به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام مسئولان استانی از جمعیت یک میلیون و 57 هزار و نفری زنجان حدود 25 درصد آن را جوانان تشکیل می دهند در حالی که این رقم سال 85 حدود 35 درصد بود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در این جلسه گفت: به عبارتی دیگر طی 10 سال گذشته و سالانه یک درصد از جمعیت جوان استان کاسته شده و به جمعیت میانسالان استان افزوده شده است.
مسیح الله سلطانی افزود: بر این اساس بهره گیری از ظرفیت های جمیعیت جوان به عنوان پنجره های طلایی از آن یاد می شود چرا این فرصت از سال 80 تا سال 1410 وجود دارد و به تدریج جمعیت سالمندان به مراتب افزایش می یابد.
این مسئول با اشاره به وضعیت باسوادی این قشر نیز گفت: 98.5 درصد جمعیت 15 تا 29 سال استان باسواد هستند که از میانگین 97 درصدی کشور بالاتر است.
وی اضافه کرد: امارها بیانگر ان است که 46.5 درصد جوانان 15 تا 29 استان متاهل و 53.5 درصد این قشر مجرد هستند که این نسبت در سطح کشوری به ترتیب 41 و 58 درصدی است.
سلطانی، چالش های پیش روی جوانان استان را بیکاری، مسکن، ازدواج، اوقات فراغت، مهارت علمی و فنی مهارت های زندگی، آسیب های اجتماعی و شکاف بین نسلی ذکر کرد.
وی بیان کرد: مهمترین آسیب های اجتماعی جوانان استان اعتیاد، طلاق، خشونت،مفاسد اجتماعی و اخلاقی است که که در سطح کشوری نیز در رده های پایین تری قرار دارد.
این مسئول ادامه داد: نرخ بیکاری جوانان استان (15 تا 29 سال) در سال 95، 17.5 درصد که نرم کشوری آن نیز 26 درصد بود که این نرخ در سال 96، 21 درصد اعلام شده است.
وی اضافه کرد: از مجموع 335 تشکل فعال استان به تعداد 85 ،25 درصد آنها را جوانان تشکیل می دهد و طبق برنامه ریزی ها، تا پایان سال سه خانه جوان درسه شهرستان فاقد افتتاح می شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان ادامه داد: برای بهره گیری از نظرات جوانان مجمع جوانان استان در سال گذشته تشکل شد که البته نقدهای به این مهم وارد شده که اصلاحات ان می تواند به پیشبرد بهتر کارها کمک کند.
وی اظهار داشت: هم اکنون در شورای اجتماعی و ستاد ساماندهی استان بحث تسهیل ازدواج جوانان، اشتغال، غنی سازی اوقات فراغت انان ، آموزش مهارت های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

** بورکراسی نخبگان زنجانی را رنج می دهد
نماینده نخبگان استان و عضو هیات علمی دانشگاه در این جلسه گفت: بورکراسی اداری ، کاغذ بازی ها و مسائل زیست محیطی از جمله مشکلات این استان است و به این مهم باید توجه کرد.
رسولی افزود: ظرفیت های بی شماری در این استان وجود دارد ولی انگونه که باید و شاید استفاده نمی شود و این مهم به توسعه نیافتگی منتهی شده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه نخبگان استان برای انجام فعالیت های خود به امکانات پژوهشی خاص دسترسی ندارند و حتی از استان های دیگر نیز عثقب تر هسیتم.
این نخبه افزود: طرح های پژوهشی صرفا درارگان های و ادارات مختلف هیچ نوع بازدهی نداشته و بصورت عملیاتی از انها استقاده نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: پژوهشگران برتر انتخاب شده کارهای خوبی ارائه کرده اند واز طرفی بهره گیری از ظرفیت های انها می تواند بخشی از مشکلات دستگاههای اجرایی را برطرف کند.

** انتصاب بدون توجه به سوابق افراد یک معضل اساسی
مشاور امور جوانان فرماندار خرمدره نیز به نمایندگی از جوانان شهرستانهای استان در این جلسه گفت: یکی از اصلی ترین معضلات کنونی انتصاب بی ظابطه بدون توجه به سوابق و ذهنیت افراد برای همکاری با دولت است.
محمد اثباتی افزود: افرادی بدون سابقه با رانت به منصوب شده اند که شایستگی و صلاحیت لازم را ندارند، در حالی که ظرفیت های جوانان نادیده گرفته شده است.
وی بیان کرد: جوانان انتظار دارند که دستگاههای دولتی برای این قشر برنامه و هدف داشته باشند و اقدامان خود را در این ارتباط ارائه کنند .
این نماینده شهرستانهای استان ادامه داد: جلسات مرتبط جوانان کاربردی و با حضور فعالان و نخبگان این قشر برگزار شود و به دستگاههای متولی امر در حوزه جوانان نیزتوجه و نظارت شود.
یک جوان فعال اجتماعی و فرهنگی نیز ادامه داد: سمن های بازوهای اجرای دولت بشمار می روند اما متاسفانه این موضوع اکنون کمرنگ تر شده است.
امیرحسین واحد افزود: اکنون جوانان خانه جوانان مستقلی برای فعالیت های خود ندارند و در صورت واگذاری فرهنگسرای کوثر به این امر مهم، به پویایی هر چه بیشتر فعالیت های آنان در حوزه های مختلف منتهی می شود.
رئیس کارگروه اشتغال کار آفرینی مجمع مشاورین جوان استان نیز گفت: جذب سرمایه گذار در ایجاد شهرک فناوری طلاعات مرکز رشد مجازی در حوزه فرشباف استان . اقداماتی انجام گرفته است.
محمدی افزود: این استان ظرفیت های متعددی در حوزه های مختلف دارد اما آنگونه که باید و شاید از ان استفاده نمی شود .
یکی ازمدال اوران پارآسیایی جاکارتای اندونزی نیز گفت: برای امکانات لازم برای تمرینات تیرانداری نداریم و از طرفی سالن تعیین شده برای برای انجام این امر نیز مناسب سازی نشده است.
شجاعی اظهار داشت: این در حالی است موضوع مناسب سازی برای معلولان امری مهم بوده و نبود ان مشکلات و معضلات متعددی را به دنبال دارد.
یکی از مربیان ورزشی نیز با اشاره به فعالیت مستمر این قشر گفت: هم اکنون مرباین خانم شایسته ای در این استان فعالیت می کنند که ورزشکاران توانمندی را به تیم ملی اعزام کرده اند ، اما انگونه که باید و شاید مورد حمایت نیستند.
همایونپور افزود: مربیان ورزشی خانم زنجان بدون هیچ چشمداشتی فعالیت می کنند درحالی تحت پوشش بیمه نیستند و بصورت آزاد و یا عنونین دیگری هزینه های لازم را پرداخت کنند.
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است رانت هایی موجب شده افراد فاقد شایستگی لازم به عنوان کارمند در اداره کل ورزش جوانان مشغول بکار شوند در حالی که مربیان ارزشمند و نخبه زنجانی از این مساله بی بهره هستند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.