که وقتی شهردار با درخواست برخی از اعضای شورا برای قطع همکاری با ۲ فرد غیر بومی که توسط خودش به مجموعه ورود پیدا کرده‌اند، مواجه می‌شود، بحث کنار گذاشتن نیروهایی که توسط برخی از اعضای شورا به مجموعه شهرداری وارد شده‌اند را وسط می‌کشد که خوب نیست.
ابراهیم‌خانی تصریح می‌کند: با یک بررسی اجمالی می‌توان فهمید اکثر کسانی که در ستادهای انتخاباتی برخی از افراد حاضر در شورا با عنوان‌های مختلف فعالیت داشتند امروز وارد مجموعه شهرداری شده‌اند و یا در حوزه‌های مدیریتی شهرداری به کار گرفته می‌شوند.
اطمینان خاطر دارم که فرآیند جذب نیرو در شهرداری صرفاً به این ۶۳ نفری که در رسانه از آن‌ها اسم برده می‌شود ختم نمی‌شود چون در قالب طرح‌های برون‌سپاری و واگذاری امور به بخش خصوصی افراد دیگری نیز جذب می‌شوند.
با احترامی که برای تمامی رسانه‌ها قائل هستم متأسفانه هیچ‌وقت به شکل کامل به این موضوع پرداخته نشده و همیشه این بحث نیمه‌تمام مانده است، به عبارتی دیگر تا بوده همین بوده.
دبیر کمیسیون ورزش و سلامت شورای چهارم با تأکید بر این نکته که فرآیند جذب در شهرداری باید در یک اتاق شیشه‌ای و با فرآیند و ضوابط مشخص و با سازوکار قانونی انجام پذیرد، می‌گوید: عقد قرارداد با یک خانم آن هم در قالب نیروی ۸۵ روزه فضای سبز جای تأمل دارد.
رأی‌آوری و کسب توفیق در دوره بعدی انتخابات شورا برای خیلی از اعضای فعلی مهم‌ترین مسئله محسوب می‌شود و به خاطر آن دست به هر کاری می‌زنند. حتی اگر خوش‌بین ‌باشیم هیچ یک از آنها قصد کاندیداتوری و شرکت در انتخابات مجلس را ندارند.
هیچ وقت فراموش نمی‌کنم در دور چهارم شورا و در پی ورود سازمان بازرسی در خصوص جذب یکی از نزدیکان شورا در مجموعه شهرداری عضو شورا مکرراً به دفتر شهردار مراجعه می‌کرد و ‌خواستار بازگشت فرد مورد نظر بود. حتی در این خصوص از فرد مورد نظر به‌عنوان خط قرمز خود یاد کرد و گفت «تمام کارمندان‌ و کارگران شهرداری یک طرف این فرد هم یک طرف». جالب این‌جاست همان فرد در حال حاضر در شهرداری مشغول به کار است.
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در زمینه جذب و به‌کارگیری افراد متخصص و کاربلد در کسوت مشاور نیز خوب عمل نشده است. چرا که روند انتخاب مشاور در مجموعه مردم نهادی چون شورای شهر مبتنی بر ۲ فاکتور است؛ استفاده از فرد و یا افراد دارای تخصص و اطلاعات لازم و کافی در حوزه مرتبط و مشخص در راستای نیل به اهداف سازمان و یا استفاده از افرادی که نه تخصص دارند و نه حضورشان گره از مشکلات باز می‌کند.
به عبارت دیگر این دست از افراد ژن خوب محسوب می‌‌شوند. حضور این افراد بنا به سفارش و پافشاری یک عضو شوراست که هدفی جز جبران زحمات فرد مورد نظر از جمله حمایت از عضو شورا در انتخابات قبلی و احتمالاً آتی ندارد.
ابراهیم‌خانی اظهار می‌کند: مهم‌ترین نکته‌ای که به چشم می‌خورد این است که در هر دو فرآیند انتخاب، راندمان و خروجی مثبتی برای مجموعه شورای شهر وجود ندارد.
وقتی فردی که تخصص دارد و زمزمه حضورش در مجموعه شورا به گوش می‌رسد جبهه‌گیری‌ها بدون توجه به توانمندی و لیاقت فرد توسط سایر اعضا شروع می‌شود. بدون دلیل و‌ یا دلایل مشخص فقط در پی آن هستند که ریشه به تیشه فرد بزنند و مانع حضورش در مجموعه شورا شوند، چرا که دیدگاه‌شان این است افراد و نزدیکان خود و یا به عبارت دیگر آدم‌های خودشان واجد شرایط و اصلح‌تر برای حضور در این سمت هستند. در خصوص حضور سایر افراد نیز که بنا به حمایت یک عضو بدون داشتن شایستگی و تخصص در سمتی قرار می‌گیرند هم تکلیف مشخص است.
پس نتیجه می‌گیریم کاربلد هم که باشی نمی‌گذارند باشی، تخصص هم که نداشته باشی هیچ‌گونه منفعتی برای مجموعه نداری پس مشاوران در شورا عملکرد خاصی ندارند.
مشاور رسانه‌ای شورای چهارم می‌گوید: هیچ وقت فراموش نمی‌کنم زمانی که آقای یگانه پس از آقای امین دوباره به عنوان شهردار انتخاب شد، ابتدا فرآیند ورود افراد به مجموعه را مورد ارزیابی قرار دادند و افرادی که با رانت اعضای شورا به مجموعه شهرداری وارد شده بودند را به کارگزینی معرفی کردند، خدا خودش می‌داند اعضای شورا چقدر زمان می‌گذاشتند تا نیروی‌شان از کار بی‌کار نشود.
وی تأکید می‌کند: من با جریان، جناح و حزب کاری ندارم، فقط به‌عنوان یک شهروند دوست‌ دارم پس از گذشت بیش از۱۷ ماه از روی کار آمدن عزیزان فعلی در شورا، بزرگواران گزارش و عملکرد ارائه کنند، از عکس‌های وقت و بی‌وقت شهردار و اعضای شورا با کارگران مظلوم خدمات شهری و حضور در انبار نمک شهرداری خروجی برای عمران پیشرفت و آبادانی شهر دیده نمی‌شود.
وقتی فردی بدون کوچک‌ترین برنامه مدون و مکتوب وارد شورا شده است، همان‌طور چهار سال خود را سپری کرده و کنار می‌رود.
فراوانی رشته تحصیلی کارکنان حاضر در شهرداری چیست؟ تا چه حد توانسته‌ایم مطابق با نیازهای خود در زمینه‌های مختلف چون عمران، معماری، شهرسازی، حسابداری و حقوق جذب نیروی موفق و نخبه داشته باشیم؟
به‌عنوان مثال در سازمان بازیافت شهرداری تا چه حد از حضور کارشناسان و ‌متخصصان متالوژی و مواد بهره گرفته‌ایم؟ قطعاً به دلیل نبود ضوابط قانونی در بحث استخدام در مدیریت شهری، در دهه گذشته، بخش قابل توجهی از مدیران فاقد صلاحیت حرفه‌ای بوده و جذب نیرو در این سازمان عموماً سلیقه‌ای و بر اساس صلاحدید فردی انجام می‌شود.
ابراهیم‌خانی تأکید می‌کند: شهرداری چاره‌ای جز کاهش هزینه‌های خود ندارد چرا که یک نهاد عمومی غیردولتی است و به‌صورت درآمد– هزینه اداره می‌شود. همه مخارج اداره شهر توسط شهروندان زنجانی تأمین می‌شود و از این حیث با توجه به شرایط خاص اقتصادی ناچار به مدیریت اقتصادی هستیم.
قطعاً بخشی از کاهش هزینه‌ها مربوط به حقوق و متناسب‌سازی نیروی انسانی است. در این رویکرد نمایندگان شورای اسلامی شهر زنجان، کمیسیون برنامه و بودجه و تشکیلات و منابع انسانی وظیفه دارند نسبت به کاهش هزینه‌ها اقدام کنند که متأسفانه تا بدینجای کار کاملاً برعکس عمل شده است.
دبیر کمیسیون ورزش و سلامت شورای چهارم شهر زنجان یادآور می‌شود: قطعاً حق نداریم از جیب مردم برای نیروی انسانی هزینه‌های بالاتری را به خزانه شهرداری تحمیل کنیم. این ملاحظات معطوف به مصالح و منافع سازمانی است و شورائیان و مدیران شهری موظف به رعایت آن هستند.
این کارشناس ارشد طراحی‌شهری ابراز امیدواری می‌کند با حضور و نظارت مدیران رده بالای استان رفتارهای سلیقه‌ای و مبتنی بر روابط از کالبد شهرداری زنجان رخت ببندد.
مهدی سهرابی - روزنامه صدای زنجان
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.