به گزارش ایرنا؛ بودجه، برنامه‌ریزی مالی نسبت به هزینه‌ها و درآمدهای کشور در طی یک سال است که چگونگی هزینه و مدل صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها در آن مشخص می‌شود و علاوه بر درآمدها، منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه‌ها نیز طبق راهبرد‌های خاص در آن پیش‌بینی می‌شود.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در خصوص بودجه سال 1398 استان با اشاره به این که لایحه بودجه سال آینده پس از تصویب در هیات دولت طی روزهای گذشته جهت تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، گفت: تصویب نهایی بودجه با بررسی‌های مختلف در مجلس، صورت می‌پذیرد.
احمد خداوردی در خصوص میزان بودجه استان در سال 98 اظهار داشت: بودجه‌ای که در قانون تصویب می‌شود تحت عنوان جدول 10- پیوست قانون بودجه سنواتی است که ابتدای سال در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قرار می‌گیرد که میزان قطعی آن تا تصویب نهایی بودجه، مشخص می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: وقتی در خصوص بودجه استان تا پایان سال بحث می‌شود باید توجه داشت که بخشی از وظایف عمومی دولت است که به تعدادی از دستگاه‌های اجرایی استانی واگذار شده و تکلیف آن در ماده 44 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت– الحاق(2) و سایر قوانین موضوعه مشخص شده است.
خداوردی گفت: برخی از ردیف‌ها و منابع دیگر نیز وجود دارد که حسب مصوبه قانونی در طول سال به اعتبار اولیه سال استان اضافه می‌شود که میزان آن حسب نوع اعتبار می‌تواند متغیر و متفاوت باشد که حسب تصمیم وزارتخانه مربوطه، سازمان برنامه و بودجه کشور و مصوبات هیات وزیران به استان‌ها ابلاغ می‌شود و ممکن است در برخی موارد همه استان‌ها را در بر نگیرد مانند عوارض دریافتی از قبوض آب شهری که در بین روستاها و عشایر، توزیع شده و مشمول تمام استان‌ها است اما چون باید پس از وصول کامل، ابلاغ شود میزان آن به‌صورت دقیق مشخص نمی‌شود.

** 72.7 درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه های مشمول در 9 ماهه سال جاری استان تخصیص یافته است
خداوردی در خصوص بودجه سال 97 استان زنجان با بیان این که میزان ابلاغ اولیه را در نظر می‌گیریم، گفت: بودجه شامل 2 بخش امور جاری یا هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا عمرانی است. در بخش امور جاری به 24 دستگاه اجرایی، اعتبار تخصیص می‌یابد و هزینه‌های سایر دستگاه‌ها به‌صورت ملی، تامین شده و شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز چون در کل کشور، دستگاه زیان‌ده محسوب می‌شود فقط مبلغی تحت عنوان «کمک‌زیان» دریافت می‌کند.
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به این که اعتبارات هزینه‌ای، چهارچوب مشخصی داشته و بودجه‌ریزی امسال مبتنی بر عملکرد است، خاطرنشان کرد: مصوبه قانون بودجه جدول 10 امور جاری استان در ابتدای سال، 2092 میلیارد ریال بود که ارقام محدودی نیز جهت جبران کسری در طول سال از ردیف‌های مختلف به آن اضافه شده و یا می‌شود.
خداوردی تصریح کرد: برخی هزینه‌ها مانند حقوق کارمندان دولت، جزء اجتناب‌ناپذیر بوده و باید کسری آن جبران شود.
وی با بیان اینکه کل اعتبار مورد نیاز پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 96 دستگاه‌ها به استان، ابلاغ و عملیاتی شد ادامه داد: بحث اصلی بر روی 2092 میلیارد ریال است که در 9 ماهه سال جاری، 72.7 درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های مشمول، تخصیص یافته است.
این مسئول اضافه کرد: تخصیص بودجه تاکنون عدد مطلوبی محسوب شده و با ادامه این روند تا پایان سال، صد در صد آن تخصیص می‌یابد و خوشبختانه دستگاه‌ها با همت دولت در این زمینه، دچار مشکل نمی‌شوند.

** تخصیص به‌موقع اعتبارات عمرانی
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، اعتبارات عمرانی مصوب امسال استان را در مجموع 4290 میلیارد ریال، اعلام کرد و گفت: تاکنون 2270 میلیارد ریال از این اعتبارات در قالب نقدی، اوراق و اسناد، تخصیص یافته است.
وی افزود: علاوه بر مبلغ فوق از ردیف‌های دیگری هم اعتبار عمرانی شامل 150میلیارد ریال از محل ماده 10 و مقابله با خشکسالی 12 میلیارد ریال، 370 میلیارد ریال از محل تبصره 18 استانی و 96 میلیارد ریال از سهم ملی و مبالغ متعدد از محل تسویه بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی از طریق تهاتر به استان تعلق گرفته که در حال ابلاغ و مبادله موافقت‌نامه‌های مربوطه هستیم.
خداوردی از تخصیص به‌موقع اعتبارات عمرانی سال 97 خبر داد و اظهار داشت: نکته مثبت بعدی این است که دولت، مکلف شده بود عدم تخصیص اعتبارات سال 96 را هم پوشش دهد که از این محل هم مبلغ 370 میلیارد ریال از ردیف قانون استفاده متوازن از امکانات کشور با تخصیص 100 درصد ابلاغ شد که کمک زیادی به ادامه روند پروژه‌های نیمه‌تمام گذشته و فعلی در 6‌ماهه نخست سال جاری کرد.
وی با بیان این که این مبالغ علاوه بر اعتبارات ملی ابلاغی به استان است، خاطرنشان کرد: گروهی از اعتبارات ملی به نام دستگاه‌های ملی به استان ابلاغ شده و گروه دیگر نیز به‌عنوان ملی با ویژگی استان ابلاغ می‌شود که اختیار آن به استان داده می‌شود و اعتبارات این محل نیز 540 میلیارد ریال بود.
خداوردی ادامه داد: برخی اعتبارات ملی، مشترک با استان‌های دیگر بوده و اعتبارات عمرانی پروژه‌های ملی مانند بیمارستان خدابنده به‌صورت مستقیم از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور مورد عمل قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: این اعتبارات، مجزا از اعتبارات دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و دفاعی است.

** 8350 میلیارد ریال، درآمد استان در سال 97 بوده است
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در پاسخ به سوالی در خصوص درآمدهای استان در سال 97 تصریح کرد: مفهومی به نام نظام درآمد- هزینه وجود دارد که در برنامه دوم توسعه، عملیاتی و از برنامه سوم به‌صورت رسمی اجرا شد که شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، محصول این نظام است.
وی با اشاره به این که این نظام دارای 3 بعد است، افزود: بعد اول، منابع یا درآمدهای استانی و بعد دوم، مصارف استانی است که هر 2 در قانون، مشخص و اختیارات آن به استان‌ها تفویض شده است.
خداوردی، نظام تصمیم‌گیری را بعد سوم خواند و خاطرنشان کرد: این بعد شامل کارگروه‌های تخصصی 12 گانه و کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها است.
وی با اشاره به اینکه 3 درصد از درآمد نفتی کشور طبق قانون در بین تمام استان‌ها و استان‌های نفت‌خیز، توزیع می‌شود، یادآور شد: یک درصد از آن در بین تمام استان‌ها و بقیه در بین استان‌های نفت‌خیز مانند خوزستان، توزیع می‌شود که سهم دریافتی استان زنجان در سال 97 حدود 610 میلیارد ریال بود.
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، مجموع درآمدهای استانی کل کشور در سال جاری را 970 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: درآمد استان زنجان 8350 میلیارد ریال بوده که 86 صدم درصد است.
خداوردی افزود: بخشی از درآمدهای استان به تامین نقدینگی هزینه‌های جاری تعدادی از دستگاه‌های اجرایی اختصاص می‌یابد.
وی با بیان اینکه درآمدهای استانی طبق قانون در پنج دسته تقسیم می‌شود که در تمام استان‌ها شمولیت دارد، خاطرنشان کرد: دسته اول، مالیات‌هایی مانند اصناف، کارمندان، شرکت‌ها و مالیات بر ارزش افزوده و دسته دوم، درآمد حاصل از ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی مانند صدور کارت بازرگانی است.
خداوردی گفت: دسته سوم، درآمد حاصل از خدمات کارشناسی دستگاه‌ها مثل آزمایشگاه‌های محیط زیست و بخشی از خدمات فوق‌العاده گمرکی را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: دسته چهارم، مربوط به برخی خدمات نیروی انتظامی از قبیل صدور و تمدید گواهینامه بوده و دسته پنجم، جرایم مختلف مثل رانندگی و سایر جرایم نقدی است که درآمدهای استان به حساب خزانه واریز می‌شود.

** 90 درصد درآمد استان از محل مالیات است
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: بخشی از درآمدهای استان مجددا به حساب استان‌ها بازگشته و برای نقدینگی، استفاده می‌شود.
وی با بیان این که میزان جرایم رانندگی استان برخلاف ذهنیت عموم جامعه، روند کاهشی داشته است، بیان کرد: طبق ماده 23 قانون مربوطه، بخشی از مجموع جرایم رانندگی به استان‌ها برمی‌گردد که سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان زنجان برای سال جاری، 37 میلیارد ریال بوده که با رعایت قوانین از سوی شهروندان و کاهش جرایم رانندگی، مجموع درآمدهای استانی استان زنجان از محل سهم جرایم رانندگی نیز کاهش یافته است.
خداوردی ادامه داد: این سهم برای نصب دوربین در شهرها و ورودی روستاها، علائم رانندگی و اصلاح و بهبود معابر شهری جهت سهولت رانندگی هزینه می‌شود.
این مسئول با اشاره به این که 88 تا 90 درصد درآمد استان از محل مالیات است، گفت: مجموع مالیات وصولی استان زنجان در 8 ماهه سال جاری، 5940 میلیارد ریال بوده که از جمله آن، مالیات شرکت‌ها 1200 میلیارد ریال، مالیات کارکنان بخش عمومی 460 میلیارد ریال، مالیات کارکنان بخش خصوصی 275 میلیارد ریال، مالیات مشاغل 230 میلیارد ریال است در حالی که مالیات فروش بر سیگار وصولی تنها از یک شرکت، 2190 میلیارد ریال بوده است.
وی افزود: 125 درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده استان در 8 ماهه سال جاری محقق شده که دلیل اصلی آن مالیات وصولی از کارخانه سیگار است.

** مازاد درآمد، قواعد خاص خود را دارد
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در پاسخ به سوالی در خصوص این که مازاد درآمد استان چگونه هزینه می‌شود، گفت: مازاد درآمد استانی دارای قواعد خاص و ردیف بودجه بوده و برای استان‌های دارای مازاد، معنی دارد. اگر مازاد درآمد استان‌ها از یک عددی بیشتر شود مابقی آن در بین تمام استان‌هایی که مازاد درآمد داشته‌اند، توزیع می‌شود.
خداوردی با بیان این که استان زنجان در سال گذشته هم مازاد درآمد داشت، یادآور شد: 88 میلیارد ریال از این محل به بودجه جاری استان در سال 96 اضافه شد که بخشی از مشکلات دستگاه‌ها مانند بدهی و معوقات بازنشستگان را مرتفع کرد. لذا قسمتی از مازاد درآمد نسبت به مصوب قانون جهت تشویق به استان‌ها بازمی‌گردد. تحقق درآمد سال جاری نیز در پایان سال، مشخص و در صورتی که مازاد باشد به استان کمک می‌شود.
وی در خصوص اعتبارات مربوط به حوداث غیرمترقبه و پیش‌بینی نشده نیز اظهار داشت: به طور معمول در ابتدای سال و در زمان توزیع اعتبارات، درصدی از اعتبارات عمرانی استان جهت مدیریت حوادث پیش‌بینی نشده، بلوکه می‌شود که اگر تا پایان سال، اتفاقی نیفتد مانند اعتبارات استانی، هزینه می‌شود اما اگر بحران بزرگی مانند زلزله اتفاق بیفتد، اعتباری از سوی دولت به‌صورت ویژه برای این موضوع اختصاص می‌یابد.
خداوردی افزود: مواردی مانند خشکسالی، تنش آبی و آبرسانی به روستاها نیز شرایط بحرانی محسوب شده و مبالغی از محل ماده 12و10 به استان‌ها کمک می‌شود.
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان ادامه داد: استحکام بناهای آموزشی و ساختمان‌های دولتی و تعمیر و نگهداری مدارس، جزء وظایف استان بوده که حسب نیاز در مقاطع مختلف از محل اعتبارات استانی به شهرستان‌های مختلف تخصیص می‌یابد.

** تمرکز جدی بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام
خداوردی با بیان این که در چند سال گذشته، تمرکز بر روی پروژه‌های نیمه‌تمام استان و تلاش حداکثری بر شروع نکردن پروژه جدید بوده است، گفت: برای نمونه در سال جاری نه تنها هیچ پروژه آموزشی نیمه‌تمام غیرفعال بدون اعتبار در استان وجود ندارد بلکه تمام پروژه‌های نیمه‌تمام رها شده سال‌های گذشته نیز از محل اعتبارات استانی و ملی، فعال‌سازی شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: امسال در بخشی از اعتبارات آموزشی به دلیل نیاز مبرم، تلاش کرده‌ایم 2 تا 3 مدرسه در گلشهر زنجان احداث شود که اعتبار 2 باب به‌صورت کامل، تامین شده است. ضمن این که در صدد هستیم تا 2 یا 3 مدرسه هم از محل اعتبارات ملی تامین کرده و پس از تامین زمین، عملیات اجرایی آن توسط اداره کل نوسازی مدارس استان آغاز شود.
این مسئول با تاکید بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام استان در خصوص مزایای این مهم، اظهار داشت: بهره‌مندی جامعه از خدمات عمومی، برآورده شدن نیاز مبرم جامعه در بخش‌های مختلف، افزایش کیفیت و بهره‌وری، کاهش اتلاف منابع، افزایش عمر پروژه‌ها در اثر کاهش زمان اتمام و جلوگیری از افزایش هزینه‌ها در اثر تورم طولانی‌مدت از ویژگی‌های این امر است که تدابیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سبب شده تا بسیاری از پروژه‌ها رو به اتمام باشند. ضمن این که بهره‌برداری از پروژه‌ها خوشبینی مردم به عملکرد نظام را نیز در پی دارد.
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان توجه ویژه به کیفیت در احداث و بهره‌وری را مهم‌ترین ملاک در تخصیص اعتبارات برشمرد و اظهار داشت: کیفیت پروژه‌های ورزشی، آموزشی، زیرساخت‌های صنعت و بهره‌وری در بخش کشاورزی بسیار مهم بوده و اعتبارات مناسبی هم اختصاص یافته و برای نمونه، ایجاد زیرساخت در قالب شهرک‌های صنعتی استان، تشدید شده است.
9556/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.