به گزارش ایرنا، مرکز بهداشتی- درمانی دهستان درام بعد از زلزله دلخراش سال 69 رودبار- طارم با هدف کمک به مردم محروم مناطق غرب و شمال غربی شهرستان سال 1372 افتتاح و راه اندازی شد تا مردم این مناطق بتوانند به راحتی به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی داشته باشند.
درام یکی از دهستان‌های بزرگ، پرجمعیت و دارای ظرفیت بالای اقتصادی در شهرستان طارم است که متاسفانه مردم این دهستان به رغم توسعه در بسیاری از بخش ها چند سالی است که درگیر کمبودهایی در حوزه سلامت هستند، به طوری که این موضوع مشکلات متعددی را برای ساکنان ایجاد کرده و موجب مهاجرت هرچه بیشتر مردم به مرکز استان، شهرهای همسایه و حتی پایتخت شده است.
25سال است که مردم 25 روستای بخش مرکزی شهرستان طارم از خدمات بهداشتی و درمانی این مرکز جامع سلامت روستایی استفاده می کنند، روستاهایی که به دلیل دور بودن از مرکز شهرستان و صعب العبور بودن راه های ارتباطی به سختی خود را به نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی می رسانند تا درد خود را درمان کرده و سلامتی خود را به دست آورند.
در چند سال اخیر، تغییرات اقتصادی- فرهنگی در شهرها و روستاهای شهرستان طارم با تحولات اجتماعی همراه بوده است. به موازات فواید بهبود وضعیت اقتصادی بر ارتقای سلامت جامعه، روند رو به رشد بیماری های مزمن غیرواگیر و عوارض ناشی از آن مردم این شهرستان را همانند سایر نقاط کشور در معرض تهدید قرار داده است.
تغییر رفتار و شیوه زندگی مردم موجب شده است تا بیماریهای مزمن و غیرواگیر در شهرستان طارم نیز روند رو به رشدی داشته باشد، بیماریهای از قبیل دیابت، قلبی- عروقی، چاقی، سرطان و اضافه وزن و... که این روزها بسیار زیاد شده و حتی دلیل بسیاری از مرگ ها محسوب می شود. پس بنابراین جهت پیشگیری و کنترل این نوع بیماریها، توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها که دسترسی به مراکز شهرها ندارند بسیار ضروری است.
به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و به منظور تسهیل دسترسی ساکنان مناطق روستایی به خدمات تشخیصی و کنترل بیماری های خطرناک غیرواگیر و همچنین کاهش بار مراجعه به آزمایشگاه های شهر، مرکز جامع سلامت روستایی درام نیز از چندین سال گذشته مجهز به آزمایشگاه شده است که این موضوع موجب رضایتمندی مردم این منطقه به منظور دریافت خدمات تشخیصی- درمانی و جلوگیری از ترددهای اضافه به شهرها و تحمیل هزینه و همچنین اتلاف وقت و انرژی شده بود.
متاسفانه مدت یک سال است که آزمایشگاه این مرکز درمانی به علت نبود نیروی متخصص تعطیل است و مشکلات زیادی را برای مردم محروم این منطقه بخصوص روستاهای دورتر و موجی از نارضایتی را دربین آنها ایجاد کرده است.
طرح تحول نظام سلامت در سال 1393 در دولت یازدهم با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات اجرا شد که در شهرستان طارم نیز اتفاقات خوبی در حوزه سلامت در این چند سال رخ داده است.
با این حال متاسفانه برچیده شدن آزمایشگاه مرکز جامع سلامت روستایی درام و ادغام آن با مراکز بهداشتی و درمانی دیگر مردم منطقه را با مشکل جدی مواجه کرده است.
اکبر نباتی یکی از مراجعه کنندگان به این مرکز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شغل و حرفه آشپزی هر وقت جهت انجام آزمایش های مربوطه به این مرکز مراجعه کرده ام متاسفانه تعطیل بوده و برای انجام آزمایش ها مجبور به حضور در مراکز دیگر شده ام که هم هزینه زیادی را بر من تحمیل کرده و هم موجب اتلاف وقت شده است.
خداداد حیدری دیگر مراجعه کننده به این مرکز گفت: متاسفانه در برخی مواقع در این مرکز آن هم توسط افراد غیر متخصص نمونه گیری انجام می شود و برای اعلام نتیجه آزمایش، آن را به مرکز شهرستان ارسال می کنند که همین امر موجب شده است تا نتیجه آزمایش دچار خطا شود.
بهروز شکری که ازروستای نوکیان به این مرکز مراجعه کرده است، افزود: بواسطه بیماری دیابت هرچند وقت یک بار برای تست قند خون به این مرکز مراجعه می کنم ولی متاسفانه آزمایشگاه این مرکز فعال نیست و مجبورم برای انجام آزمایش به مرکز شهرستان مراجعه کنم که آن هم سختی های خودش را دارد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مشکل اصلی تعطیلی آزمایشگاه مرکز جامع سلامت روستایی درام را نبود نیروی متخصص در شهرستان طارم عنوان کرد و افزود: در صورت اخذ مجوز از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان، نیروی متخصص برای این مرکز استخدام خواهد شد.
فرامرز اسکندری اظهار داشت: با توجه به نبود نیروی متخصص و مطابق با قانون چون فاصله مرکز فوق با مرکز شهرستان به عنوان مرکز معین، کمتر از نیم ساعت است، می شود نمونه گیری آزمایش ها را انجام داد و برای اعلام نتیجه، آن را به مرکز شهرستان ارسال کرد.
اسکندری از احداث مرکز جامع سلامت روستایی جدید در دهستان درام خبر داد و گفت: احداث این مرکز همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت چند سال پیش در روستای درام آغاز شد ولی متاسفانه به علت کارشکنی های پیمانکار وقت و همچنین نبود زمین مناسب ساخت آن به تعویق افتاد.
این مسئول عنوان کرد: برای شروع دوباره احداث این مرکز پیمان سپاری انجام و مقرر شده است در صورت مشخص شدن مکان مرکز فوق، احداث مرکز جامع سلامت روستایی درام با اعتبار 9 میلیارد و 500 میلیون ریال آغاز شود که در این صورت این مرکز به امکانات و نیروی انسانی کافی مجهز خواهد شد.
دهستان درام از توابع بخش مرکزی شهرستان طارم است که جمعیت پنج هزار نفری 25 روستای اقماری این دهستان از خدمات بهداشتی و درمانی مرکز جامع سلامت روستایی درام استفاده می کنند.
مرکز این دهستان روستای درام است که جمعیتی نزدیک به 2800 نفر دارد.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.