مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: ساخت سازه‌های مقاوم در برابر تهدیدات و عوامل طبیعی یکی از مؤلفه‌های مهم پدافند غیرعامل در بخش مسکن است.

به گزارش ایلنا از زنجان، سجاد صنعتی‌منفرد با بیان اینکه پدافند غیرعامل یکی از مؤلفه‌های جدی کالبد سکونت‌گاه‌های شهری و روستایی است، اظهار کرد: به همین دلیل باید کالبد سکونت‌گاه‌های شهری و روستایی را طوری طراحی و برنامه‌ریزی کنیم تا همه مولفه‌ها به ویژه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در آن دیده شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: اگر بحث مهندسی و کیفیت ساخت و ساز را جدی بگیریم با رعایت اصول فنی می‌توانیم به بسیاری از مؤلفه‌های پیچیده پدافند غیرعامل پاسخ دهیم.

صنعتی‌منفرد ادامه داد: با توجه به اینکه، زلزله به عنوان یکی از حوادث طبیعی هر از چند گاهی خسارت و تلفاتی به بار می‌آورد و همین امر ضرورت اندیشیدن به مقاومت ساختمان‌ها و ارائه راهکارهای لازم برای کاهش خطرات زمین زلزله را دو چندان می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در این راستا بنیاد مسکن با توجه به تجربیات گذشته و اهمیت فاکتورهای متعددی همچون فراهم کردن اسکان موقت و دائم، سرعت احداث، افزایش مقاومت و کاهش هزینه‌ها در بحث بلایای طبیعی، توجه به سیستم‌های ساختمانی مقاوم در برابر زلزله را یکی از ضروریات صنعت ساختمان می‌داند، به طوری که با تشکیل گروه تخصصی عمران اقدام به طراحی و ساخت سازه‌های سریع‌الاحداث با هدف تامین نیاز داخلی کرده است.

وی با بیان اینکه فناوری‌های نوین ساخت‌ و ساز مسکن، سرعت و کیفیت را در ساخت بنا ارتقا می‌دهد، یادآور شد: از دیگر موارد مورد توجه در طراحی این سازه امکان استفاده از آن برای مقاوم سازی سازه‌های روستایی است، از همین رو قیمت تمام شده مناسب ، سیستم باز معماری و امکان استفاده از انواع مصالح ساختمانی در آن از مزیت‌های این طرح است.

صنعتی‌منفرد ادامه داد: برای اسکان دائم آسیب دیدگان و عملیات بازسازی نیازمند سیستم ساختمانی سریعی هستیم که به آسانی توسط نیروهای محلی با حداقل آموزش قابل اجرا باشد، در این راستا بنیاد مسکن استان اقدام به طراحی سازه‌ای کرده است که قابلیت نصب تحویل در مدت زمان 72 ساعت را دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان افزود: تولید و ساخت سازه‌های پیش ساخته برای استفاده سکونت‌گاهی، طراحی و تولید شده که برخلاف ساختمان‌های سنتی قابلیت جابه‌جایی از محلی به محل دیگر را دارد.

وی تصریح کرد: هدف از پروژه طراحی و تولید سازه‌های پیش ساخته با قابلیت نصب سریع و آسان، استفاده از نیروهای بومی برای نصب و تبدیل فرایند اسکان موقت به اسکان دائم در مخاطرات طبیعی (زلزله، سیل، طوفان) و همچنین کمک به محصولات فنی مهندسی است.

صنعتی‌منفرد ارائه سیستم ساختمانی مقاوم و سریع الاحداث برای مصارف مختلف داخلی و صادراتی را امری مهم دانست و گفت: به دلیل سرعت بالای احداث این سازه  ( اسکلت، فونداسیون و سقف در کمتر از سه ساعت) استفاده از آن برای اسکان موقت آسیب‌دیدگان مناطق آسیب‌دیده در مخاطرات طبیعی چون سیل و زلزله، بسیار کاربردی بوده و با توجه به این مهم که این اسکان قابلیت تبدیل به اسکان دائم را دارد صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های پس از بحران‌ها دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.