به گزارش ایرنا، هر یک از دستگاه های اجرایی در سطح کشور به بهانه ها و مناسبت های مختلفی اقدام به برگزاری مانورهای متعدد از جمله زلزله و اطفای حریق و نجات مصدوم و امداد رسانی در حوزه فعالیت شان براساس وظیفه ذاتی خود می کنند تا سطح آمادگی خود را برای مواقع اضطراری و واقعی بسنجند.
این دستگاه ها درصدد هستند تا بتوانند در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه در کمترین زمان ممکن بیشترین خدمات را ارائه دهند تا شاهد کمترین خسارت جانی و مالی در این مواقع باشیم.
به همین منظور نیز راه آهن منطقه شمالغرب کشور روز سه شنبه اقدام به برگزاری مانور اطفای حریق در قطار مسافربری فرضی میانه به زنجان کرد.

** 78 هزار خانوار زنجانی از آموزش مدیریت بحران بهره مند شده اند
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان اظهار داشت: از 350 هزار خانوار این استان در زمان حاضر 78 هزار خانواده از آموزش های مورد نیاز مدیریت بحران برای کاهش خسارت های جانی و مالی در زمان حوادث غیرمترقبه برخوردار شده اند.
علی باقری با تاکید بر اینکه همه مردم باید از این آموزش ها بهره مند شوند، افزود: اگر تک تک شهروندان با آموزش های مورد نیاز مقابله با حوادث طبیعی آگاهی داشته باشند خسارت ناشی از این اتفاق ها به شدت کاهش می یابد.
وی ادامه داد: هرچه قدر هم آمادگی دستگاه های اجرایی برای مقابله و مدیریت حوادث طبیعی بیشتر باشد، این مهم باز هم کم است چرا که ایران جزو 10 کشور حادثه خیز دنیاست.
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: 40 نوع حوادث طبیعی شناسایی شده که 31 مورد آن در کشور ما اتفاق می افتد و با اینکه یک درصد از جمعیت جهان را داریم 6 درصد از تلفات ناشی از این حوادث را شاهد هستیم.
باقری افزود: با داشتن یک هزار و 150 شهر در کشور 80 درصد از واحدهای مسکونی روی گسل و 35 درصد در مسیر سیل قرار دارند.
وی متذکر شد: با چنین شرایطی آموزش کاهش خطر پذیری برای همه شهروندان ضروری است که باید انجام شود.

** مانور اطفای حریق برای مدیریت به موقع حوادث انجام می شود
مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور افزود: برای آمادگی بیشتر در مواقع اضطراری که اتفاقی حادث شود باید بتوانیم با مدیریت به موقع و کمترین خسارت مدیریت و موضوع را به حال عادی برگردانیم.
علی خدایی تاکید کرد: امروز قطار فرضی مسافربری پیش بینی شده که این قطار از میانه به زنجان در حین حرکت دچار آتش سوزی شده است.
وی یادآوری کرد: واحدهای امدادی استان و شهرستان زنجان برای مدیریت و مهار آتش با همکاری مسئولان و پلیس راه آهن امداد رسانی خواهند کرد.
مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور اظهارداشت: منطقه نیک پی برای این مانور انتخاب شد که 20 کیلومتر با زنجان فاصله دارد و این مهم برای بررسی و برآورد امکانات موجود بود تا نقاط ضعف را برطرف و قوت را ارتقا دهیم.
خدایی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی در این منطقه برای قطارهای مسافربری حادث شود زمان رسیدن برای مدیریت و امداد رسانی از طریق ریلی و جاده ای 20 دقیقه است.

** بهبود نقاط قوت مهترین هدف مانور است
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهر زنجان اظهار داشت: مانورها با هدف ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود، بالا بردن ضریب ایمنی نیروهای سازمان در مقابله با شرایط اضطراری، افزایش همکاری و تعامل با سازمان های امدادی و خدمات رسانی انجام می شود.
ابوالفضل رستمی ادامه داد: در این مانور فرضی انجام شده آمادگی تیم های اطفایی و وظایف محول شده از جمله مهار آتش و عملیات تهاجمی داخل سالن قطار مسافری را به نحو مطلوبی انجام دادند.
وی خاطرنشان کرد: مانورهایی که مشترک و چند دستگاهی در سطح شهر باشد به مناسبت های مختلف سالانه بیش از 15 دفعه انجام می شود و هر هفته نیز یک مانور برای آمادگی نیروهای عملیاتی داخل سازمان آتش نشانی داریم.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهر زنجان گفت: این سازمان به لحاظ تجهیزات مشکلی ندارد و طی یک سال اخیر برای خرید نردبان 54 متری توسط شهردار و شورای شهر پیگیری هایی می شود تا این وسیله در اختیار آتش نشانی قرار بگیرد و تفاهم نامه های اولیه آن نیز منعقد شده است.
این مانور با همکاری هلال احمر، مدیریت بحران استان زنجان، بخشداری نیک پی و ظرفیت موجود در راه آهن از جمله آتش نشانی، ماشین آلات و پلیس راه آهن برگزار شد.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.