به گزارش ایرنا، مسیح الله سلطانی روز سه شنبه در آئین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان زنجان افزود: آسیب شناسی مطالعه به مواردی از قبیل نارسایی نظام آموزشی، بی توجهی دولت و رسانه های گروهی، ناکافی بودن کتابخانه های مجهز، کمبود کتابداران متخصص، مشکلات اقتصادی ، محدویت ساعات فراغت افراد، بی توجهی نویسندگان، ناشران، مولفان به نیازهای واقعی مخاطبان و در کنار آنها محدود بودن کتابخانه های محلی باز می گردد.
وی اظهار داشت: نقش خانواده در ترویج فرهنگ مطالعه تاثیر گذار بوده و برخی مسائل اقتصادی را در عدم مطالعه موثر می دانند، در حالی که اقلام فرهنگی رقم چندانی در سبد خانوارها ندارد که بنا به دلایلی این جذابیت ایجاد نشده است.
سلطانی خاطرنشان کرد: نقش مدارس و نظام آموزشی نیز پایه و بستری برای گسترش فرهنگ کتابخوانی است و این مهم باید در دوران کودکی رخ دهد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان ادامه داد: رسانه های گروهی نیز نقش موثری در ترویج کتابخوانی داشته و می توانند با آگاهی بخشی احساس نیاز مطالعه را به مخاطب القا کنند.
وی اضافه کرد: کتابداران نیز عوامل اصلی ترویج و فرهنگ مطالعه هستد و نقش خود دولت نیز بسیار مهم بوده و هم اکنون در این راستا 22 دستگاه فرهنگی وجود دارد که اقدامات خوبی را طی سال های گذشته انجام داده اند.
سلطانی افزود: پژوهشی که در سال 95 با عنوان بررسی وضعیت اجتماعی و فرهنگی استان انجام گرفت 2 نکته مهم اولی میزان عضویت بالای افراد مناطق مختلف مردم در کتابخانه های استان بخوبی مشهود بود.
وی گفت: از طرفی فضای حاکم بر ممیزی کتاب مشکل آفرین شده بطوری که، کتابهایی که محتوای آن در حد نازلی است به راحتی از ممیزی مجوز می گیرند ،اما برخی کتابهایی که حرفی برای گفتن دارد، سخت گیری شدیدی اعمال می شود.
سلطانی افزود: اعمال محدویت ها در این بخش خطرات و آسیب های به دنبال دارد چرا که مطالب به هر نحوی به دست مخاطب خواهد رسید.
این مسئول ادامه داد: گسترش فضای مجازی که هم به عنوان نقطه قوت و تهدید محسوب می شود در کاهش مطالعه افراد تاثیر گذار بوده است.
وی یادآوری کرد: بر این اساس فضای مجازی هم محاسن و معایبی دارد و در صورتی که نتوانیم از این فرصت در حوزه کتابخوانی به شکل مطلوبی استفاده کنیم، آسیب های بیشتری دارد.
سلطانی افزود: یکی از آسیب های فضای مجازی ذائقه مطالعه فرد را بسیار سطحی نگر می کند، در حالی که مطالعه کتاب عمیق است.
این مسئول خاطر نشان کرد: استان زنجان به لحاظ نرم کشوری 2 برابر عضو کتابخانه وجود دارد و بررسی های سال های گذشته نیز نشان می دهد این استان دومین آن در میزان مطالعه کشور پس از استان تهران بوده است.
در پایان این مراسم از 53 فعال حوزه کتاب و کتابداری استان تجلیل شد.
به گزارش ایرنا، بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار 'حال خوش خواندن' از 24 آبان تا اول آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور در حال برگزاری است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.