به گزارش ایرنا، میزان خسارت ها و تلفات در مواقع بروز سوانح طبیعی در کشورهای دنیا به میزان توسعه یافتگی و تراکم جمعیت آن بستگی دارد.
یکی از بلایای طبیعی که سالانه چندین بار با درجه شدت مختلف در ایران اتفاق می افتد و پیش بینی زمان و مکان دقیق آن امکان پذیر نیست، زلزله است که ایمنی ساختمان های روستایی و شهری و آگاهی و آمادگی افراد برای رعایت نکات ایمنی مهمترین مساله در خصوص کاهش آسیب های آن به شمار می رود.
در زلزله با شدت بیش از 6 ریشتری سرپل ذهاب کرمانشاه در سوم آذر جاری، نبود آگاهی و آموزش عمومی موجب مصدوم شدن بیش از 500 نفر هنگام خروج از منازل شد که اگر این افراد از آگاهی لازم برای مدیریت در این مواقع بحرانی برخوردار بودند آمار مصدومین به طور چشمگیری کاهش می یافت.
آتش نشانی، اورژانس، هلال احمر، مدیریت بحران و آموزش و پرورش از جمله دستگاه هایی هستند که سالانه به آموزش دانش آموزان و برگزاری مانورهای زلزله برای پیشگیری از خسارت جانی و مالی این بلای طبیعی پر تکرار در کشور اقدام می کنند.
روز چهارشنبه نیز این دستگاه ها مانور زلزله با شعار' مدرسه ایمن، جامعه تاب آور' در هنرستان مهدوی ناحیه یک زنجان برگزار کردند.

** نیروی انسانی بدون توسعه یافتگی در کنار تجهیزات بی ثمر است
معاون عمرانی استانداری زنجان در حاشیه مانور زلزله گفت: این مانور در کنار جامعه تاب آور امسال با رویکرد محله محوری برگزار می شود.
مهرداد سلطانی تاکید کرد: محله محوری رویکردی است که نه تنها در بحث امداد و نجات بلکه در بسیاری از موضوع های ذیل توسعه به آن توجه جدی می شود چراکه اقدامات فراگیر و کلی همیشه در سلسله مراتب با مشکلاتی مواجه می شود.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از این مشکلات در محله که مقیاس کوچکی از جامعه است اتفاقات به راحتی مدیریت می شود.
معاون عمرانی استانداری زنجان با بیان اینکه امکانات و تجهیزات در کنار نیروی انسانی مقوله مهمی به شمار می رود، اظهار داشت: انسان، محور توسعه است که تجهیزات به کمک او می آید اگر توسعه یافتگی نباشد وجود تجهیزات به کار نخواهد آمد.
سلطانی یادآوری کرد: عدم توسعه یافتگی موجب هرج و مرج و بی برنامگی و پایمال شدن امکانات می شود.
وی با بیان اینکه لزوما کشورهایی که امکانات زیادی دارند توسعه یافته نیستند، تاکید کرد: انسان توسعه یافته همه امکانات را می تواند در اختیار بگیرد و برای اتفاقی که امکانات باشد اما توسعه یافتگی انسان نباشد این تجهیزات از بین خواهد رفت.
معاون عمرانی استانداری زنجان به نقش مهم آموزش تاکید کرد و گفت: مانور زلزله در مدارس هدفمند است چراکه ارائه اطلاعات به دانش آموزان موجب آموزش به خانواده ها و اطرافیان نیز می شود.
سلطانی اضافه کرد: مدیران هرچه برای دانش آموزان سرمایه گذاری کنند برای آینده کشور است و در مدیریت بحران بزرگترین معضل، تامین امنیت است.

** جامعه تاب آور زمانی محقق می شود که مردم آموزش دیده باشند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: تاکنون 20 مورد از مانورهای زلزله در مدارس اجراشده و دستگاه های امدادی و بحرانی استان در تلاش هستند بتوانیم آموزش های لازم را به جامعه هدف ارایه دهیم.
شهرام میرزایی تاکید کرد: مدرسه ایمن و تاب آوری جامعه زمانی محقق می شود که تک تک افراد آن از گذشته آموزش دیده باشند تا بتوانند در مواقع حوادث طبیعی بحران را مدیریت کنند.
وی افزود: هرچه میزان آمادگی دستگاه های امدادی بیشتر باشد فرهنگ خود امدادی در استان گسترش خواهد یافت.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: دانش آموزان می توانند بازوهای امدادی باشند چرا که تخلیه اضطراری، امداد رسانی به مصدومان و پناهگیری را نحو مطلوبی آموزش دیده اند.
میرزایی ادامه داد: آموزش اولیای دانش آموزان نیز مهم است و مدارس فرصت هایی دارند تا بتوانند جامعه هدف خود را از این آموزش ها بهره مند کنند.

** مسئولان به بازسازی مدارس تخریبی توجه جدی داشته باشند
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: مسئولان مربوطه برای تعمیر و بازسازی مدارسی که نیازمند تخریب و بازسازی هستند توجه جدی داشته باشند چرا که جان دانش آموزان این مدارس هر لحظه در خطر است.
مریم رشتچی افزود: این اداره کل در برگزاری مانور زلزله در شاخص های پناهگیری، کمک به مصدومان و تخلیه اضطراری رتبه نحست کشوری را دارد.
وی به خطر بالای زلزله و اهمیت آمادگی اقشار مختلف جامعه در برابر این حادثه اشاره کرد و افزود: مانور زلزله برای دانش آموزان که سفیران خانواده هستند، برگزار می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان اظهار داشت: امسال این مانور با رویکرد جدید محلات در کنار مدارس برگزار می شود تا خانواده های ساکن در همسایگی مدارس نیز از آموزش برخوردار باشند و بدانند در زمان بحران مدیریت درستی داشته باشند.

** نیازمند آموزش های امداد و نجات هلال احمر هستیم
امیر محمدی دانش آموز پایه 12 هنرستان مهدوی گفت: آموزش های زلزله بسیار کاربردی است و ما یاد گرفته ایم هنگام وقوع آن بدون وحشت و شتاب زدگی چگونه پناه بگیریم تا دچار مصدومیت نشویم.
وی ادامه داد: آموخته های خود را به دیگر اعضای خانواده نیز منتقل می کنیم.
امید وامک دانش آموز پایه 11 این هنرستان یادآوری کرد: سالانه آموزش های مدیریت بحران با نکات و مطالب مفید به صورت تئوری و عملی آموزش داده می شود.
وی تاکید کرد: دانش آموزان نیازمند آموزش مقابله با زلزله و کمک های اولیه از سوی هلال احمر هستند تا بتوانند در حوادث چگونه به خود و اطرافیان کمک کنند.
این دانش آموز اظهارداشت: فراگیری کمک های اولیه موجب می شود تا از روی آگاهی به مصدومان سوانح کمک رسانی کنیم.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.