مسعود بیات منش روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه بازآفرینی شهری امسال به طور منسجم با ابلاغ رئیس جمهوری آغاز می شود که در سال های گذشته اقدامات پراکنده ای توسط دستگاه های مسئول در این برنامه انجام شد.
وی با بیان اینکه در استان زنجان شهرهای زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره دارای بافت فرسوده هستند، اظهارداشت: هدف از بازآفرینی شهری شناسایی مناطقی است که زیرساخت ها و سرانه های آن اعم از خدماتی، ورزشی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی، درمانگاه، معابر و آب و فاضلاب کم و یا دارای مشکل است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ستادهای شهرستانی برنامه بازآفرینی شهری از مهر امسال تشکیل و پروژه های آن نیز تعریف شده تا جمع آوری و برای تخصیص اعتبار مورد نیاز به شرکت بازآفرینی شهری ارائه شود.
به گفته بیات منش، محله حسینیه اعظم که یکی از قدیمی ترین محلات زنجان محسوب می شود، از طرح های قرار گرفته شده در برنامه بازآفرینی شهری است.
وی ادامه داد: در این محله برج و بارویی قرار دارد که با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان برای آن طرحی تعریف شده و مرمت آن در دستور کار قرار دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در حال حاضر 50 درصد منازل مسکونی اطراف این برج را تملک کردیم تا جزو محوطه این برج شود.
بیات منش اضافه کرد: این برج یکی از آثار تاریخی زنجان است که در حال از بین رفتن و به تلی از خاک تبدیل شده بود واین مساله ناشی از نبود اعتبار برای بازسازی بود، راه و شهرسازی استان زنجان از برنامه بازآفرینی اعتبار لازم را برای نوسازی آن را جذب می کند.
وی خاطرنشان کرد: 22 از هکتار محله حسینیه اعظم زنجان در طرح بازآفرینی شهری قرار دارد که نوسازی معابر و منازل با همکاری شهرداری و منازل مسکونی نیز با حفظ شکل قدیمی شهر نیز با کمک میزاث فرهنگی و گردشگری نوسازی و مرمت می شود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در این محله قدیمی زنجان این ساخت و سازهای جدید منازل مسکونی انجام نمی شود، گفت: نوسازی و بازسازی این محله قدیمی گردشگران مذهبی و تاریخی را به این منطقه جذب می کند.
بیات منش ادامه داد: با هیات امنای حسینیه نیز هماهنگی هایی انجام شده که به این محله خدمات بدهند تا به طور متقابل خدمات بیشتری نیز محله به زائران بدهد و این طرح در اولویت برنامه بازآفرینی شهری زنجان قرار دارد.

** بازآفرینی شهری با مشارکت 22 دستگاه اجرایی انجام می شود
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: هم اکنون برای اجرای برنامه اقدام مشترک در ابتدای راه هستیم راه و شهرسازی دبیرخانه ستادو 22 دستگاه نیز عضور آن هستند تا این طرح به نحو مطلوبی و با مشارکت آنها انجام شود
بیات منش تاکید کرد: اصل بازآفرینی شهری وظیفه ذاتی شهرداری و دستگاه های مربوطه است تا کوچه ای را مرمت، آسفالت، جدول کشی و پارکی را احداث کند و از سوی دیگر دستگاه های خدمات رسان اصلاح شبکه آب و فاضلاب را انجام و دستگاه های مربوطه نیز نیازهای آموزشی و ورزشی محلات را تامین و احداث کند.
به گفته وی، در تامین اعتبار تامین این سرانه ها و احداث و بازسازی مراکز فرهنگی، ورزشی، تاریخی، مسکونی بخشی توسط راه و شهرسازی و از محل اعتبارات برنامه بازآفرینی شهری و بخشی نیز توسط خود دستگاه های متولی پرداخت می شود تا انجام این پروژه ها در بافت ناکارآمد شهری در اولویت قرار گیرد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان، از احداث 2 آموزشگاه در زنجان خبرداد و گفت: برای تامین زمین و پول این اداره کل کمک می کند و دستگاه متولی نیز باید سهمی از آن بیاورد تا این طرح ها در اسرع وقت به بهره برداری برسد.
بیات منش کمک به احداث به مجموعه ورزشی بعثت، بازسازی و نوسازی مجتمع ورزشی شهید چمران و زمین چمن قدیمی زنجان در محله نجف آباد(بی سیم) تبدیل به مخروبه ای شده را از دیگر پروژه های در دست اقدام برای سالجاری برشمرد که در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد تا مردم مجدد از آن استفاده کنند.
وی افزود: با شرکت آب و فاضلاب شهری و شهرداری زنجان نیز پروژه های مشترکی در بافت های ناکارآمد داریم که بیشترین اعتبار را می دهیم تا روند اجرای طرح زینبیه غربی را تسریع کنند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در ادامه خیابان بهار، سیلاب، دهخدا در امتداد شهرک اعتمادیه به دانشگاه آزاد در طرح تفصیلی قرار دارد و نیازمند جدی به کمک شهرداری و راه و شهرسازی است تا این منطقه بازسازی ساکنان آن توانمند وارزش منازل آنها بالا برود که در برنامه بازآفرینی شهری قراردارد.
به گفته بیات منش، با توجه به پیگیری های استاندار زنجان پروژه سبزه میدان با همکاری راه و شهرسازی با شهرداری به صورت مشترک از اعتباری که توسط شرکت بازآفرینی شهری اخذ خواهیم کرد، انجام می شود تا معضل این بافت میانی و فرسوده شهری رفع شود.
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان زنجان 6 هزار مهندس متخصص در همه بخش ها جمله طراح، مجری و ناظر دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: میخواهیم در قالب ساماندهی ماده 4 قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری تشکل های خصوصی را ساماندهی و آموزش دهیم پروانه و صلاحیت کار به آنها صادر شود تا وظیفه بخش خصوصی در برنامه باز آفرینی شهری را انجام دهند.
به گزارش ایرنا، استان زنجان در شهرهای ابهر، خدابنده، زنجان و خرمدره بافت ناکارآمد شهری دارد.
بیشترین بافت ناکارآمد با 85 درصد مساحت در زنجان، 8 درصد در ابهر، پنج درصد در خرمدره و 2 درصد نیز در خدابنده قراردارد.
9505/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.