امجد باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرشماری از نخستین ساعات صبح آغاز شده است و 25 نفر از محیط بانان و کارشناسان محیط زیست طبیعی زنجان در قالب چند گروه و با هدف برآورد گونه های جانوری چهارپا به ویژه جمعیت آهوان، این کار را انجام می دهند.
وی، زمان سرشماری را 2 روز اعلام و تصریح کرد: سرشماری آهوان این استان از دشت سهرین آغاز شده است و در منطقه شکار ممنوع فیله خاصه نیز به پایان خواهد رسید.
باقری یادآور شد: همه ساله آهوان دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه، بطور معمول اواخر تابستان از سوی محیط بانان و کارشناسان محیط زیست طبیعی این اداره کل مورد سرشماری قرار می گیرند که امسال این کار در ماه جاری انجام می شود.
به گزارش ایرنا، دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و در واقع زیستگاه با ارزشی برای آهوان محسوب می شود.
در این زیستگاه بکر و طبیعی جانوران دیگری چون پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدارایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می کنند.
منطقه فیله خاصه نیز از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532 هکتار می باشد.
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
براساس سرشماری سال 92 قریب یک هزار و 500 راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال 93با کاهش 14 درصدی مواجه شد، در سال 94 با کاهش 10 درصدی به یک هزار و 246 راس رسید، سال 95 یک هزار و 82 راس و سال 96 نیز یک هزار و 105 راس، در این مناطق مشاهده و سرشماری شد.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.