محمدرضا کابلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون عملیات لوله گذاری و خط انتقال آب شرب سالم و بهداشتی به این روستا، دردست اجراست.
وی اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار لازم و به موقع، عملیات اجرایی آبرسانی به روستای جابجا شده پالتلو، طبق برنامه زمانبندی شده به پایان خواهد رسید.
کابلی، اعتبار اولیه برای اجرای این طرح آبرسانی را 830 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: برای امسال نیز مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون ریال به صورت اوراق، تخصیص یافته و پیمانکار مشغول به کار است.
آبان سال 96 نیز، معاون سابق مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان، اعتبار لازن برای آبرسانی به روستای جابجا شده پالتلو را قریب هشت میلیارد ریال اعتبار اعلام کرده بود.
رحیم نصیری مقدم گفته بود: آبرسانی به این روستا، مستلزم ایجاد خط انتقال به طول سه هزار و 200 متر و ایستگاه پمپاژ سرچاهی و تجهیز آن، انشعاب برق، تامین مخزن 100مترمکعبی با تجهیزات مورد نیاز و شبکه توزیع به وسعت چهار کیلومتر است.
شماری از اهالی روستای پالتلو نیز گفتند: با تامین آب شرب سالم و بهداشتی، انتظار و مشکل چندین ساله اهالی این روستا که در حال حاضر در شهر زنجان و یا روستاهای اطراف سکنی گزیده و سردرگم مانده اند به سر خواهد آمد.
یکی از اهالی این روستا گفت: با انتقال آب شرب به حتم امید روستائیان کوچ کرده برای بازگشت به روستا جابجا شده پالتلو، جانی دوباره خواهد گرفت.
غلامرضا بیات یکی از اهالی این روستا نیز گفت: قبل از اجرای طرح جابجایی روستای پالتلو، 80 خانوار با جمعیتی بالغ بر 400 نفر در این روستا که در بخش قره پشتلو و حدود 15کیلومتری غرب شهر زنجان واقع است از طریق دامداری و کشاورزی گذران زندگی می کردند و زندگی در روستای خود را به زندگی شهری ترجیح می دادند.
وی افزود: حال که مهر مسئولان دولت شامل حال روستائیان چشم انتظار پالتلو شده است به حتم با فراهم شدن زیرساخت ها اهالی به محل زندگی خود بازخواهند گشت تا با دلگرمی و انگیزه بهتر و بیشتری، دوباره فعالیت های کشاورزی و دامداری را از سر گرفته و کمک کار دولت در بحث اقتصاد مقاومتی باشند.
به گفته اهالی این روستا، پس از زلزله سال 69 طارم و پیش بینی احتمالی رانش زمین در روستای پالتلو زنجان و واقع شدن این روستا در مسیل، موضوع جابجایی روستا در اواخر دهه هفتاد مطرح و پس از بازدید کارشناسان و مطالعات صورت گرفته، مکان یابی انجام و سال 81 به تصویب کارگروه معماری و شهرسازی استان زنجان رسید و اهالی نیز برای سکونت در محل جدید ترغیب شدند.
با تصویب طرح جابجایی، طرح تفکیکی روستا درقالب سه فاز تهیه و برای اجرای فاز نخست که شامل 134 قطعه بود زمین مورد نیاز از سوی روستاییان در اختیار بنیاد مسکن شهرستان زنجان قرار گرفت و این قطعات به منظور ساخت و ساز به اهالی پالتلو واگذار شد.
حدود70 نفر از اهالی روستا با تحویل قطعات تفکیک شده با دریافت تسهیلات ساخت مسکن و همچنین آورده نقدی به احداث بنا در مکان جدید اقدام کردند و شماری از روستاییان مدتی در آن اسکان یافتند اما پس از مدتی به دلیل نبود زیرساخت های لازم بویژه آب و برق و مواجهه با مشکلات و هدر رفت سرمایه اندک خود به ناچار کار کشاورزی و دامداری را رها و به دیگر روستاها و شهر زنجان مهاجرت کرده و با حاشیه نشینی از تولید کننده به سمت مصرف کننده سوق پیدا کردند.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.