جعفر بیات روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از همین رو مجموعه انواع گیاهان، درخت، درختچه و بذر در مسیر روان آبها کاشته می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: این کاشت با هدف کاهش سرعت جریان آب و نفوذ آن در خاک انجام می گیرد و در واقع عملیات بیولوژیکی اجرای گابیون، بانکت بندی، سنگ و سیمان، احداث بندهای خشکه چین و خاکی است.
بیات تاکید کرد: باید دامداران و ساکنان اطراف منابع طبیعی توجه نمایند، که چرای نامناسب و بی‌رویه می‌تواند باعث نابودی این عرصه ها گردد.
وی اظهار داشت: به قطع توجه ویژه به پروژه‌های آبخیزداری استان در بهینه سازی مصرف آب کشاورزی موثر خواهد بود، از همین رو از ورود دام خارج از زمان معین، یا چرای دام بیش از ظرفیت مراتع استان جلوگیری می کنیم.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه عدم توجه به مبحث آبخیزداری سبب می شود تا زمینه برای ایجاد طبیعت خشک فراهم گردد، تصریح کرد: بروز گردوغبار ، نابودی انسان و زمین از پیامدهای جبران ناپذیری است که در صورت عدم توجه به پروژه های آبخیزداری دیر یا زود با آن مواجه خواهیم شد.
بیات تاکید کرد: مطالعات توجیهی در قریب 830 هزار هکتار از زمین های ملی استان انجام شده، همچنین کار مطالعات تفصیلی و اجرایی نزدیک 600 هزار هکتار به پایان رسیده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی و جنگلکاری چندمنظوره در سطح استان در دستور کار منابع طبیعی استان قرار دارد و تسریع در انجام این امور نیازمند همکاری مردم و سایر دستگاه های اجرایی است.
به گزارش ایرنا، کل زمین های مرتعی، کشاورزی و زراعی استان زنجان 2 میلیون و 200 هزار هکتار است که از این میزان یک میلیون و 200 هزار هکتار شامل مراتع و جنگل ها است.
اعتبارات مصوب منابع طبیعی زنجان در سال گذشته حدود 210 میلیارد ریال بود که از این میزان 110 میلیارد ریال مربوط به اعتبارات ملی محسوب می شد.
طی سال گذشته بیش از 300 هکتار از مراتع و منابع‌طبیعی استان در آتش بی دقتی ها سوخت و قریب به اتفاق علت این آتش‌سوزی ها عامل انسانی تشخیص داده شده است.
همچنین سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی برای اطلاع رسانی درخصوص مشاهده هرگونه خطر آتش سوزی درنظر گرفته شده است .
3216/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.