به گزارش ایرنا، حسین عامری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: سالانه 18 هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو در استان زنجان تولید می شود و این میزان متناسب با نیاز هر منطقه در دسترس بهره برداران قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه استان زنجان جزو استان هایی است که بیشترین تنوع ارقام در بذرهای توزیع شده گندم دیم و آبی را دارد، تاکید کرد: کشاورزان تهیه بستر و رعایت عمق کشت مناسب، کشت به موقع، استفاده از ارقام سازگار با اقلیم هر منطقه، تغذیه گیاهی، مصرف به اندازه بذور در هر هکتار و کالیبراسیون دستگاه های کارنده را طی روند کشت غلات در دستور کار خود قرار دهند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: این سازمان طی 6 ماهه نخست امسال حائز رتبه اول کشوری در حمل و توزیع کود نسبت به سهمیه مصوب شده و طی سال های اخیر به منظور تسهیل در تامین کود کشاورزان 12 کارگزاری به شبکه توزیع این استان اضافه شده است.
عامری افزود: 20 هزار تن کود مورد نیاز کشاورزان استان زنجان تهیه و تامین شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: این سازمان مقام برتر کشوری در تولید بذر اصلاح شده غلات را کسب کرده سالانه 18 هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو زیر نظر مرکز تحقیقات در استان تولید می شود.
اکبر کرامتی، با بیان اینکه ناکافی بودن دانش فنی کشاورزان از عوامل اصلی پایین بودن عملکرد در واحد سطح در تولید انواع محصولات زراعی و باغی محسوب می شود، افزود: به منظور ارتقای سطح آگاهی بهره برداران به عنوان یکی از راهکارهای اساسی افزایش تولید در واحد سطح اقدام به پهنه‌بندی عرصه های کشاورزی در سراسر کشور از جمله استان زنجان شده است به طوری که کارشناسان مسئول هر پهنه با حضور مستمر در عرصه های تولیدی، یافته های تحقیقاتی و دانش روز را به صورت مستقیم به کشاورزان منتقل می کنند.
وی بر استفاده از بذر مناسب به منظور افزایش بهره وری در تولید محصولات تاکید کرد و ادامه داد: 30 تا 50 درصد پتانسیل تولید در بخش کشاورزی به بذر مربوط می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، استفاده از بذور اصلاح شده و گواهی شده را از اهداف و سیاست های مهم وزارتخانه در اجرای اصول به‌زراعی در مزارع بیان کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان موفق به کسب مقام برتر کشوری در تولید بذور اصلاح شده غلات نسبت به تعهدات ابلاغی شده است.
به گزارش ایرنا، استان زنجان در حال حاضر دارای 10 شرکت فعال در زمینه تولید بذور اصلاح شده و لیبل‌دار است به طوری این شرکت ها با پراکنش مطلوب در شهرستان ها و مناطق تابعه استان مستقر هستند.
این شرکت سالانه 18 هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده تحت کنترل مرکز تحقیقات و واحد ثبت گواهی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت مزارع را کنترل و در نهایت بذور با کیفیت بسیار مطلوب تولید و در اختیار کشاورزان استان قرار می دهند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.