به گزارش ایرنا، روزهای سرد و برفی، یافتن غذا برای پرندگان، سخت و مشکل می شود و بهتر است روستائیان و شهرنشینان در شرایط نامساعد آب و هوایی، ته مانده سفره های غذایی خود را در محلی مناسب بریزند تا این مخلوقات خداوندی نیز روزی خود را بیابند.
یک دوستدار حیات وحش و طبیعت گفت: حیوانات به ویژه پرندگان نباید در زمستان های سرد و برفی فراموش شوند و افراد می توانند با پاشیدن مقداری دان و یا ته مانده غذای خود، در چنین شرایط سختی، فریادرس آنها باشند.
ناصر محمدی با بیان اینکه زندگی حق پرندگان است و کسی نباید نسبت به حیات آنها بی تفاوت باشد، افزود: در فصول سرد و برفی، بیشتر اوقات حیوانات ازجمله پرندگان به حریم انسانها نزدیکتر می شوند که در چنین شرایطی باید به آنان غذا داد تا تلف نشوند و دوباره به فصل بهار و سرسبزی برسند.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: غذا دادن به پرندگان به ویژه در فصول سرد و برفی سال عملی بسیار نیکو است و علاوه بر حس خوب، به یقین اجر دنیوی و اخروی نیز دارد.
امجد باقری افزود: مردم می توانند با ریختن ته مانده غذا و خرده های نان خشک و پاشیدن دان در لبه پنجره ها یا پشت بام و گوشه ای از حیاط، کوچه و بیابان های اطراف به داد پرندگان برسند.
وی با تاکید براینکه ته مانده غذا و خرده های نان نباید کپک زده و فاسد باشند اظهار داشت: بی توجهی به سالم بودن این غذاهای دورریز، نه تنها کمکی به آنان نمی کند بلکه بیماری و تلف شدن این پرنده های زیبا را موجب می شود.
باقری افزود: در فصول سرد و یخی، کرم و حشره ای برای تغذیه پرندگان یافت نمی شود و تنها امید آنان پیدا کردن غذا در حریم زندگی انسانهاست و یقین بدانیم که خداوند سبحان، رزق و روزی آنها را در میان ما قرار داده است.
وی تصریح کرد: زمستان با روزهای کوتاه و شب های طولانی و سرد روزهای سختی برای پرندگان است پس باید در این فصل از سال با آنها رفتار مهربان تری داشته باشیم و پناهشان دهیم.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: غذا دادن به پرندگان در روزهای سرد و برفی کار بسیار ارزشمند و خداپسندانه ای محسوب می شود و بهتر است این غذاها در پشت بام و محوطه های باز ازجمله پارک ها و بیابان ها باشد.
علی قره چه لو افزود: ته مانده غذاها و خرده نان های کپک زده و فاسد برای تغذیه پرندگان و سایر حیوانات به هیچ وجه توصیه نمی شود چراکه بیماری و مرگ آنها را در پی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: بهتر است برای تغذیه پرندگان از گندم و ارزن استفاده شود تا سلامت آنها به خطر نیفتد و در فضاهای باز نیز این تغذیه صورت گیرد تا به انسان ها عادت نکنند چراکه در این میان هستند افراد فرصت طلب و سودجویی که با استفاده از موقعیت فراهم شده در پی صید آنها برمی آیند.
قره چه لو افزود: بطور معمول پرندگانی چون گنجشک، سهره های معمولی، فنچ، یاکریم، فاخته و انواع کلاغ در زمستان ها به دلیل کمبود غذا به حریم انسان ها نزدیک تر می شوند که لازم است هموطنان آزاری به آنها نرسانده و امانشان دهند.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.