به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد عمل های جراحی زیبایی غیر ضروری در میان نسل جوان جامعه بیش از گذشته افزایش یافته است که این روند می تواند تبعات مختلف و گاه آسیب های غیرقابل جبرانی را برای فرد به دنبال داشته باشد.
البته در این میان نباید از تاثیر تبلیغات گسترده شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در ارتباط با عمل های زیبایی غافل شد، چرا که همین مساله تاثیر زیادی در گرایش جوانان به عمل های جراحی زیبایی دارد.
آمارها نشان می دهد، ایران جز کشورهای اول در انجام جراحی پلاستیک و زیبایی است و در این حوزه، عمل بینی در صدر قرار دارد.
به اعتقاد روانشناسان کمال گرایی، چشم هم چشمی و غلبه بر ناکامی های گذشته از جمله عواملی است که جوانان را به سمت این نوع عمل ها سوق می دهد.
روانشناسان همچنین بر این باورند که تعداد زیادی از این عمل های جراحی توجیه منطقی ندارد و انجام مشاوره های لازم می تواند آنها را از این اقدام منصرف کند.
برای بررسی بیشتر این موضوع به یکی ازمطب های شلوغ مرکز شهر زنجان می روم، همهمه و شلوغی فضا را پر کرده، عده ای نشسته منتظر فرا رسیدن نوبت خود هستند و تعدادی دیگر نیز ایستاده برای دریافت خدمت مورد نظر انتظار می کشند.
برگه ویزیت را از منشی می گیرد، نگاهی به اطراف می کند، جایی برای نشستن نیست، ترجیح می دهد همانند چند نفر دیگر سرپا بایستند تا پس از مدتی نوبت او هم فرا برسد، سر صحبت را با او باز می کنم، خودش را نیلوفر 23 ساله، دانشجوی رشته معماری معرفی کرد و گفت: مدتی بود یک انحراف خیلی کوچکی در بینی ام داشتم و بر این اساس تصمیم گرفتم عمل زیبایی بینی را انجام دهم.
وی اظهار داشت: یکماه پیش عمل زیبایی را انجام دادم، از آنجایی که متخصص مربوطه برای انجام این کار بسیار برایم مهم بود پس از بررسی به فردی که کارش خوب بود، مراجعه کردم البته با هزینه ای بالاتر بینی ام را به تیغ جراحی سپردم.
این شهروند زنجانی ادامه داد: هرچند از انجام این کار رضایت دارم، اما آنطوری که دوست داشتم، ایده ال نشده و این در حالی است انجام چنین عمل هایی نیز در بین دوستانم و دیگر جوانان به یک مد تبدیل شده است.
علی 34 ساله به همراه همسر خود به این مطب آمده، بنا به گفته خودش، 2 بار عمل زیبایی بینی انجام داده اما به دلیل بروز مشکلاتی دوباره به این متخصص مراجعه کرده است.
وی در این ارتباط گفت: به دلیل بروز سانحه ای، شکستگی بینی برایم رخ داد و بر این اساس به یک جراح متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کردم، متاسفانه بار اول مشکلات تنفسی برایم ایجاد و پس ازمراجعه مجدد این مساله مضاعف شد.
این شهروند زنجانی ادامه داد: با توجه به تشدید مشکلاتم و پس از تحقیق برای رفع این معضل به این متخصص مراجعه کرده ام، در صورتی که درعمل های قبلی این کار را بدون تحقیق و با توجه به شنیده ها انجام داده بودم.
مینا 25 ساله نیز هدف از عمل زیبایی بینی خود را افزایش اعتماد به نفس اعلام کرد و گفت: هر چند پس از انجام عمل با مشکلاتی مواجه بودم اما مشکل کمبود اعتماد به نفسم تا حدودی برطرف شده است.
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران در این ارتباط به خبرنگار گفت: به این موضوع باید توجه داشت که جراح پلاستیک تنها عمل های جراحی زیبایی را انجام نمی دهد بلکه هدف اصلی از شکل گیری این رشته برطرف کرن نقص های صورت و یا دیگر اعضای بدن بوده است.
دکتر نجات حسینی افزود: طی سال های گذشته عمل های جراحی زیبایی برای افرادی که بطور مادرزادی یا در تصادفات دچار نقص های مختلف می شدند، انجام می گرفت که این روند پس از گذشت سالها بطور کامل دگرگون شده است.
وی بیان کرد: امروزه افرادی که نقص های بسیار کوچک و یا هیچ گونه نقصی ندارند نیز داوطلب انجام عمل زیبایی می شوند بدون آنکه به عواقب ناشی از انجام این کار فکر کنند.
حسینی افزود: بنابر این عمل زیبایی شامل بینی های بزرگ و با انحراف بالا بوده و در این میان قوس دار کردن این عضو و به عبارتی عروسکی کردن آن می تواند عواقبی از جمله مشکلات تنفسی را برای فرد ایجاد کند.
وی بیان کرد: بطور معمول جراحان و فوق تخصص های جراحی پلاستیک، زیبایی و متخصصان گوش و حلق و بینی متبحر تلاش می کنند عمل زیبایی بینی را با توجه به موازین علمی انجام دهند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پرشکی زنجان ادامه داد: جراحان زیبایی اغلب به خواسته فرد متقاضی توجهی ندارند و این کار مبتنی بر معیارهایی و بصورت منطقی تری انجام می شود.
وی بیان کرد: هم اکنون تحقیق جامعی در کشور انجام نگرفته تا بتوان به صراحت گفت که چند درصد متقاضیان دارای شرایط لازم برای عمل های زیبایی هستند.
حسینی افزود: به طور معمول 50 درصد مراجعه کنندگان واجد شرایط عمل زیبایی هستند که40 درصد برای زیبایی و فانتزی شدن کل صورت اقدام می کنند و 10 درصد نیز مبتلایان به آلرژی هستند.
وی اظهار داشت: هم اکنون شمار مردان علاقه مند به جراحی بینی نیز رو به افزایش است که اغلب با مشکلی بنام اختلال در تجسم بدن، تصور می کنند که عضوی در صورت بزرگتر از اندازه معمولی است.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک وزیبایی ادامه داد: بر این اساس می توان گفت که عمل زیبایی بینی نیز در آقایان افزایش یافته و این موضوع بیش از گذشته نیازمند آگاهسازی و اطلاع رسانی است.

** تعرفه دولتی از بیمار دریافت می شود
حسینی افزود: تعرفه های دریافتی فوق تخصصان جراحی پلاستیک در زنجان شناور بوده به این معنا که از نرخی که دولت اعلام کرده 30 درصد کمتر است.
وی یادآوری کرد: بر این اساس فقط فوق تخصص ها به دلیل داشتن 2 تخصص می توانند نرخ 2 برابری اعلام شده از سوی دولت دریافت کنند، در حالی که این نرخ برای متخصصان 40 میلیون ریال است.
وی بیان کرد: به این موضوع نیز باید توجه داشت که افراد غیرمتخصص و آموزش ندیده نباید کارهایی نظیر ساکشن، تزریق ژل و چربی را انجام دهند چرا که مداخلات آنها به عوارض نامطلوبی منتهی می شود.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ادامه داد: بنابراین توصیه می شود، بیماران برای انجام عمل زیبایی به فوق تخصص های مجرب مراجعه کنند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر برخی از افراد مجوز عمل جراحی را ندارند ولی به دلایل مختلف در مطب یا کلینیک هایی که امکانات پزشکی محدودی دارند با هزینه های پایین تری اقدام به این کار می کنند.
وی افزود : وقتی بیمار خود را به تیغ جراحانی که از تخصص لازم در این حوزه را ندارند، بسپارد پس باید منتظر عواقب بعدی آن عمل نیز باشد.
حسینی افزود: این در حالی است در کلانشهرها چنین مسائلی نمود بیشتری دارد و به لحاظ علمی احتمال عمل دوم بینی (پنج درصد) در بیماران وجود دارد که این رقم در برخی موارد به 15 درصد نیز می رسد.
وی بیان کرد: بطور میانگین هفته ای پنج بیمار از شهرهای دیگر برای عمل دوم زیبایی بینی به این مطب مراجعه می کنند و در این میان عمل های غیر اصولی مشکلات تنفسی را برای بیمار و متقاضی بوجود می آورد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در کشورمان گرایش به انجام عمل های زیبایی بیشتر از سایر کشورها است و یکی از علت های مهمی که موجب می شود تا افراد به خصوص جوانان به این نوع عمل های زیبایی روی بیاورند، رفاه نسبی آنان است.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علل گرایش به این گونه عمل ها حمایت خانواده ها و تقبل هزینه های جراحی زیبایی فرزندان است.

** بیشتر عمل های زیبایی توجیه منطقی ندارد
یک پژوهشگر، محقق و مدرس دانشگاه نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: عمل جراحی زیبایی بینی به دلیل وجود عارضه پزشکی در صورت توجیه منطقی، مشکلی ندارد اما، درصورتی که انجام این نوع عمل فقط به دلیل زیبایی باشد، نیاز به بررسی بیشتری دارد چرا که این اقدام می تواند ناشی از کمبود اعتماد به نفس، پایین بودن عزت نفس و خلاهای دیگر در زندگی افراد باشد.
احسان فکور افزود: این در حالی است در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی در کنار متخصصان زیبایی یک روانشناس زبده برای بررسی واجدان شرایط عمل زیبایی بینی بکار گرفته می شود و این موضوع دارای اهمیت ویژه ای است.
وی اظهار داشت: اغلب افرادی که بدون هیچ دلیل منطقی به عمل زیبایی بینی دست می زند در واقع تغییر چهره می دهند و می خواهند بهتر از قبل باشند.
این روانشناس ادامه داد: بر این اساس اغلب جراحی های زیبایی به درخواست خود متقاضی انجام می شود و در این میان ناراحتی های روحی روانی، وسواس فکری و عملی، خود شیفتگی و افسردگی نیز می تواند از علل دیگر این اقدام باشد.
وی بیان کرد: بسیاری از متقاضیان به ویژه زنان به دلیل اعتماد به نفس کم، مشکل اضطرابی، افسردگی و حتی به عنوان مکانیزم دفاعی به عمل زیبایی اقدام می کنند و از طرفی نیز در برخی مواقع مشاهده می شود که فرد از عمل مورد نظر راضی نبوده و خواستار انجام دوباره آن است.
روانشناس سابق مرکز مشاوره دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بروز همین نارضایتی و وسواس فکری به نوبه خود مشکلات بیشتری را برای فرد بوجود می آورد چرا که فرد از زیبایی فعلی خود ناراضی است که این موضوع از مشکلات عمیق روحی روانی وی حکایت دارد.

** لزوم ارائه مشاوره های روانشناسی به متقاضیان عمل های زیبایی
فکور ادامه داد: وجود یک روانشناس در کلینیک ها یا مطب ها و در کنار متخصصان زیبایی می تواند از بسیاری از عمل های زیبایی بی مورد که تبعات فراوانی دارد، جلوگیری کند.
وی بیان کرد: در صورت نبود یک روانشناس برای انجام این کار می توان استعلام کرد، چرا که برخی افراد مشکلات روحی و روانی دارند و انجام همین مشاوره های روانشناسی می تواند به غربالگری منجر شده و از انجام عمل های جراحی غیرضروری به میزان قابل توجهی پیشگیری کند.
این پژوهشگر، محقق و مدرس دانشگاه ادامه داد: از طرفی سازمان نظام پزشکی نیز می تواند با برگزاری کارگاه های مختلف برای متخصصان زیبایی و آشنایی آنها با انواع اختلالات و مشکلات روحی و روانی به شناسایی افراد مشکل کمک و از عمل های جراحی توجیه ناپذیر پیشگیری کند.
فکور خاطرنشان کرد: در مجموع بکارگیری روانشناس در مطب ها و یا برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی به اعتماد مردم به متخصصان امر در این حوزه منجر می شود.

** ورود افراد غیر متخصص تخلف محسوب می شود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز ادامه داد: در میان داوطلبان عمل های جراحی زیبایی عده ای بخاطر وجود نقص در یک عضو، نیاز واقعی به انجام این نوع عمل دارنده و عده ای دیگر نیز نقص خاصی در اعضای بدن خود ندارند.
دکتر علیرضا زراعتچی افزود: در این میان گروه دوم خواستار عمل جراحی زیبایی هستند، که البته این کار به تشخیص متخصصان مربوطه انجام می گیرد.
وی بیان کرد: بر این اساس برخی افراد به دلیل ایجاد رضایتمندی بیشتری از ظاهر خود دست به انجام عمل های زیبایی می زنند،که ممکن است توجیه علمی و پزشکی نداشته باشد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: بر این مبنا توصیه می شود برای این گروه از افراد مشاوره های لازم قبل از انجام عمل به درستی و با دقت لازم انجام شود، تا از بروز عوارض ناخوشایند آن جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: موضوعی که باید به آن توجه کرد اینکه هر عمل جراحی ممکن است عوارض ناخواسته ای به دنبال داشته باشد که بطور یقین قبل از این عمل ها، این مسائل از سوی پزشکان متخصص به بیمار و همراهان وی توضیح داده می شود.
زراعتچی افزود: در صورت بروز مشکل در عضو جراحی شده بیمار باید به پزشک مربوطه دوباره مراجعه کند، تا در اسرع وقت نسبت به درمان عوارض ایجاد شده، اقدام لازم انجام گیرد، در غیر اینصورت ممکن است عواقب دیگری متوجه بیمار شود.
این مسئول ادامه داد: بنابراین جراحان پلاستیک و گوش و حلق و بینی و فک و صورت صلاحیت لازم برای انجام عمل های جراحی زیبایی بینی را دارند و ورود افراد غیرمتخصص در این حیطه تخلف محسوب می شود.
وی اظهار داشت: سازمان های بیمه گر، عمل های جراحی را که فقط به منظور عمل زیبایی و نه رفع نقص انجام می دهند، تحت پوشش بیمه ای قرار نمی دهند.
زراعتچی خاطرنشان کرد: متقاضیان برای انجام عمل های زیبایی باید به متخصصان واجد شرایط مراجعه کنند و این کار را با تحقیق قبلی انجام دهند.
به گفته این مسئول، نظارت های مستمری بر چگونگی فعالیت گروه های مختلف پزشکی به ویژه جراحان عمل زیبایی انجام و بطور معمول شکایات واصله نیز توسط سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی رسیدگی می شود.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.