نخستین همایش سیاستمدار مفسر با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، یاسر هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی در این همایش با اشاره به اینکه اساس دیدگاه آیت‌الله هاشمی، هر کاری در حوزه قرآنی با ارزش است و نزدیکی با قرآن مایه خیر و برکت برای استان است، تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی نیز در دوران حیات خود به مبحث پژوهش و دقت در قرآن کریم تاکید داشت.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی ریشه در دوران زندان داشت، تصریح کرد: آن مرحوم زمینه فکری برای تفسیر قرآن کریم داشت که در دوران زندان این فرصت برایش فراهم شد.

فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آن مرحوم در زندان مجموعه ۲۲ جلدی را تهیه و تدوین و به بیرون از زندان فرستاد، گفت: 24 سال طول کشید تا نخستین جلد فرهنگ قرآن استخراج شود و 17 سال برای استخراج تفسیر راهنمای قرآن صبر کرد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام سید محمدعلی ایازی با بیان اینکه در دو قرن 14 و 15 قرونی است که تفاسیر گذشته و جدید برای قرآن نوشته شد اما امروز شاهد ده‌ها تفسیر به زبان فارسی و عربی در ایران و منطقه هستیم، افزود: در قرن حاضر نیز آیت‌الله هاشمی از افرادی بود که دغدغه قرآنی داشت و همه کسانی که در سلول با آیت‌الله هاشمی بودند می‌گویند که هنگامی که تفسیر می‌نوشتند کسی مزاحم وی نمی‌شد. 

*بیان مفاهیم اجتماعی از ویژگی‌های تفسیر مرحوم هاشمی است

پژوهشگر قرآنی و مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه مرحوم هاشمی تفسیرهای نوشته شده را از طریق همسر خود به بیرون از زندان می‌فرستاد، بیان کرد: از ویژگی‌های تفسیر آن مرحوم این بود که آیت‌الله هاشمی مفاهیم اجتماعی را در تفسیر راهنما به صورت گسترده بیان کرده موضوعی که شاید بسیاری از حوزویان به این مفاهیم اجتماعی توجه نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد تحول در جامعه باید اصلاح را از خودمان آغاز کنیم، گفت: فرافکنی و نسبت دادن مشکلات به استعمار و دشمن، موجب اصلاح ما نخواهد شد.

حجت‌الاسلام عبدالمجید معادی‌خواه رئیس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه قرآن در تمام تحولات و تغییر نسل و اصل‌های مختلف حرف‌های جدیدی دارد، افزود: قرآن ما را از خطر نجات داد، اما در جامعه مهجور مانده است.

یونسی با بیان اینکه علت توجه آیت‌الله هاشمی به قرآن در زندان این بود که دریافته بود مشکل خواب و عقب‌ماندگی مسلمین بریدگی از قرآن است، افزود: با این حال هنوز روح قرآن در جامعه ساری و جاری نیست و برای رسیدن به جامعه قرآنی راه درازی را در پیش‌رو داریم.

وی با بیان اینکه امروز جهان اسلام باید افتخار کند که بهترین مرجعیت قرآنی را دارد، گفت: امروز هزاران نفر حافظ قرآن داریم  و در تشریفات قرآن نیز همواره جز رتبه‌های اول و دوم هستیم اما هنوز این کافی نیست.

حجت‌الاسلام یونسی در ادامه به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم هاشمی اشاره کرد و گفت: وی دارای  شخصیت جامع‌الاطراف بود شخصیتی که دنیای اسلام امروز به ویژه ایران نیاز به شخصیت‌های کامل و جامعی دارد که گرفتار توهم و ارتجاع نبوده و مبتلا به حزب و قوم خویش نباشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.