به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، یحیی رحمتی روز دوشنبه افزود: با انتقال بخشی از اشیای مطالعاتی حاصل از چند فصل کاوش­های مشترک هیات ایرانی- آلمانی در معدن نمک، آثاری از فرهنگ و تمدن ایران پیش و پس از اسلام و مدارکی از معدن کاوی کهن ایرانی در تعدادی از موزه­های اروپا به نمایش درخواهد آمد.
وی افزود: مطابق با تفاهمنامه امضا شده بین اداره کل میراث فرهنگی زنجان، موزه ملی، موزه معدن بوخوم، موزه فرانکفورت و موزه تاریخ طبیعی وین، مقرر شده تا بخشی از اشیای مطالعاتی معدن نمک شامل قطعات سفال، فلز، پارچه، چرم، یافته­های گیاهی و جانوری جهت برگزاری نمایشگاه به آلمان انتقال یابد.
رحمتی اظهار داشت: یافته­های به دست آمده مربوط به دوره هخامنشی، ساسانی دوران میانی و متاخر اسلامی است.
وی افزود: همچنین بر اساس مذاکرات به عمل آمده تصمیم بر آن است تا پس از انجام مراحل اداری مابین موزه­های آلمانی و اتریشی، بخشی از اشیای مکشوفه از معدن نمک هالشتات اتریش نیزکه تقریباً همزمان با دوران پیش از اسلام معدن چهرآباد است، جهت نمایش موقت به موزه زنجان منتقل شوند.
به گزارش ایرنا معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته شده در ایران است که مدارک قابل توجهی از استخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را دارد.
مردان 'نمکی' مومیایی های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان هستند که بر اساس مطالعات انجام شده قدمت برخی از آنها به بیش از 2 هزار و 300 سال پیش (دوره هخامنشیان) می رسد.
3088/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.