به گزارش ایرنا، توجه به بافت های فرسوده و قدیمی و رفع ناپایداری آن به موضوعی جدی، مهم و محوری تبدیل شده به طوری که سازمان ها و نهادهای مربوطه را به ساماندهی و بازآفرینی این بافت ها سوق داده است.
رویکردهای مرمت و بهسازی شهری نیز در سیر تحول و تکامل خود از بازسازی، نوسازی و توسعه مجدد در کنار توجه به ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در این مناطق لحاظ شده و با جدیت هرچه بیشتری دنبال می شود.
مرمت و بهسازی شهری به صورت فعالیتی یکپارچه و همه جانبه نگر در قالب اقدام مشترک درآمده که در آن موارد اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و ایجاد شرایط مناسب برای دستیابی به توسعه پایدار شهری گنجانده شده است.
ساماندهی و بازآفرینی بافت های فرسوده شهری که دغدغه مسئولان و ساکنان این مناطق است در گذشته توسط شهرداری ها عملیاتی می شد، که این بار در برنامه ششم توسعه در قالب برنامه اقدام مشترک با همکاری 20 دستگاه اجرایی در سطح استان ها انجام می شود.
در استان زنجان نیز آموزش و برگزاری جلسات و کمیته های مربوط به این برنامه از سه ماه قبل آغاز شده و اجرای این طرح ها نیز تا یک ماه آینده عملیاتی می شود.
سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان نیز در همین راستا روز سه شنبه همایش تبیین دستورالعمل احراز صلاحیت ماده 4 بافت فرسوده را برگزار کرد.

** 465 شهر کشور بافت ناکارآمد دارد
مدیرکل دفتر راهبردی و هدایت برنامه ای بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران در این همایش گفت: متاسفانه وفاق کلی درباره بازآفرینی شهری نداریم و در این رابطه به رویکرد دقیق و درستی نیز در سطح جهانی نرسیده ایم و این موجب شده عملکرد همسویی در این رابطه نداشته باشیم.
محمد مهدی نوروزیان ادامه داد: بر اساس شناسایی شرکت بازآفرینی شهری و شهرداری های سطح کشور بافت ناکارآمد در 465 شهر کشور با 55 هزار و 104 هکتار برآور شده است.
وی تاکید کرد: این بافت ها دارای افت منزلت مکانی است و به لحاظ کالبدی ساختار مناسبی ندارد و دسترسی های لازم را در مواقع بحران ندارد.
به گفته مدیرکل دفتر راهبردی و هدایت برنامه ای بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران، بر اساس مطالعات انجام شده توسط میراث فرهنگی و گردشگری کشور در 175 شهر کشور با 24 هزار و 141 هکتار بافت تاریخی شناسایی و ثبت شده است.
نوروزیان یادآوری کرد: در 110 شهر کشور با 61 هزار و 657 هکتار سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که جمعیت ساکن در آنها بیشتر از 100 هزار نفر هستند.
وی تاکید کرد: سکونتگاه های غیررسمی حاصل برنامه ریزی نامناسب شهری است و به لحاظ ساخت و ساز، کیفیت مناسب و سند مالکیت ندارند، تصرفی بوده و از کمترین امکانات شهری برخوردار هستند.
مدیرکل دفتر راهبردی و هدایت برنامه ای بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بیش از 140 هزار هکتار مساحت بافت ناکارآمد داریم که بیش از 30 درصد جمعیت کشور در این مناطق ساکن هستند.
نوروزیان، سکونت این میزان جمعیت در بافت ناکارآمد شهری را بحرانی دانست که باید به آن توجه جدی شود چون که افراد در معرض خطر و فقر شهری قرار دارند و این مناطق به لحاظ خدمات شهری زیست محیطی در فقر و نیازمند چاره اندیشی هستند.
وی با بیان اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران از زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی است، افزود: این شرکت متولی برنامه ریزی و سیاست گذاری بازآفرینی در بافت ناکارآمد شهری است.
مدیرکل دفتر راهبردی و هدایت برنامه ای بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: این شرکت در برنامه ریزی ارتقای توانمندی مناطق و محدوده های ناکارآمد شهری سه پروژه را عملیاتی می کند.
نوروزیان این اقدامات را بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی، توسعه و تجهیز امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهر و محله، بهسازی و ارتقای زیرساخت های شهری، عرصه ها و فضاهای عمومی برشمرد.

** 26 درصد جمعیت استان زنجان در بافت ناکارآمد ساکن هستند
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز افزود: 26 درصد جمعیت استان در بافت ناکارآمد ساکن هستند و حدود 70 هزار واحد مسکونی نیز در مناطق هدف باید نوسازی و بازسازی شوند.
مسعود بیات منش یادآوری کرد: 330 هزار خانوار در استان زنجان وجود دارد که حدود پنج درصد این خانوارها فاقد مسکن هستند که بر اساس آمارها حدود 25 هزار واحد مسکونی نیاز داریم.
وی اظهارداشت: باید تعداد واحدهای مسکونی 10 درصد بیشتر از تعداد خانوارها باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با لحاظ هر واحد مسکونی به 120 مترمربع، 9 میلیون مترمربع باید در مناطق ناکارآمد ساخت و ساز انجام شود تا ادعا کنیم بازسازی انجام شده است.
بیات منش با بیان اینکه نظام مهندسی استان زنجان سالانه حدود یک میلیون مترمربع در بخش مسکونی ساخت و ساز انجام می دهد، اضافه کرد: متاسفانه 90 درصد از ساخت و سازها در خارج از بافت ناکارآمد و 10 درصد در داخل این بافت است.
وی تاکید کرد: سیاست های تشویقی لحاظ شده در برنامه بازآفرینی شهری می تواند تسهیلگر و توسعه گرها را برای ساخت و ساز به داخل بافت ناکارآمد بیاورد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با این ساخت و سازها 9 سال طول می کشد تا بافت های فرسوده را سروسامان دهیم.

** 6 هزار میلیارد ریال برای بازآفرینی شهری استان زنجان لحاظ شده است.
بیات منش خاطرنشان کرد: طرح بازآفرینی شهری با عنوان اقدام مشترک تدوین و برای اجرا ابلاغ شده است و اقدامات دستگاه هایی همچون شهرداری، شرکت های خدمات رسان شهری، آموزش و پرورش، سازمان ورزش و جوانان، میراث فرهنگی و دستگاه های متولی اموراجتماعی و فرهنگی دارای وظایفی در حوزه بافت فرسوده شهری هستند.
وی یادآورشد: در استان زنجان، طرح بازآفرینی شهری برای شهرهای ابهر، خدابنده، زنجان و خرمدره تعریف شده است که باید اجرا شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: در هرکدام از این شهرها نیز مناطقی اولویت بندی ویژه شده تا در برنامه 10ساله و در قالب 2 برنامه پنج ساله اجرایی شود.
بیات منش افزود: شرکت بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی اعتباری را به عنوان اهرمی برای تشویق در اجرای طرح بازآفرینی شهری در اختیار دستگاه های متولی قرار می دهد تا این پروژه ها در اولویت قرار گیرند.
وی، محرک بودن و تاثیر در محیط پیرامون، کمبود سرانه ها و جمعیت ساکن در بافت ناکارآمد را از مهتمرین شاخص هایی برشمرد که موجب قرار گرفتن بازسازی آن در اولویت می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: مبلغ آورده شرکت بازآفرینی، بخش خصوصی، شهرداری ها، دستگاه های فرهنگی و اجتماعی، 6 هزار میلیارد ریال است که باید در مناطق هدف در یک سال هزینه شود.
بیات منش، به ماده 4 قانون حمایت از احیا، بازسازی، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها مکلف هستند اقدامات بازآفرینی را در قالب تشکل هایی که در سه بخش توسعه گرها، تسهیل گرها و کارگزارها تعریف شده به بخش خصوصی واگذار کنند.
وی ادامه داد: ظرفیت قابل توجهی در نظام مهندسی استان نهفته است که بیش از 6 هزار مهندس متخصص شامل توسعه و تسهیل گر هستند و این می تواند بازوی توانا و قوی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری باشد.

** نظام مهندسی در تلاش برای همراهی طرح بازآفرینی شهری زنجان است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان نیز گفت: در این سازمان به دنبال مرجعیت فنی، مهندسی و اشتغال اعضا هستیم.
یحیی مسیحا افزود: یکی از طرح های مهم احیا و نوسازی بافت فرسوده در استان زنجان است که ملبغ قابل توجهی اعتبار نیز در این بخش هزینه می شود.
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان درصدد همراهی کامل اعضای خود با مجموعه های تصمیم گیرنده اعم از استانداری، راه و شهرسازی و شهرداری است تا در این طرح بازآفرینی شهری دخیل باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان گفت: این سازمان با داشتن 6 هزار و 800 مهندس دارای هفت گروه تخصصی است.
مسیحا تاکید کرد: در حالیکه این سازمان دارای چنین بضاعت فنی، علمی و تخصصی است، دست مدیران شهری برای انجام پروژه های عمرانی باز است.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.