مهندس فیروز شاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با دستگاه مسیریاب ناهمواری های جاده ای که شاخص ناهمواری در جاده ها اعم از میزان ترک و ناهمواری را به صورت طولی می سنجد، یکهزار و 780 کیلومتر از جاده های فرعی و 909 کیلومتر نیز در راه های اصلی مورد سنجش قرار گرفت که این شاخص ها در تحویل موقت و قطعی پروژه های ساخت جاده از پیمانکار بکار می رود.
وی اظهارداشت: خروجی سنجش دستگاه مسیریاب ناهمواری های جاده ای یکی شاخص هایی است که به طور معمول پروژه ای که توسط پیمانکار به پایان می رسد برای تحویل موقت و قطعی باید این شاخص سنجیده شود که به ترک و ناهموارهای جاده ای اشاره دارد.
مدیر کل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان گفت: اگر این شاخص کمتر از یک و دو دهم باشد جاده به لحاظ همواری و نبود ترک مطلوب است و چنانچه شاخص بزرگتر از این باشد، نامناسب و پروژه غیرقابل تحویل است.
شاهی تاکید کرد: انتخاب روش و گزینه ای برای بهسازی آسفالت و نوع حفاظتی آن، درجه خرابی، روش ها و ابزارهایی برای بکارگیری در این زمینه از مزایای استفاده از دستگاه مسیریاب ناهمواری های جاده ای به شمار می رود که می تواند کمک کار باشد.
وی با بیان اینکه کیفیت آسفالت نیازمند کار تیمی است، اظهارداشت: آسفالت برای کنترل کیفی از چند فیلتر عبور می کند، پیمانکاران بر اساس قرارداری که با کارفرمایان دارند در کارخانه آسفالت یک سری مصالح را انتخاب و این مواد طبق شاخص هایی باید آزمایش و حداقل های استاندارد را داشته باشد.
مدیر کل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان اضافه کرد: مصالحی که از فیلتر استانداردها عبور کرد وارد مرحله پخت و پخش می شود دوباره آزمایشگاه در این مرحله نیز وارد عمل می شود.
شاهی افزود: آسفالتی را مناسب می دانیم که دارای مقاومت، انعطاف و نرمی باشد که در حین پخش موارد دیگر نیز کنترل می شود و در صورت انحراف در مرحله اجرای پروژه، ناظران عملیات را متوقف می کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر توانستیم از یک سری تکنولوژی جدید و آسفالت های حفاظتی استفاده کنیم و در خصوص نحوه تولید، پخش و اجرای آسفالت و بهره برداری از آن نیز موفقیت هایی کسب کردیم.
مدیر کل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان گفت: براساس ازریابی های انجام شده عمر مفید آسفالت در کشور ما چهار تا پنج سال در کشورهای توسعه یافته 10 تا 12 سال است.
شاهی بابیان اینکه برای کاهش این فاصله تا استاندارد می توانیم با ارایه راهکارهایی به حدی از استانداردها نزدیک شویم تاکید کرد : کیفیت آسفالت استان زنجان نسبت به برخی از استان ها مطلوب و بالاست.
به گفته وی، طی هشت ماهه گذشته از سالجاری در سطح استان سه هزار و 600 آزمایش خاک یکهزار و 250 آزمایش آسفالت و 500 آزمایش بتن انجام شده است.
مدیر کل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان گفت: امروزه در اغلب کشورها 10 تا 15 درصد اعتبارات پروژه های عمرانی به مطالعه و کارهای کنترل کیفی اختصاص داده می شود در حال حاضر درصدد اتخاذ رویکردی هستیم که با صرف هزینه های بیشتر بتوانیم به کیفیت بهتری نیز دست پیدا کنیم.
شاهی خاطرنشان کرد: هزینه ای که برای برقراری و خلق کیفی می شود هزینه نیست سرمایه گذاری به شمار می رود چرا که کار اجرایی، کیفیت اعتبار بخشی به سازمانی است که نقش کارفرما را ایفا می کند.
وی ماموریت شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک آب و خاک را، کنترل پروژه های عمرانی، تحقیق و توسعه در عرصه توسعه فرایندها و تجهیزات مرتبط با کنترل کیفی و تدوین استانداردها بیان کرد.
مدیر کل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان گفت: این شرکت عضو شورای هماهنگی راه و شهرسازی است و به عنوان بازوی کنترل کیفی دستگاه های عضو این مجموعه فعالیت می کند.
شاهی تاکید کرد: کیفیت فرایندی است که نیاز به کار تیمی دارد تا خدماتی، راه، ساختمان و ابنیه ای با کیفیت تحویل جامعه بدهد و وظیفه متولیان اعم از پیمانکاران، متولیان، مشاوران و آزمایشگاه است که در این زمینه فعالیت می کنند.
وی افزود: مهمترین مواد مصرفی که در پروژه های عمرانی سهم زیادی از بودجه را به خود اختصاص می دهد آسفالت و بتن است.
به گزارش ایرنا،استان زنجان پنج هزارو 840 کیلومتر راه ارتباطی دارد که از این میزان، 200 کیلومتر آزاد راه، 113 کیلومتر بزرگراه، 342 کیلومتر راه اصلی و 974 کیلومتر راه فرعی است.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.