به گزارش ایرنا، فتح الله حقیقی روز سه شنبه در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان با بیان اینکه توجه به امر پژوهش منحصر به روز و هفته پژوهش نیست، افزود: پژوهش نماد توسعه یک کشور است و هر چه به آن بها داده شود، به همان اندازه توسعه و بهره وری در کشور ارتقا پیدا می کند.
وی با بیان اینکه ایران از نظر پژوهش در دنیا رتبه 16 و در منطقه رتبه نخست را دارد، ادامه داد: در زمان حاضر سهم ایران از یک درصد پژوهش های برتر دنیا، 2.6 درصد است.
حقیقی اظهار داشت: امروز رقابت اقتصادی در جهان مبتنی بر 12 رکن است که ما در رکن نخست آن یعنی پژوهش جایگاه بالایی داریم ولی در خصوص ارکان دیگر که ناظر به تبدیل پژوهش به ثروت است، چندان موفق نبوده ایم.
استاندار زنجان به ضرورت جهت گیری پژوهش ها به سمت کاربردی شدن تاکید کرد و گفت: اکنون کمتر از 10 درصد پژوهش ها در دانشگاه ها کاربردی است و این رقم نیازمند افزایش است.
وی ارتقای بخش پژوهش را مستلزم تحقق اعتبار 4 درصد پژوهش در بودجه عنوان کرد و ادامه داد: هزینه بخش خصوصی در پژوهش نیز کمتر از 10 درصد که لازم است این میزان نیز ارتقا پیدا کند.
حقیقی گفت: طی 15 سال گذشته رشد پژوهش در کشورهای اسلامی هفت برابر شده، در حالی که این میزان در ایران 24برابر رشد داشته است؛ اگر دست کم 50 درصد این پژوهش ها به ثروت تبدیل می شد اتفاق های خوبی رقم می خورد.
وی خاطرنشان کرد: البته امروز تلاش ها و حرکت های قابل توجهی در حوزه پژوهش از جمله راه اندازی پارک های علم و فناوری، گسترش فعالیت های دانش بنیان و توسعه رشته های 'بین رشته ای' در کشور انجام شده است که قابل کتمان نیست.
استاندار زنجان به بیان اهمیت و پیامدهای مثبت پژوهش از منظر های اقتصادی، امنیت ملی و فرهنگی پرداخت و گفت: امروز استفاده از روش های فناورانه موجب ارتقای امنیتت ملی است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در ارتقای امنیت ملی کارهای فوق العاده ای کرده است، افزود: به طور مثال می شود به تنبیه گروه تروریستی 'الاحواز' توسط سپاه اشاره کرد که در فاصله 850 کیلومتری نقطه خاصی مورد اصابت قرار داده می شود؛ این موضوع حاکی از کاربرد روش های فناورانه و هایتک در حوزه نظامی است که با پژوهش به دست آمده است.
حقیقی با بیان اینکه شاخص های پژوهش یکی از نمادهای بالندگی فرهنگی است، افزود: در حوزه مدیریت نیز تکیه بر پژوهش باعث می شود از موازی کاری دست برداریم چون موازی کاری ناشی از شخصی شدن اهداف و کارها است.
استاندار زنجان از راه اندازی هیات های اندیشه ورز به منظور بهره گیری از نقطه نظرات اساتید و نخبگان برای پیشبرد برنامه های توسعه استان خبر داد و گفت: فرصت های توسعه در استان بیشتر از موانع است که امیدوارم با پژوهش های کاربردی، تصمیم سازی علمی را به چرخه عمل بیاوریم.
به گزارش ایرنا در این آیین که به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه زنجان برگزار شد، برگزیدگان پژوهش و فناوری استان تجلیل شدند.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.