به گزارش ایرنا، در حال حاضر خود اتکایی در تولید دانه های روغنی و تامین روغن خوراکی مورد نیاز به نیاز ملی تبدیل شده و با توجه به اهمیت تحقق امنیت غذایی، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و سیاست‌های حمایتی برای کشت دانه‌های روغنی اهمیت ویژه‌ای دارد.
بر همین اساس و به منظور تحقق این برنامه در سال زراعی جاری، حمایت دولت در کشت و خرید تضمینی این محصول از کشاورزان، موجب شد تا کاشت دانه روغنی گلرنگ در استان زنجان 15 برابر و کلزا نیز 2 برابر نسبت به سال زراعی گذشته رشد داشته باشد.
یکی از برنامه های حمایتی دولت در این بخش که از سال گذشته در استان زنجان اعمال می شود، خرید تضمینی دانه های روغنی از کشاورزان استان به منظور خودکفایی و حمایت از این قشر زحمتکش است که امسال نیز این روند ادامه داشت.

** 1750 تن دانه روغنی در زنجان برداشت شد
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان اعلام کرد: تولید دانه روغنی گلرنگ در این استان طی سال زراعی جاری با 350 تن، 15 برابر نسبت به مدت مشابه افزایش یافت و میزان محصول کلزا نیز با 2 برابر رشد به یک هزار و 400 تن رسید.
حسین جعفری خاطرنشان کرد: امسال وضعیت کشت گلرنگ و کلزا در استان زنجان بسیار مطلوب بود و کشت آن از سوی کشاورزان مورد استقبال قرار گرفت.
وی یادآوری کرد: در سال زراعی 97 - 96 حدود یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت دانه روغنی گلرنگ دیم رفت که این میزان در مدت مشابه سال قبل 140 هکتار بود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: زمین های زیر کشت کلزا در سال زراعی 97 – 96 حدود 2 هزار هکتار و در مدت مشابه سال قبل آن 450 هکتار بود.
جعفری اضافه کرد: کشاورزان علاقه مند به کشت دانه های روغنی اعم از آفتابگردان، کنجد، کلزا و گلرنگ در استان زنجان از آموزش های مورد نیاز بهره مند می شوند.

** 1575 تن دانه روغنی از زنجان به کارخانه های روغن کشی کشور ارسال شد
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 زنجان اعلام کرد: در سال زراعی جاری 102 تن دانه روغنی گلرنگ و یک هزار و 473 تن نیز کلزا از کشاورزان این استان به صورت تضمینی خریداری شد.
محمد ایزدی اظهارداشت: دانه‌های روغنی، به منظور استخراج روغن از دانه آن‌ها پرورش می‌یابد و از طرفی دیگر به‌عنوان منبع با ارزش پروتئین محسوب می شود و بقایای محصول بعد از روغن‌کشی به همین منظور استفاده می شود.
وی خاطرنشان کرد: مطالبه همه کشاورزان استان زنجان بابت فروش تضمینی محصول به حساب آنها واریز شده است و هم اکنون هیچ مطالبه ای وجود ندارد.

** کشت دانه های روغنی به مدیریت نیاز دارد
مسئول زراعت کشت و صنعت دشت خرمدره تاکید کرد: امسال در 120 هکتار از زمین های کشاورزی این دشت اقدام به کشت دانه روغنی کلزا کردیم که به طور متوسط عملکرد آن پنج تن بود.
سعید سلیمانی با بیان اینکه از این میزان برداشت دانه روغنی راضی هستیم، افزود: از سال 80 به کشت کلزا اقدام می کنیم.
وی تاکید کرد: کلزا از جمله گیاهانی به شمار می رود که بسیار مدیریت پذیر است و در هر منطقه و شرایط آب و هوایی کشت آن ممکن نیست.
مسئول زراعت کشت و صنعت دشت خرمدره گفت: کلزا محصولی با نیاز آبی کم نیست، بلکه مقدار آبی که به آن داده می شود حداکثر استفاده را دارد.
سلیمانی تاکید کرد: کشاورزانی که علاقه مند به کشت دانه های روغنی هستند باید نسبت به کشت آن اطلاعات کارشناسی و علمی دقیق تری داشته باشند تا بهره وری بالاتری نیز عاید آنها شود.

** دانه های روغنی جزو محصولات راهبردی است
حسن آرام بین از کشاورزان شهرستان ابهر اضافه کرد: گلرنگ و کلزا از گیاهان بومی ایران به شمار می رود چرا که کشت آن با شرایط اقلیمی کشور سازگاری دارد.
وی ادامه داد: در سال زراعی جاری اقدام به کشت دانه های روغنی کلزا و گلرنگ کردم با توجه به اینکه دیمی بود نیاز آبی کمتری داشت.
این کشاورز ابهری تاکید کرد: شرایط آب و هوایی در بهره وری بیشتر محصول تاثیر قابل توجهی دارد.
آرام بین گفت: کشاورزان علاقه مند به کشت دانه های روغنی در استان زنجان در کشت و آن باید دقت بیشتری داشته باشند و چنانچه شرایط آب و هوایی در سالی موجب کاهش تولید محصول شد، ناامید نشوند و برای کشت آن مصر باشند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.