به گزارش ایرنا، کاوه کیانی روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی در زنجان افزود: ایران کشوری در حال توسعه و پیشرفت محسوب می شود و از همین رو در همه حوزه ها نیازمند آمار دقیق است.
وی به تدوین برنامه سند تحول بنیادین نظام آماری کشور اشاره کرد و افزود: این طرح سومین برنامه توسعه آماری کشور است که تحت الزامات برنامه ششم توسعه در دست تدوین قراردارد.
معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران گفت: این سند تا 2 ماه آینده در شواری عالی آمار تصویب می شود و تا پایان برنامه ششم توسعه تغییرات قابل توجه و بزرگی برای ارتقای نظام آماری کشور انجام خواهد شد.
کیانی اظهارداشت: پس از سند تحول بنیادین نظام آماری کشور، در برنامه بعدی توسعه بازهم به دنبال بهبود و توسعه بیشتری در آمار خواهیم بود.
وی ادامه داد: نبود آمار دقیق و با کیفیت پایش برنامه ها را با مشکل مواجه می کند.
معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران گفت: در نظام آماری سنتی که در کشور ماهم این روش گاهی اعمال می شود، وظایف ارکان و بازیگران مهم نظام و تقسیم کار ملی گاهی مبهم و متناقض بوده و ساختار قوانین و رویه های نظام آماری متناسب با علم روز نیست.
به گفته کیانی، موازی کاری، نبود هماهنگی و ائتلاف منابع کشور در نظام آماری بالا و بار پاسخگویی نیز زیاد است و از منابع داده ای موجود استفاده بهینه انجام نمی شود و کیفیت تولیدات این نظام مورد بررسی دقیق قرار نمی گیرد.
وی اظهار داشت: در نظام آماری مدرن، وظایف همه نقش آفرینان اصلی شفاف و تقسیم کار به نحو مطلوبی انجام شده است.
معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران گفت: قوانین و رویه های نظام آماری متناسب با علم روز بوده، تولید، پردازش و اطلاع رسانی یکپارچه نظام آماری و جریان یک طرفه داده ها به سمت سازمان ملی را تضمین می کند.
کیانی با بیان اینکه در نظام آماری مدرن بار پاسخگویی کاهش یافته، منابع متناسب با رویکردهای جدید نظام هزینه و از منابع داده ای موجود نیز با بالاترین بهره وری استفاده می شود.
وی ادامه داد: در نظام آماری مدرن ارتباط عمیقی بین دولت الکترونیک و نظام برقرار بوده و روش ها،تکنیک ها و زیرساخت های آی تی نوآورانه در چارچوب معماری کسب و کار آماری استاندارد مبنا رعایت می شود.
معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران، راهبردهای سند تحول بنیادین نظام آماری کشور را ایجاد یا تقویت زیرساخت ها و بازنگری در قوانین، مقررات و رویه های نظام ملی آمار، مدیریت کارا و اثر بخش در این نظام، بهبود مستمر مدیریت عملیات آماری و توانمندسازی و ظرفیت سازی برشمرد.
کیانی تاکید کرد: شکل گیری نظام آماری گام مهمی بود، دستاوردهای با ارزشی نیز داشته است ولی نتوانسته به ماموریت اصلی خود که تولید و انتشار آمارهای رسمی مورد نیاز و با کیفیت است به خوبی عمل کند.
به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم 29 نفر در چهار بخش پاسخگویان نمونه اعم از صنوف و مشاغل و خانوار، آمار گیران نمونه، کارشناسان برنامه ریزی دستگاه های اجرایی و رابطان آماری استان زنجان تجلیل شدند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.