یوسف رضاپور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تبیین شرایط ویژه کشور و استان در خشکسالی های متمادی و طولانی مدت، افزود: حجم آب پشت سد کینه ورس در سالجاری حدود 16 میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان تاکید کرد: میزان آب سد کینه ورس در سال گذشته آبی نزدیک 14 میلیون مترمکعب بود و علت کاهش حجم این سد به دلیل کاهش بارندگی ها و افزایش مصرف اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: حجم مخزن سد گلابر در سال آبی قبل 56 و سد تهم 40 میلیون مترمکعب بوده، همچنین در سال آبی جاری نیز سد گلابر 55.19 و سد تهم 33.76 میلیون مترمکعب است.
رضاپور خاطرنشان کرد: در همین مدت حجم آب ذخیره شده سد گلابر 2 درصد و سد تهم 14 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
رضاپور با بیان اینکه از مجموع هفت دشت استان پنج دشت در شرایط بحرانی است، اظهار داشت: از جمله این دشت ها سجاس نیز جزو دشت های ممنوعه استان به شمار می رود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان تصریح کرد: هم اکنون حجم آب ذخیره شده سد تالوار بیش از 27 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی ادامه داد: سالانه بیش از 77 سانتی متر سطح تراز آب های زیرزمینی در استان پایین می آید و اگر فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب کشاورزی انجام نگردد، در آینده، آبی برای آشامیدن در این مناطق از استان نخواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، سد کینه ورس استان زنجان در فاصله ۱۴کیلومتری جنوب ‌غربی شهرستان ابهر و حدود ۵ کیلومتری روستای کینه ورس قرار دارد، این سد بر روی شاخه‌کینه ورس از رودخانه ابهررود که از جنوب به طرف شمال جریان داشته و به دشت تاکستان وارد می‌شود، احداث شده است.
طبق آمار وزارت نیرو بعد از شروع دوره جدید خشکسالی در ایران، از سال 79 تا 93 میزان آب های قابل برنامه ریزی برای مصرف، از 124 میلیارد مترمکعب به 88 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.
6085/3216
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.