به گزارش ایرنا، مسئولان دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان زنجان براین باورند که مرجع تطبیق واحدهای درسی و تایید مدارک دانش آموختگان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است اما کانون وکلا زنجان معتقد است که دانش آموختگان این دانشگاه در رشته حقوق سه واحد درسی کم دارند و شرایط دریافت پروانه وکالت را ندارند.
دانشگاه جامع علمی - کاربردی تنها متولی نظام آموزشی عالی علمی- کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری اداره می شود.
هدف دانشگاه جامع فراهم کردن مشارکت سازمانها، دانشگاههای اجرایی ،دولتی و غیر دولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن کند، به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول می شود، دانش و مهارت لازم را کسب کنند.
این در حالی است که دانش آموختگان این دانشگاه حتی با وجود توانمندی و قابلیت های فراوان با موانعی روبرو هستند که رسیدن به هدف نهایی دچار چالش شده است.
از جمله رسالت‌های مهم و انحصاری کانون وکلا می توان به صدور پروانه وکالت برای داوطلبان واجدشرایط اشاره کرد، فرآیندی سخت و دشوار که هر سال با برگزاری آزمون انجام می شود و پذیرفته شدگان این آزمون ها امکان دریافت پروانه وکالت و ورود به حوزه کاری را به دست می آورند.
به عنوان نمونه، مشکل به یکی از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه جامع علمی - کاربردی زنجان بر می گردد، این دانشجو با توجه به قبولی در آزمون، کانون وکلا از اعطای پروانه وکالت به این فرد خودداری می کند و این موضوع بهانه ای شد در جلسه ای با حضور رئیس کانون وکلای و رئیس دانشگاه جامع زنجان مشکلات دانش آموختگان رشته حقوق قبل از سال 93 راهکارهای لازم بررسی شود.

** تفسیر کانون وکلای استان از قانون سختگیرانه است
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان در این جلسه گفت: یکی از دانشجویان این واحد دانشگاهی با تمام شایستگی ها در آزمون وکالت پذیرفته شده اما برای اخذ پروانه از سوی کانون وکلای زنجان، در آن سوی خط مانده است.
دکتر حسن طغرانگار افزود: هم اکنون جای نگرانی این موضوع، به دانشجویان حقوق ورودی قبل سال 93 باز می گردد که تطبیق واحدها وجود دارد و از طرفی این فرد مذکور پذیرفته شده از نظر کانون وکلا، 3 درس کمتر داشته و این موضوع به محل اختلاف تبدیل شده که اعمال سختگیری های بی مورد به دانشجویان استرس وارد می کند.
وی اظهار داشت: هم اکنون دانشجویانی که در رشته حقوق وارد این واحد دانشگاهی می شوند سرفصل های ارائه شده منطبق با خواسته های کانون وکلا بوده و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در برخی استان ها دانشجویان رشته حقوق دانشگاه جامع علمی - کاربردی پس از آزمون وکالت و قبولی از سوی کانون وکلا مورد پذیرش قرار گرفته اند، اما دانشجوی این واحد دانشگاهی در استان زنجان، با وجود قبولی با رتبه هفت پشت خط مانده است.
وی بیان کرد: این در حالی است که این دانشجو پس از قبولی برای درخواست پروانه وکالت و سپری کردن دوره کارآموزی، کانون وکلا از پذیرش وی به دلیل کسری سه واحد درسی خودداری کرده است.
طغرانگار افزود: کانون وکلای هر استان مستقل بوده و بصورت عمومی تشکلی به نام اسکودا دارند و این در حالی است که در چندین استان، در صورت بروز چنین مشکلی نسبت به تدبیر آن اقدام کرده اند، اما هیات مدیره کانون وکلای زنجان بر عدم انجام این کار اصرار دارد.
وی اظهار داشت: این موضوع موجب شده دانشجویان دیگر رشته حقوق قبل از سال 93 علمی و کاربردی زنجان که تمایل به شرکت در آزمون وکالت دارند، با تردید های مواجه شوند و بروز این مساله معضلات را به مراتب افزایش داده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان زنجان ادامه داد: این در حالی است که چنین مشکلی سال گذشته برای یکی از دانشجویان رشته حقوق این واحد دانشگاهی ایجاد شده بود که با رایزنی انجام گرفته با کانون وکلای استان برطرف شد، اما برای مشکل بوجود آمده کنونی تمایلی به برطرف کردن آن ندارند.
وی بیان کرد: وزارت علوم مرجع تشخیص اعتبار مدرک تحصیلی بشمار می رود و وفتی این این فرد دارای کارشناسی حقوق بوده، اعلام کسری سه واحد درسی چندان خوشایند نیست.
طغرانگار اظهار داشت: این فرد پذیرفته شده در مرحله نخست باید دوره کار آموزی را سپری کند و قبولی وی در آزمون به معنای وکیل شدن نیست، اما در کانون وکلا روال بر این است که برای این شخص پروانه کار آموزی صادر و سپس کلاس های تئوری را باید طی کند.
وی بیان کرد: پس از طی کارآموزی باید این فرد تحت نظارت یک وکیل سرپرست به مدت یکسال فعالیت کند که در صورت تایید، پروانه پایه 2 داده می شود که می تواند ورود محدودی به پرونده ها داشته باشد.
این مسئول ادامه داد: پس از طی فر آیندهای دیگر و در صورت تایید نهایی، صلاحیت پروانه به فرد فعالیت داده می شود، متاسفانه این دانشجوی پذیرفته شده در آزمون وکالت هنوز در مراحل ابتدائی مانده است.
وی اظهار داشت: در قانون 2 رشته حقوق ، فقه مبانی حقوق اسلامی و رشته های معادل آن نام برده شده که این واحد دانشگاهی با سرفصل هایی که تطبیق داد، 24 درصد همپوشانی داشت.
طغرانگار افزود: طی جلسه گذشته نیز این موضوع مطرح شد که چگونه رشته ای به نام حقوق 25 درصد همخوانی دارد، طبق قانون باید بپذیرند که آن موقع روح قانون چه شده است؟
وی بیان کرد: این دانشجو به دلیل کسری سه واحد درسی بلاتکلیف مانده، کانون وکلا می گوید شکایت کند و حتی کمک حالی وی هستیم در صورتی که هنوز مشکل برطرف نشده است.

** کانون وکلا به قانون عمل می کند
رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان گفت: این کانون به قانون عمل می کند و در این میان ضابطه و معیاری برای برگزیدگان تعریف شده که بر این اساس اقدام می شود.
علی پزشکی گفت: این واحد دانشگاهی رشته‌های جدیدی را در زمینه حقوق بصورت کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ایجاد کرده که برخی از رشته‌های آن شامل کاردانی حرفه‌ای حقوق - امور ضابطین قضایی، کاردانی حرفه‌ای حقوق - حقوق ثبتی، کاردانی حرفه‌ای حقوق- خدمات قضایی، کاردانی حرفه‌ای حقوق را شامل می شود.
وی اظهار داشت: یک هیات پنج نفره دروس مورد نظر را برای پذیرش افراد تعیین می کنند و با توجه به مصوبه ای این موضوع برای فارغ التحصیلان رشته های حقوق مشخص شده است.
رئیس کانون وکلای استان زنجان ادامه داد: برای شرایط شرکت در آزمون وکلای دادگستری می‌توان به دارا بودن مدرک لیسانس یا بالاتر حقوق یا مدرک لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی اشاره کرد که متاسفانه دانشجویان دانشگاه‌های علمی و کاربردی این ویژگی ها را ندارند.
وی بیان کرد: طبق ضوابط مطرح شده در این زمینه، حداقل تعداد واحدهایی برای مقطع کارشناسی مطرح شد و باید فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی و کاربردی انها را سپری کنند تا بتوانند پس از قبولی در آزمون وکالت، پروانه بگیرند که متاسفانه برخی از این افراد این حداقل واحدها را نیز نمی گذرانند.
وی یادآوری کرد: مورد مذکور دانشجوی پذیرفته شده علمی و کاربردی در آزمون وکالت نیز به دلیل اینکه حداقل واحدهای خود را سپری نکرده بود، دچار مشکل شده و پروانه وکالت به وی تعلق نگرفت.
پزشکی خاطر نشان کرد: کارهایی از قبیل شکایت و پیگیری های انجام شده اما نتیجه آن تا کنون مشخص نشده است.
به گفته رئیس کانون وکلای استان زنجان، میانگین پذیرش آزمون وکالت در استان زنجان امسال در مقایسه با سال گذشته 75 درصد بود که این میزان در نرم کشوری 20 درصد بوده است.

**
** کانون وکلا همراهی کند
سرپرست مرکز اموزشی علمی و کاربردی دادگستری زنجان نیز گفت: با وجود کارهای انجام گرفته مشکل دانش آموخته پذیرفته شده در آزمون وکالت از سوی کانون وکلای استان رفع نشده و حتی با استانهای دیگر رایزنی انجام گرفته که چنین مشکلی وجود نداشته و حتی تعامل سازنده ای برقرار بوده است.
حجت الاسلام قادر احمدی افزود: با تعاملات سازنده می توان مشکلات از این دست را برطرف کرد اما وکالت فردی از دانشگاه جامع علمی - کاربردی زنجان که توانسته با مدرک مورد تایید وزارت علوم در این آزمون پذیرفته شود، کانون وکلای استان از این امر امتناع می کند و این موضوع به نوبه خود دلخوری و ذهنیت های منفی را ایجاد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس کیفیت دروس نسبی است، و در این میان آزمونی برگزار و دانشجویی از دانشگاه علمی و کاربری پذیرفته شده اما به دلایلی نمی تواند پروانه وکالت از کانون وکلا دریافت کند و به نوعی مورد بی مهری واقع شده است.
سرپرست مرکز اموزشی علمی و کاربردی دادگستری زنجان ادامه داد: متاسفانه به لحاظ حقوقی پیشرفت نکرده ایم و در این میان باید نخبگان زیادی را پرورش داد.
در ادامه جلسه دانشجوی پذیرفته شده در ازمون وکالت زنجان گفت: طبق اعلام کانون وکلا بنده سه واحد درس کمتر دارم، و این درحالی است که از فروردین سال 95، کارخود را رها و برای آزمون یاد شده با تمام وجود مطالعه کردم.
علی شرفخانی افزود: با تلاش و کوشش در این آزمون قبول شدم، و عدم پذیرش من از سوی کانون وکلا مشکلات متعددی برایم ایجاد کرده و حتی امید چندانی برای اعلام نظر رای نهایی ندارم.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.