در حال حاضر تعداد روستاهای دارای سکنه در این استان 926 روستاست، آماری که در نوع خود قابل توجه است. این آمارها می رساند باید به این بخش که بار اقتصادی استان از نظر کشاورزی و دامداری را می کشد، توجه ویژه ای کرد.گرچه هنوز روستاهای محروم در استان به چشم می خورد اما باید به این نکته اذعان کرد که بیشتر اهالی این مناطق از نیازهایی مانندآب، برق و گاز بهره مند هستند و هم اکنون دغدغه های دیگری را دنبال می کنند. در سال های اخیر موضوع تامین معیشت روستائیان تبدیل به موضوعی اساسی شده است تا آنجا که دولت سعی دارد بر اساس سند توسعه روستاها نقشه راه تعیین کرده و برنامه های خود را بر این اساس پیش ببرد.

دغدغه تامین معیشت
روزگاری روستائیان دلخوش به زمین زراعی و دام هایشان بودند و این تنها راه تامین معیشتشان بود اما اکنون اوضاع کمی تغییر یافته سات با ورود به عصر تکنولوژی و قهر آسمان با زمین و خشک شدن منابع تامین آب دیگر کشاورزی به روش سنتی مقرون به صرفه نیست. همین مساله باعث شده است که مهاجرت به شهرها از سوی روستائیان هنوز ادامه داشته باشد.
مدیر کل امور روستایی استانداری زنجان در گفتگو با همشهری با تایید این نکته که تامین معیشت فقط مختص روستاییان نیست و شهرنشین ها نیز در اوضاع اقتصادی کنونی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، اظهار می کند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در روستاها تغییرات زیادی از منظر زیرساختی به وجود آمده است. زمانی راه روستایی خاکی بود اما اکنون بسیاری از راه ها آسفالته شده و در سال جاری 280 کیلومتر راه به همت اداره راه و شهرسازی در روستاهای بالای 20 خانوار آسفالته می شود.
فیضعلی محمودی به لوله کشی آب در 67 درصد روستاهای استان اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر همه روستاها از برق برخورداند چنین امکاناتی نشان دهنده کارهای زیرساختی برای زندگی روستائیان است.
وی با اعلام این نکته که هم اکنون موضوع ارتقائ سطح درامد روستائیان در دستور کار است، ادامه می دهد: قانون حمایت از اشتغال روستائیان چندی است که به مرحله اجرایی رسیده است و سهم استان از 12 هزار میلیارد، 280 میلیارد تومان تخمین زده شده است.
وی می افزاید: 200 میلیارد تومان از این سهم به صورت استانی و بقیه از منابع ملی اختصاص تامین می شود.
محمودی با اشاره به این نکته که تاکنون 100 میلیارد تومان از این میزان اختصاص یافته است، ادامه می دهد: 4 بانک عامل کار قرارداد و پرداخت به اشتغال روستایی را انجام می دهند که تا به امروز 64 میلیارد تومان به افراد پرداخت شده است.
مدیر کل امور روستای استان زنجان سپس به تفاهمنامه این اداره با بانک سینا و بنیاد علوی اشاره می کند و می گوید: 24 میلیارد از 40 میلیارد تومان برای طرح های روستایی پرداخت شده است.

900 طرح روستایی
وی در مورد طرح های روستایی که توسط روستائیان برای اشتغال مطرح می شود اشاره می کند و می گوید: تاکنون 900 طرح روستایی در قالب 3 بخش اقتصادی، صنعتی و کشاورزی اجرا شده است که در آنها غالبا روستائیان اقدام به کار انفرادی تا 10 نفره روی اورده اند.

مهاجرت هست، اما کم
محمودر در پاسخ به این سوال که با وجود امارهای ارائه شده برای توسعه روستاها و ایجاد اشتغال در این مناطق همچنان شاهد ترک روستایئان و مهاجرت انان به شهرها هستیم، اظهار می کند: در سال 1335جمعیت روستایی 240 هزار نفر بوده است که در سال 65 به 429 هزار نفر و در سال 95 به 346 هزار نفر رسید. این امارها نشان می دهد که مهاجرت به شهرها بسیار چشمگیر نبوده است و از نظر ما این امار نگران کننده نیست. ضمن اینکه برخی از روستاها در حال حاضر در هیبت شهر درامده اند و حتی می توانیم ادعا کنیم که امار مهاجرت معکوس نیز در سال های اخیر رو به فزونی بوده است.
وی در جواب این پرسش که کمبود آب یکی از دلایل مهم مهاجرت روستائیان به شهرهاست، اظهار می کند: در حال حاضر 554 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب هستند و ما قبول داریم که بر اثر خشکسالی منابع آبی کم شده است.
محمودی ادامه می دهد: برای حل این موضوع با دستور استاندار در جلسه شورای برنامه ریزی و در ستاد اقتصاد مقاومتی قرار شد که بخشی از اعتبارات دهیاری ها برای بحث اب شرب تخصیص یابد تا چنین مشکلاتی در روستاها به حداقل برسد و هم اکنون 4و نیم میلیارد تومان از اعتبارات این بخش به بحث آب اختصاص یافته است.

روزنامه همشهری زنجان، زهرا هادیلو، 1397،7،25.
6085/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.