به گزارش ایرنا، دکتر پرویز قزلباش روز سه شنبه در مراسم روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی اظهار کرد: حفظ پیشتازی استان زنجان در درمان سکته مغزی ارزشمند بشمار می رود و این موضوع نشان می دهد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در این زمینه حرفی برای گفتن دارد.
وی اظهار داشت: واحد درمان سکته مغزی در بیمارستان ولی عصر(عج) شهر زنجان راه اندازی شده که مجموعه ای خیرساز است و در واقع می توان گفت مجموعه خیریه ها با کمک‌ها و هدایت های خود در این موفقیت نقش بسزایی داشته اند.
این مسئول ادامه داد: با توجه به شرایط دشوار کشور و کمبود منابع، دانشگاه های علوم پزشکی با اقدامات اثر گذار خود می توانند خدمات بهتری را در جامعه ارائه و معرفی کنند و در این میان تیم مدیریتی این واحد دانشگاهی به دنبال آن است که با برنامه‌ریزی و تدابیر اتخاذ شده از ظرفیت ها بخوبی استفاده کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: نیروی انسانی اولین و مهمترین سرمایه بی‌بدیل دانشگاه است که نمی‌توان برای آن جایگزین پیدا کرد و بر این اساس باید به این مقوله مهم بهای بیشتری داد.
وی بیان کرد: بحث بین‌المللی سازی یکی از ظرفیت‌هایی است که دانشگاه علوم پزشکی بیش از گذشته به آن توجه کرد و همین واحد درمانی سکته حاد مغزی می تواند حرفی برای گفتن حتی در سطح خاورمیانه داشته باشد.
وی تاکید کرد: سکته حادمغزی هم سرمایه گذشته و آینده را هدف قرار می‌دهد چرا که تمام سرمایه فرد مبتلا دچار آسیب می‌شود و در واقع کارآیی خود را از دست می‌دهد.
قزلباش افزود: سکته مغزی بار اضافی به جامعه تحمیل می‌کند و وقتی در خانواده رخ می دهد، بخشی از جامعه را به زیر خط فقر می برد و به عبارتی دیگر تمام زندگی فرد و اطرافیان را تحت الشعاع قرار می دهد.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، پیشگیری خط اول در درمان سکته مغزی است و در این میان تغییر شیوه زندگی، صنعتی شدن، شهرنشینی و عدم توجه به بیماری‌های مزمن، می‌تواند این بیماری را پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر کند.
قزلباش خاطرنشان کرد: استعمال دخانیات در وقوع سکته مغزی مهم بوده و گرایش و افزایش مصرف دخانیات و حتی قلیان در بین مردان و زنان در جامعه افزایش یافته که این مهم نیازمند آگاهی بخشی است.
رییس بخش مغز و اعصاب بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) نیز پیشگیری‌های اولیه، ثانویه و ثالثه را د وقوع استروک (سکته حاد مغزی ) مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری لازم باید از سوی کشورها در این حوزه انجام گیرد.
دکتر مهدی مقبولی افزود: فاکتورهای متعددی از قبیل سن، چاقی، بی تحرکی ، مصرف نمک و پرفشاری خون در وقوع سکته مغزی دخیل و پیشگیری است.
به گزارش ایرنا، سکته مغزی دومین عامل مرگ ایرانیان در تمامی سنین، شایعترین عامل ناتوانی بزرگسالان و از همه مهمتر اینکه این بیماری قابل درمان است.
درمان و پیشگیری از عوارض سکته مغزی در زمان طلایی 4.5 ساعت پس از سکته ممکن است، چرا که هر دقیقه حدود 2 میلیون و در یک ساعت حدود 120 میلیون سلول مغزی از بین می روند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.