به گزارش ایرنا، با بچه ها قرار دارم نمی تونم، الان وقته ازدواجه آخه، مگه دیونم بدون خونه و ماشین زن بگیرم، نمی تونم کارهای پیشنهادی رو قبول کنم و توی اونجا مشغول بشم، اینها همه جزوی از صدها جملات فرار از مسئولیت بسیاری از جوانان امروزی است.
وقتی سخن از مسئولیت می شود، خیلی اوقات در خانه و جامعه روی مسئولیت های فردی بیشتر از اجتماعی تاکید می گردد،
تاکید بر این روند اشتباه که تاثیر نامطلوبی در رفتارهای اجتماعی افراد در آینده دارد و مجموعه عوامل نادرست دیگر دست به دست هم داده و باعث کاهش مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان شده است.
اکنون با این نگاه غیر صحیح، جامعه با تعداد قابل توجهی از جوانان که حتی حاضر نیستند مسئولیت یک نفر دیگر به عنوان همسر را به عهده بگیرند، چه رسد به سایر مسئولیت های بزرگتر اجتماعی.
اما رسانه و جامعه نیز باید رسالت خود را علاوه بر وظیفه ای که والدین در تربیت فرزندان دارند، به خوبی انجام داده و روش های اشتباه تربیتی را با آموزش های موثر تصحیح و افراد آگاه این مسائل را در جامعه تبیین کنند.
سکوت در برابر ادامه اشتباه این روش ها باعث خواهد شد تا این مسئله فراگیرتر شده و کنترل آن نیز در آینده به مراتب سخت تر از اکنون باشد.

**نقش دادن به فرزندان از کودکی، فرد را مسئولیت پذیر می کند
جامعه شناس و استاد دانشگاه های زنجان گفت: کم کاری والدین و آموزش و پرورش، همچنین افزایش وسایل ارتباط جمعی که نقش اساسی در تربیت یک نسل دارند، باعث شده تا اکنون با وضعی که شاهد آن هستیم مواجه شویم.
مهدی قدیمی تاکید کرد: وقتی تک فرزندی در جامعه باب و والدین هم در عمل برده آن تک فرزند شدند و همه خواسته ها را برآورده کردند، نتیجه می شود بی مسئولیتی جوانی که امروز در جامعه قابل مشاهده است.
وی اظهار داشت: وقتی از کودکی هر خواسته ای داشته، بدون اینکه نقشی به او بدهند خودشان برآورده کرده اند، وقتی در مدرسه کار گروهی تمرین نکرده و فقط معلم بوده که یکطرفه به وی درس داده، وضعیت این چنینی پیش خواهد آمد.
قدیمی تصریح کرد: علت اینکه بچه روستایی از بچه شهری مسئولیت پذیر تر است، همین نقش دادن به کودک، نوجوان و جوان از ابتدا تا بزرگسالی است.
وی ادامه داد: اما این نقش ندادن و اجازه ظهور پیدا نکردن فرد از کودکی تا بزرگسالی در مشارکت های اجتماعی باعث نوعی سرخوردگی و احساس ناامیدی در فرد خواهد شد، که آثار مخربی در آینده وی خواهد گذاشت.
جامعه شناس و استاد دانشگاه های زنجان تاکید کرد: نسل جدید ما باید نقشی که مورد نیاز وی برای حضور در عرصه های بزرگ تر است را از بزرگترهای خود دریافت و تمرین کند، اگر این آموزش روند درست خود را طی نکند، مسئولیت پذیری آن جوان در اجتماع هم به همان اندازه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

** اعتماد به نفس در جوانان رنگ باخته است
حجت الاسلام علی محمدی کارشناس مسائل اجتماعی گفت: مگر جنگ تحمیلی را همین جوانان اداره نکردند، چرا پس از جنگ همین اعتماد از بین رفت و اعتماد به نفس جوانان ما در عرصه های اجتماعی افول کرد.
این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: این بی اعتمادی باعث شد تا جوان ما احساس بی ارزش بودن کرده و آنطور که باید نتواند ظرفیت خود را بروز دهد.
وی اظهار داشت: ما حتی مدیریت یک کارگاه کوچک را هم به جوانان نمی دهیم، اما چرا پیامبر فرماندهی یک لشگر بزرگ را به اسامه جوان 19 ساله می دهد، آنهم زمانی که ریش سفیدی و عقاید آن دوره ایجاب نمی کرد که این اتفاق بیافتد؟
محمدی تصریح کرد: آیت الله جوادی آملی می فرمود کلمه 'به من چه' و ' به توچه' در طول تاریخ خسارات جبران ناپذیری به مکتب اسلام زده است و در طول تاریخ نیز به وفور از موضوع مشارکت اجتماعی نداشتن زیان ها دیده ایم.
وی افزود: مضمون یکی از احادیث پیامبر راجع به فراموش شدن مسئولیت اجتماعی این است که اشرار بر شما مسلط می شوند، به همین خاطر باید مانع از گسترش بی مسئولیتی در جامعه و بویژه در جوانان شد.
کارشناس مسائل اجتماعی تاکید کرد: باید رفتار ها را به درستی اصلاح کرد و روش را با دقت تغییر داد تا جامعه مسیر فعلی را با مسیر درست تعریف شده جایگزین کند و مشارکت اجتماعی که ناشی از مسئولیت پذیری افراد است را افزایش داد.
3216/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.