امجد باقری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمبود طعمه در طبیعت باعث می شود تا این جانوران درنده برای تغذیه به جوامع روستایی و شهری نزدیک شوند و این نیز خطراتی را برای انسان ها و دام های اهلی دارد.
وی با تاکید بر اینکه گرگ ها بی دلیل به انسانها و دام های اهلی حمله نمی کند، اظهار داشت: باید از پراکنش زباله ها و لاشه حیوانات تلف شده در حاشیه روستاها و شهرها به جد خودداری شود چراکه وجود زباله ها و لاشه، محرکی قوی برای نزدیک تر شدن گرگ ها به سکونتگاه های انسانی است.
باقری با بیان اینکه دهیاران باید مدیریت زباله را جدی بگیرند، تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت دفع اصولی زباله ها در روستاها، مناسب نیست و این باعث شده است تا سگ های ولگرد و گرگ ها، به تغذیه در جوار روستاها عادت کنند که این نیز خالی از تهدید و خطر برای روستاییان نیست.
وی به روستاییان توصیه کرد در فصل زمستان از چرای دام های خود در طبیعت، اجتناب کنند که متاسفانه برخی دامداران به منظور صرفه جویی در مصرف علوفه، مبادرت به این کار می کنند و گرگ های گرسنه نیز با دیدن دام ها به فکر حمله افتاده و دام ها را مورد تهدید قرار می دهند.
باقری با تاکید براینکه افزایش جمعیت انسانی با کاهش جمعیت حیات وحش در ارتباط است، اظهار داشت: دست اندازی انسان به طبیعت و برهم خوردن نظم محیط زیست و چرخه غذایی، موجب شده است تا جانور درنده ای چون گرگ از فرط گرسنگی به حریم روستاها و شهرها نزدیک شود و به امنیت روستاها و آرامش روحی و روانی روستاییان خدشه وارد کند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان نیز گفت: حیات وحش به عنوان زیور و زیبایی طبیعت هستند که باید از سوی همه افراد مورد حمایت و حفاظت قرار گیرند.
سعید حقیقی افزود: روستاییان باید در فصل زمستان و بهار، مواظب حمله گرگ ها به دام های درحال چرا و همچنین کودکان و سالمندان باشند تا از پیشامدهای تلخ جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه گرگ ها در صورت کمبود طعمه در طبیعت، به ناچار به سکونتگاه های انسانی روی می آورد و به حتم این نیز برای دامداران و روستاییان خالی از خطر نیست.
حقیقی اظهار داشت: چوپانان هنگام چرای دامها باید بیشتر احتیاط و برای مراقبت از گله از سگ های نگهبان قوی جثه و تنومند استفاده کنند و دامداران نیز هدایت گله را به افراد ضعیف و کم تجربه واگذار نکنند.
وی افزود: گرگ ها اغلب از جوندگان و علفخواران تغذیه می کنند و فقط در صورت نیافتن شکار، به اجبار دام های اهلی را مورد تهدید قرار می دهند.
حقیقی تاکید کرد: روستاییان برای پیشگیری برای در امان نگه داشتن دام های خود باید اقدامات حفاظتی را انجام و هشدارها را نیز جدی بگیرند و از سالمندان و کودکان که قدرت مقابله و دفاع در برابر گرگ را ندارند باید مراقبت بیشتری کنند و به آنان اجازه ندهند به تنهایی در مکان ها و زمان های خلوت، آمد و شد کنند.
به گزارش ایرنا، سه ماهه نخست امسال 20 راس دام اهلی در روستاهای تابعه شهرستان های زنجان، خدابنده و سلطانیه و همچنین در مهر ماه نیز 11 راس دام از نژاد قزل که بطور معمول 2 قلو سه قلو زا هستند در حاشیه شهر خرمدره بر اثر حمله گرگ ها، تلف شدند.
پارسال (سال 96) بیش از 150 راس دام و طی سال های 95 و 94 نیز به ترتیب 110 و 269 راس در سطح این استان بر اثر حمله گرگ ها دریده و تلف شدند.
همچنین پارسال 13 نفر از شهروندان و روستاییان این استان بر اثر حمله گرگ ها زخمی شدند و سال 94 و 93 نیز به ترتیب 1 و 2 نفر مورد حمله گرگ ها قرار گرفتند.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.