شهره نصر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افرادی که در زمینه زیستی و روانی مشکل دارند عوامل استرس‌زا مانند مشکلات مالی و یا مشکلات ارتباط بین فردی می‌تواند برای آنها زمینه ساز اقدام به خودکشی باشد که با ارائه آموزش‌های لازم می‌توانند ناملایملات را پشت سر بگذارند و به تعادل روحی برسند.
وی اظهار داشت: خودکشی قابل پیشگیری است، اما باید نشانه‌ها و عوامل ایجادکننده خودکشی را شناخت و در این راستا از متخصصن مربوطه مشاوره های لازم را دریافت کرد.
نصر افزود: به مساله خودکشی نباید نگاه ساده ای داشت چرا که علت های گسترده و فرآیند پیچیده‌ای دارد و ابعاد مختلف آن باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: خودکشی 2 نوع شاخص دارد، یکی شاخص مرگ و میر و دیگری بار ناشی از آن که به خانواده و جامعه تحمیل می‌شود.
به گفته نصر، آمار خودکشی در کشورهای مختلف بین سه تا 22 در 100 هزار نفر جمعیت و موارد منجر به فوت نیز متغیر است در حالی که این رقم در ایران میانگین پنج تا 6 در 100 هزار نفر جمعیت است.
نصر افزود: هم اکنون سن خودکشی در ایران کاهش پیدا کرده و به زیر 24 سال رسیده است که این کاهش از الگوی جهانی تبعیت می‌کند.
وی افزود: اولویت اقدامات این واحد، پیشگیری از اختلالات روانپزشکی است و در این میان رسانه‌ها در کنار انعکاس اخبار خودکشی، مراکز مشاوره، روانپزشکی و مراکز کمک کننده را به مخاطبان معرفی کنند.
مسئول سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطرنشان کرد: هنگام انتشار خبر خودکشی باید به اثرات آن بر خانواده و بازماندگان فرد اقدام کننده، رنج و انگ وارده توجه شود، از همه مهمتر از واژه خودکشی موفق برای خودکشی‌های کامل منجر به مرگ استفاده نشود.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.