به گزارش ایرنا، طی چند ماه اخیر هرکدام از واحدهای صنفی زنجان در بخش های مختلف اقدام به افزایش خودسرانه قیمت کالاها و اقلام مصرفی کردند که دلیل های ارائه شده در این باره به مشتریان قانع کننده نیست.
تعدادی از فروشندگان اقدام به فروش محصول خود به بالاتر از نرخ درج شده روی قیمت کالا می کنند و دلیل آن را خرید به قیمتی بیشتر از رقم روی برچسب جنس بیان می کنند.
تعدادی از فروشگاه های بزرگ زنجیره ای فعال در شهر زنجان نیز قیمت روی کالاها را مخدوش کرده و قیمت جدیدی روی تابلوی بالای جنس نصب می کنند و حتی واحدهای صنفی کوچک نیز قیمتی روی اجناس ندارند و با نرخ دلخواه کالاهای خود را می فروشند.
در چنین وضعیتی تعدادی از فروشندگان بدون ارائه فاکتور خرید برای مصرف کننده با جرات و جسارت بیشتری اقدام به گرانفروشی می کنند و هیچ واهمه ای از گزارش گرانفروشی و عدم درج قیمت روی اجناس ندارند و تعداد زیادی از شهروندان وجود چنین مواردی را ناشی از ضعف در نظارت می دانند.

** 356 پرونده گرانفروشی به تعزیرات حکومتی استان زنجان ارجاع داده شد
رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: 356 پرونده تخلف صنفی از ابتدای سال جاری تا پایان آبان در تعزیرات زنجان تشکیل شده است.
علی حیدری متذکر شد: بخشنامه برخورد با هرگونه گرانفروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و هرنوع تخلف در واحدهای صنفی به این مراکز ارسال شده است.
وی یادآوری کرد: مخدوش و پاک کردن نرخ روی کالا، گرانفروشی و تخلف محسوب می شود که مصرف کننده در صورت مشاهده چنین موردی باید با سامانه 124 صنعت، معدن و تجارت برای رسیدگی به موضوع گزارش دهند.

** قیمت روی کالا ملاک خرید و فروش است
رئیس بازرسی اتاق اصناف استان زنجان تاکید کرد: ملاک نرخ ها برای بازرسان، هر مسئول، خریدار و فروشنده رقم درج شده بر روی کالاست و هر قیمتی بجز این گرانفروشی محسوب می شود.
سید مشهود شریفی اظهارداشت: چنانچه فروشنده کالای خود را به بالاتر از نرخ درج شده روی آن بفروشد موظف به ارائه فاکتور خرید به خریدار است.
به گفته وی، مخدوش شدن برچسب قیمت روی کالا و اقلام مصرفی تقلب به شمار می رود و بر اساس قانون و مقررات با آن برخورد می شود.
رئیس بازرسی اتاق اصناف استان زنجان متذکر شد: فروشندگان موظف هستند هرکالایی را براساس قیمت روی آن بفروشند و چنانچه اجناس خرید قبلی را با نرخ جدید ارائه و یا آن را مخدوش کنند در صورت گزارش شهروندان و مشاهده چنین تخلفی پرونده تشکیل و تعزیرات برابر قانون با آنها برخورد جدی خواهد کرد.
شریفی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون 636 مورد پرونده گرانفروشی، عدم درج قیمت، کم فروشی و احتکار از همه واحدهای صنفی استان زنجان اعم از میوه، خواربار، پوشاک و دیگر صنف ها تشکیل شده است، یادآوری کرد: متخلفان در این پرونده ها 11 میلیارد ریال جریمه شده اند.
به گفته وی، از 22 هزار و 713 واحد صنفی استان زنجان بازرسی شده است.
رئیس بازرسی اتاق اصناف استان زنجان خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده چنین تخلف هایی مورد را برای بررسی اطلاع دهند و اطمینان خاطر داشته باشند که نام گزارش دهندگان تخلف ها به صورت محرمانه محفوظ می ماند.

** قیمت ها روزانه نوسان دارد
یکی از صاحبان واحدهای صنفی در شهر زنجان اظهار داشت: نظارتی توسط دستگاه های نظارتی نیست و فروشندگان به راحتی و با آسایش خاطر اجناس خود را با قیمت دلخواه خود می فروشند.
وی تاکید کرد: 90 درصد از کاسبان کالاهایی که با نرخ قبلی خریداری کرده اند را در صورت افزایش قیمت آن، با قیمت جدید به مشتری ارائه می دهند و در صورت کاهش قیمت، ملاک فروش را خرید قبلی بیان می کنند.
این شهروند زنجانی ادامه داد: یکی از واحدهای لبنیاتی کره را بیشتر از قیمت تعیین شده می فروخت فقط 85 هزار ریال جریمه نقدی شد در حالیکه چنین مبالغی مانع گرانفروشی مجدد نمی شود.
ملیحه شهباز که در این واحد صنفی مشغول خرید بود ادامه داد: 2 روز قبل نرخ یک کیلو تخمه آفتابگردان را از مرکز عمده فروشی آن پرسیدم که 160 هزار ریال بود فردای آن روز برای خرید مراجعه کردم قیمت همان کالا را 210 هزار ریال اعلام کرد.
وی اضافه کرد: این تخمه محصول داخلی بود و وارداتی از کشورهای دیگر نبود تا با ارز روز وارد شده باشد تا نرخ آن در نتیجه این مسائل تغییر کند.
این شهروند زنجانی تاکید کرد: گله ای از گرانفروشان نیست عموم مردم از نبود برخورد با این واحدها توسط دستگاه های نظارتی ناراضی هستند.
شهباز افزود: مگر مسئولان همچون سایر شهروندان از این فروشگاه ها خرید نمی کنند و این قیمت های نامتعارف را نمی بینند که هیچ اقدامی نمی کنند؟.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.