مهدی مرادی در گزارش خود در نشریه ندای شهروند نوشته است، تیم های مدیریت اقتصادی کشور مانند وزراتخانه های صنعت، معدن و تجارت یا سایر سازمان های عامل در اقتصاد کشور شاید به ظاهر نقش بنیادین را در پویا کردن اقتصاد داشته باشند، اما جامعه و شهروندان بالاترین اثربخشی را رشد اقتصادی کشور دارد.
اینکه هنگام بروز مشکلات و رکودهای اقتصادی دنبال مقصر در سطح مدیریت کلان کشور باشیم اشتباهی است که سالهاست در ایران تکرار می شود و هر بار با تصمیمی مقطعی تارهای از هم گسیخته اقتصادی را بند کشی می کنیم در حالی که همان تارها پس از مدتی دوباره دچار پارگی شده و انرژی مضاعفتری را برای ترمیم می طلبد.
خانواده ها به عنوان شکل دهنده جامعه می توانند ضامن پویایی اقتصاد و ارزش افزوده آفرینی اقتصاد باشند. حمایت از تولید ملی تنها راهکار برای پیشرفت اقتصادی کشور است و این مهم جز با همیاری خانوادهها شدنی نیست.
اصلاح الگوی مصرف خانوار نخستین فاکتور برای رسیدن به این فرهنگ اصلاح الگوی مصرف خانواده است.
شوربختانه فرهنگ مصرف کالا در ایران به دلیل ارزان و در دسترس بودن آن فرهنگ درستی نیست و اصلاح الگوی مصرف خانوار در ایران به سال ها زمان نیاز دارد، با اینکه سال‌هاست در این باره برنامه ها و اطلاع رسانی های گوناگون و متنوعی شده است، ولی هنوز خانواده های پرشماری الگوی مصرف خود را اصلاح نکرده اند و همچنان فرهنگ خرید و استفاده به اندازه و مورد نیاز در خانوارهای ایرانی جا نیفتاده است.
نمونه بارز آن مصرف خارج از استاندارد انرژی در ایران است که از حد متوسط سرانه مصرف جهانی بسیار بالاتر است. بدون شک قیمت بالای انرژی در کشورهای پیشرفته و قیمت یارانه ای و ارزان این انرژی ها در ایران اصلی ترین دلیل این استفاده نادرست است.
پس از اصلاح الگوی مصرف خانوار و رساندن این الگو به پیمانه ی مد نظر می توان به فرهنگ سازی برای استفاده از کالای داخلی رسید.
هنگامی که شهروندان بتوانند نیاز خود را تشخیص و انتخاب درست را انجام دهند میتوان انتظار داست که به انتخاب کالای ایرانی رغبت داشته باشند چون می توانند همسو با نیاز خود کالای مورد نظر را انتخاب و خرید کنند.

نقش آموزش و پرورش
دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان درست ترین راه کمک به رونق اقتصادی کشور را تغییر نگرش خانوادهها و شهروندان عنوان می کند.
نیما ظهیریان با بیان اینکه راهکار ایجاد ارزش افزوده برای کالای ایرانی، مصرف کالای ایرانی است، افزود: رونق اقتصادی زنجیرهای از تولید، عرضه و مصرف است و نقص در هر یک از این موارد به این چرخه آسیب می زند. در حال حاضر ایران توانایی تولید و عرضه بالایی دارد و تغییر نگرش شهروندان نسبت به مصرف کالای تولید شده در داخل کشور می تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند.
این فعال اقتصادی و صنعتی، نقش آموزش و پرورش را در این ویرایش نگرش شهروندان مهم دانسته و اضافه می کند: دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور می توانند نقش بالایی در آینده اقتصادی ایران داشته باشند، آشنا کردن دانش آموزان با تولیدات ملی و تولیدکنندگان کشور و یادآوری اینکه حمایت از کالای ایرانی در آینده آنان کارساز خواهد بود باعث می شود از هم اکنون به فکر آینده اقتصادی کشور باشند و خانواده خود را نیز در حمایت از تولید ملی درگیر کنند.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش می تواند با ایجاد تورهای صنعتی برای دانش آموزان جهت بازدید از مراکز تولیدی استان سبب گسترش این تعامل شود و تولیدکنندگان نیز در این راه با تسهیل برگزاری این تورها این سازمان را حمایت می کنند.

حمایت از کالای استانی
ظهیریان با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی را باید از حمایت از کالای تولید شده در هر استان شروع کنیم گفت: اگر خانواده های استان با محصولاتی که در استان تولید می شوند آشنا شوند و به استفاده از این کالاها راغب تر باشند، سبب رونق چرخه اقتصادی استان خواهند شد و اگر این تولیدکنندگان در بازار دوام داشته باشند در آینده فرزندان همین خانواده می توانند در این کارخانه ها و تولیدی ها مشغول به کار شوند. به عبارتی اگر خانواده ها از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند در آینده به اشتغال فرزندان خود کمک کرده اند.
وی افزود: «کیفیت» و «قیمت» مهمترین آیتم های انتخاب برای خرید است و تولیدکنندگان ما نیز باید بر کیفیت محصول خود نظارت بیشتری داشته باشند.

پویش های مردمی
اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان نیز از سال پیش طرحی با عنوان «پویش حاتا» «حامیان استفاده از تولیدات ایران»، به منظور حمایت از مصرف کالاهای تولید داخل و توجه به بخش اشتغال در زنجان راه اندازی کرده بود و در این راه به نتایج مثبتی نیز دست یافته است.
غلامحسین جمیلی، رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان، تشویق و ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی را مهمترین فاکتور برای رسیدن به ثبات و رونق اقتصادی دانست و افزود: اصلی ترین راه حل برای تشویق شهروندان به خرید کالای ملی شناساندن درست آن است، اگر محصول تولید شده به درستی شناسانده و محاسن و معایب آن به درستی ارائه شود می تواند خود را در سبد خرید خانوارها جای دهد و وقتی مردم شناخت درستی از محصولات ملی نداشته باشند ناخودآگاه به سوی محصولات خارجی که برندهای نام آشناتری هستند کشیده خواهند شد در حالی که محصول مشابه ایرانی کیفیت در همان سطح با قیمتی پایین تر دارد.
جمیلی گفت: تشویق مردم به مصرف کالای داخلی ابعاد اجتماعی دیگری نیز دارد و از روند صعود بیکاری در کشور جلوگیری می کند، به همین سبب مشکلات پس از بیکاری و معضلات اجتماعی مانند طلاق یا اعتیاد نیز کم می شود. وی همچنین، ایجاد تعهد اخلاقی مردم به خرید کالای داخلی را پروسه ای بزرگ عنوان کرد و افزود: برای تشویق و ترغیب به مصرف کالای ایرانی باید همه ارگانها و سازمانها وارد کارزار شوند و یک یا دو مجموعه نمی تواند این پویش را به سرانجام رساند.
رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان، شناخت ذائقه مصرف کننده، ایجاد بستر امن برای تولید کننده و سرمایه گذار، رفع موانع تولید و حمایت از تولید کننده را ضامن بقای کشور و رونق آن دانست و اضافه کرد: تشویق و تجلیل از واحدهای تولیدی که محصول با کیفیتی تولید می کنند می تواند به ایجاد رقابت در بالابردن کیفیت بیانجامد و این رقابت سالم و شیرین در نهایت به رونق اقتصادی کشور منتهی می شود.

تشکیل خوشه های صنعتی
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی ضامن توسعه اقتصادی و اشتغال است گفت: این شرکت از سرمایه گذارانی که قصد راه اندازی صنایع کوچک و بزرگ در استان را دارند حمایت می کند.
ایرج احمدی گفت: از ابتدای فعالیت شرکت شهرک های صنعتی 1585 قرارداد واگذاری زمین با سرمایه گذاران بسته شده که از این تعداد 900 پروژه به بهره برداری رسیده و باقی قراردادها نیز در مراحل مختلف اجرایی هستند.
وی گفت در حال حاضر از حدود 900 شرکت به بهره برداری رسیده در شهرک های صنعتی استان 114 واحد غیر فعال هستند و باقی شرکت ها همچنان در حال فعالیت هستند و ادامه فعالیت این شرکت به همت عمومی و حمایت از تولیدات آنان نیاز دارد.
احمدی تشکیل خوشه های صنعتی را یکی از راهکارهای موثر در پیشرفت صنعتی هر صنف عنوان کرد و افزود: با اینکه تولید کفش در شهرستان هیدج با قدمتی بیش از 40 سال تا چند سال پیش کفش های تولیدی شهرستان هیدج شناخته شده نبود که با صدور جواز توسعه خوشه کفش هیدج اکنون این شهرستان به یکی از قطب های بزرگ تولید کفش کشور تبدیل شده است و برند کفش تولید هیدج به زودی نامی بزرگ در صنعت تولید کفش کشور و به یکی از محصولات صادراتی مهم استان تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان حمایت از تولیدات استان را مقدمه ای بر حمایت از تولیدات ملی دانست افزود: در استان زنجان و در شهرک های صنعتی استان محصولات مهم و با کیفیتی تولید می شود که با برندسازی و حمایت از آنان می توان آینده خوبی برای اقتصاد استان متصور شد.

مشارکت همه جانبه
در حمایت از کالای ایرانی نه فقط مردم بلکه مسوولان نیز مشارکت همه جانبهای داشته باشند. تشکیل کارگروه های استانی و شهرستانی، کارگروه های شتاب دهنده و رفع موانع تولید و عرضه، ستادهای مشترک میان سازمانی، الزام ادارات و ارگانها به استفاده از محصولات داخلی و راه های بسیاری که مسوولان می توانند چرخ تولید و بازار تولیدات داخلی را تقویت کنند. شاید گنجاندن واحدهای درسی درست مصرف کردن و حمایت از کالای ایرانی در دروس دانش آموزان نیز میتواند به فرهنگ سازی استفاده درست کمک شایانی کند.
رسانه ها نیز در این بین می توانند نقش پررنگی در این پویش داشته باشند. تشویق رسانه ها به خصوص رسانه ملی به پرداختن به این موضوع و درج تبلیغات محصولات ایرانی با تخفیف در رسانه ها می تواند کمک بزرگی به فرهنگسازی استفاده از کالای ایرانی کند.
منبع: نشریه ندای شهروند
3216/6085
3216
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.