دکتر جواد میانداری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شماری از مراجعه کنندگان پس از خرید دارو ، قیمت درج شده را با قیمت اعلامی داروخانه مقایسه و داروخانه را به گرانفروشی متهم می کند.
این مسئول اعلام کرد: بسیاری از کارخانه های دارو سازی و شرکت های توزیع کننده بسته های مختلف دارویی را با بازه مانی 6 ماه تا یکسال و در حجم گسترده ای به بازار عرضه می کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به اعلام شورای سیاستگذاری (متشکل از چند سازمان) در اعلام قیمت جدید، اقلام دارویی از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرکت های دارویی این مراکز نیز با قیمت یاد شده بین داروخانه ها توزیع می کنند.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس بروز همین تفاوت در قیمت اقلام دارویی موجب شده مراجعه کنندگان بیماران با مشکلاتی در این زمینه مواجه شوند.
وی بیان کرد: با توجه به اعلام وازت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ملاک فاکتور فروش اقلام دارویی توسط شرکت های بوده و امور دارویی دانشگاه در این خصوص نیز نظارت جدی دارد.
وی بیان کرد: با توجه به نوسانات قیمت ارز و تحریم های اعمال شده قیمت اقلام دارویی خارجی سه تا چهار برابر افزایش یافته در حالی که این میزان در داروهای ایرانی بین 10 تا 20 درصد است.

** شهروندان زنجانی در تامین داروهای مود نیاز نگران نباشند
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: هم اکنون در تامین داروهای موردنیاز مردم مشکلی وجود ندارد،هرچند ممکن است در برخی اقلام مورد نیاز کمبودهایی وجود داشته باشد که امری طبیعی محسوب می شود.
وی اظهار داشت: عموم مردم و حتی برخی بیماران تصور می کنند خرید چندین بسته اقلام دارویی نیاز مصرفی آنها را با توجه به شرایط کنونی کشور تامین می کند، در حالی که تاریخ مصرف خاصی دارد.
میانداری افزود: اقلام دارویی تحت شرایط خاص باید نگهداری و مورد مصرف قرار گیرد و تاریخ انقضای آن و استفاده آن مشکلات متعددی را به دنبال دارد.
وی بیان کرد: رعایت این مساله مهم و مدیریت بهینه آن می تواند دسترسی سایر مردم و بیماران را به اقلام دارویی نیاز فراهم کند و به عبارتی دیگر کمبودی بوجود نیاید.
این مسئول ادامه داد: به عنوان مثال داروی وارفارین که برای بیماران قلبی و عروقی مورد استفاده قرار می گیرد مشکلاتی را برای دسترسی بیماران ایجاد کرده بود که با تدابیر اندیشیده شده این مشکل در کشور و استان برطرف شد.
وی اظهار داشت: داروهای بیماران خاص نیز از طریق داروخانه پنجم شهریور و شهید رجایی در زنجان به مراجعه کنندگان و بیماران عرضه می شود.
میانداری اضافه کرد: به در خواست جمعیت هلال احمر زنجان نیز مجوز توزیع داروهای خاص از طریق داروخانه هلال احمر صادر شده که تحقق این امر می تواند بخشی از نیازهای این بخش را برطرف کند.
این مسئول خاطر نشان کرد: داروخانه موظفند بر اساس قیمت های اعلام شده دارو را به بیماران ارائه کنند و شهروندان در صورت گرانفروشی، موارد را با شماره تلفن 33364982 با امور دارویی در میان بگذارند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.