به گزارش ایرنا، راضیه لک روز چهارشنبه در آیین گشایش چهارمین همایش ملی انمجن رسوب شناسی ایران که در دانشگاه زنجان برگزار شد، از تهیه نقشه راه علوم زمین و معدن برای کل کشور و نیز استان ها خبر داد و افزود: فاز سوم این مطالعات که درست انجام بوده که به موضوع پیش بینی وضع مطلوب متمرکز است.
وی با بیان اینکه زنجان از تنوع زمین شناسی و معدنی مناسبی برخوردار است، اظهار داشت: 1.5درصد از سهم تولید مواد معدنی کشور به این استان اختصاص دارد.
لک با بیان اینکه زنجان از جهت مخاطرات زمین شناختی رتبه 21 را در بین استان ها دارد، گفت: بخش شمال شرق این استان جزو مناطق پر مخاطره در بروز زمین لرزه است.
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار داشت: زنجان در میزان ذخیره برخی مواد معدنی از شرایط مناسبی برخوردار است به طوری در زمینه ذخیره طلا رتبه ششم، سیلیس دوم، فلدسپات سوم، گرانیت ششم و در میزان ذخیره خاک صنعتی رتبه هفتم را در بین استان های کشور دارد.
لک خاطر نشان کرد: زنجان تنها استان دارای ذخیره مواد معدنی 'بر' در کشور است.
وی با بیان اینکه استان زنجان 1.3 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: این استان از لحاظ میانگین بارش تا حدودی از میانگین میزان بارش کشور برخوردار است.
لک افزود: استان زنجان از لحاظ وضعیت منابع آب زیر زمینی همچون سایر مناطق کشور جزو استان هایی است که حجم تخلیه آب زیرزمینی در آن بالا است به طوری که از هفت دشت این استان پنج دشت به عنوان دشت های ممنوعه برای حفر چاه کشاورزی معرفی شده است.
وی ادامه داد: از لحاظ نقشه راهها، استان زنجان نسبت به وسعت خود شرایط مناسبی دارد به طوری 2.4 درصد راههای جاده ای کشور در آن قرار دارد و 2.4 خطوط ریلی نیز در این استان فراهم است، بنابراین در بخش حمل و نقل پتانسیل توسعه مناسبی دارد.
لک اظهار داشت: استان زنجان از لحاظ پراکندگی جمعیت شرایط خوبی ندارد و توزیع عادلانه ای در این زمینه در سطح استان مشاهده نمی شود به طوری که شهر زنجان و جاهایی دیگری همچون خرمدره نسبت به دیگر مناطق از جمعیت های زیادی برخوردار هستند.
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به نقش علوم زمین در تحقق اهداف کلان توسعه کشور اشاره کرد و گفت: با تلاش و نقش آفرینی پژوهشگران، علوم زمین می تواند در دست یابی به اقتصاد داشن بنیان، شناسایی فرصت های سرمایه گذاری، مطالعه تهدیدهای محیطی، پایش نحوه بهره برداری از منابع محیطی و آینده نگری منابع نقش موثری ایفا کند.
دکتر سید رضا موسوی حرمی، رئیس انجمن رسوب شناسی ایران نیز در این مراسم به ضورت توجه به جنبه های کاربردی 'رسوب شناسی' برای اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: پنجمین همایش ملی انمجن رسوب شناسی ایران بهمن سال آینده به میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، چهارمین همایش ملی انمجن رسوب شناسی ایران از 2 آبان به مدت 2 روز با حضور چهره های برجسته و محققان علوم زمین از سراسر کشور در دانشگاه زنجان در حال برگزاری است.
3088/7708
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.