از سال 1389 پا در عرصه شعر و ادبیات نهاد. سرودن را با غزل آغاز کرد و با گذشت زمان به شعر امروز و قالب‌های متأخر شعر فارسی روی آورد. معتقد است در مواجهه با تجربه‌های تازه‌اش در شاعری، شعرای نام آشنایی تاثیرگذار بوده‌اند. حامد رحمتی، شمس آقاجانی، مصطفی کوهستانی، کیوان قنبری و درنهایت آشنایی با قاسم آهنین جان او را در پیش روی در مسیر فعلی‌اش مصمم‌تر کرد.
مهران شفیعی به خاطر «استفاده از امکانات شعر حجم بر افزودن بر معنی» موفق شد لوح تقدیر و جایزه ده میلیون ریالی جایز ادبی قیصر امین پور را به خانه ببرد. «سوء طن» نام اولین و فعلاً تنهاترین مجموعه شعر شفیعی است که از سوی نشر بوتیمار منتشر شده و جایزه امین پور را برای این شاعر جوان زنجانی به ارمغان آورده است.
شفیعی در گفت و گو با مردم نو در خصوص انتشار سوء طن می‌گوید: «سوءطن در برهه‌ای اتفاق افتاد که به شدت به جریان شعر زبان علاقه مند بودم. تجربه‌ها وبازی های زبانی آن، جنبه‌های مختلف فضای شعرها برایم لذت بخش بود.»
او از راه دشوار چاپ کتابش می‌گوید از هزینه‌ای که به عنوان یک مؤلف به جای دریافت باید بپردازد تا اوضاع نا بسامان روند پخش و از همه مهم‌تر وضعیت نه چندان مطلوب شعر امروز.
این شاعر جوان زنجانی در ادامه به اهمیت جوایز ادبی اشاره می‌کند و با یادآوری اینکه این رویدادهای می‌توانند به سهم خود در تشویق اندک مولفان و بهتر معرفی شدن آثار به مخاطبان تأثیر گذار باشند، اضافه می‌کند: «متاسفانه در جوایز ادبی ما این اتفاقات نمی‌افتد چرا که یا خط فکری جریان وارگانی را دنبال می‌کنند و ازطرفی مخاطب در روند جایزه هیچ نقشی ندارد.»
مهران شفیعی ادامه می‌دهد: «مخاطب نه جایزه را می‌شناسد نه این فستیوال‌ها کمکی به معرفی شاعر وحتا اثر نمی‌کنند و تنها اتفاقی که می افتد در محافل ادبی است وتنها تشویق کننده و حضار خود شاعران هستند.»
شفیعی در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر انگیزه‌ای برای چاپ مجموعه شعر جدیدی دارد یا خیر می‌گوید: «درواقع از آن شور و اشتیاق چاپ کتاب افتاده‌ام حالا آرام‌ترم وتنها به دنبال فرم‌های تازه‌ای درتجربه های امروز هستم و تا به سرانجام رساندن آنها قصد انتشار مجموعه‌ای ندارم. شاید بعدها دست به چاپ کتاب جدیدی بزنم یا هرگز.»
وی وضعیت شعر امروز مطرح را مطلوب نمی‌داند ولی معتقد است که شعر خوب همیشه هست و خواهد بود. این شاعر ادامه می‌دهد: «شعر امروزِ مطرح ما درگیر تعارف‌ها وروزمرگی هاست، نه تازگی دارد و نه بلند پروازی و انگار که رؤیا کردن برایش غیرممکن شده است.»
این شاعر نتیجه روزمرگی‌های حاکم در شعر امروز را عدم پدید آمدن فرم جدید و در نهایت ارائه اشعار شلخته و و اخته‌ای از سوی شاعران بی مسئله اعلام می‌کند در خصوص وضعیت شعر زنجان می‌گوید: «شعر زنجان می‌تواند بهتر باشد؛ اما هنوز درگیر غزل است. به عبارتی ذهن‌ها درگیر کهنگی است واین حداقل برای من قابل قبول نیست. ذهن جوان من دوست دارد کشف کند، ببیند وحیرت کند؛ به هرسمتی غلت بخورد بپرد گاهی بایستد وباز شتاب بگیرد. این امر امروزه درشعرکلاسیک جواب نمی‌دهد. این ذهن ناآرام و عاصی در قالب وقاعده ای منظم و چارچوب فعولن وفعلاتن راضی نمی‌شود. جهیدن از نظمِ حاکم تا بی نظمی جهان امروز فرم تازه‌ای می‌خواهد و حتا شکل تازه‌تری. زنجان هنوز فاصله‌اش را تاخال معشوق حفظ کرده وفکر پریدن نیست.»
اما شعر امروز شاعران باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ مهران شفیعی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «ویژگی‌های شعر امروز را من نباید مشخص کنم، این مخاطب است که این معیارها را با رازها درک و نیازش، در سمتی از هستی که ایستاده و ناظر است، تا دریافت و شهودش از جهان تعیین می‌کند. حالا در فرمت ادبیات و به شکل شعر، شعر خودش را طلب می‌کند. چنان که من شکلِ شعری امروزم را در فضای حجم می‌بینم و چیزی که ارضای روان من باشد شاعران وشعرهایی هستند که در مسیر شعر حجم رقم می‌خورد. تا رسیدن به مطلوبِ من راه بسیاری در پیش دارم.»
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.