به گزارش ایرنا، زباله طلای کثیف نام دارد و در سیستم مدیریت پسماند اگر استفاده بهینه ای از آن نشود چه بسا بر اثر انباشت در دل طبیعت، آلودگی خاک و سفره های آبهای زیرزمینی خطرات زیست محیطی جبران ناپذیری را برای ساکنان ایجاد کند.
طبق آمار مسئولان شهرداری زنجان، روزانه 350 تن زباله در زنجان تولید می شود که توسط 550 نفر از پرسنل سازمان بازیافت با 100 دستگاه کامیون، خاور و سایر ماشین آلات از سطح شهر جمع آوری و در نهایت به شکل سنتی دفع و دفن می شود.
شهرداری ها همه ساله هزینه های بالایی را برای جمع آوری و دفع پسماند صرف می کنند و در این میان برنامه ریزی اصولی و استفاده از روش های نوین و بهره گیری از بخش خصوصی می تواند معضلات مربوط به مشکلات زیست محیطی زباله را کاهش داده و درآمد زایی به دنبال داشته باشد.
صنعت بازیافت نیز به‌عنوان یکی از صنایع درآمدزا در دنیا محسوب می شود که کشور‌های پیشرفته با آگاهی از این موضوع ‌درصد زیادی از زباله‌ها و ضایعات را با استفاده از فناوری های پیشرفته و مدرن، از زباله‌های عادی بازیافت و دوباره مورد استفاده قرار می دهد.
چند سالی است متولیان امر در این استان برای مدیریت جامع پسماند زباله شهر زنجان کارهایی عملی را برای بهره گیری از فناوری های نوین در این بخش بکار بسته اند که ماحصل آن جذب سرمایه گذار خارجی بوده است.
بر این اساس مهر سال گذشته ورود شرکت گرین گلوبال انرژی انگلستان برای راه اندازی کارخانه بازیافت زباله و تولید انرژی پاک از سوی مسئولان استانی اعلام شد تا صحه ای بر کارهای انجام شده در این بخش گذاشته شود.
استاندار زنجان نیز در این ارتباط و سرمایه گذاری این پروژه گفته بود: شرکت انگلیسی گلوبال گرین انرژی با 115 میلیون دلار سرمایه گذاری، پسماندهای شهری این استان را بازیافت می کند که با این اقدام مشکل پسماندهای شهری این استان برطرف خواهد شد.
اسدالله درویش امیری خاطرنشان کرده بود: این شرکت نخستین تجربه کاری در زمینه بازیافت زباله و تولید انرژی الکتریکی در این استان را انجام می دهد که زمینه ورود چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به این استان را فراهم می کند.
اما با گذشت یکسال، تحقق این پروژه که می توانست سود آوری بالایی را برای استان داشته باشد، با اما و اگرهایی مواجه شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: کارخانه بازیافت زباله شهر زنجان با بهره گیری از تکنولوژی به روز و پاک توسط سرمایه گذار انگلیسی احداث می شود که علاوه بر صرفه اقتصادی فواید زیست محیطی بالایی را برای استان بدنبال خواهد داشت.
هاشم نجفی افزود: هم اکنون احداث این پروژه با مشکلاتی از قبیل تغییر قیمت برق مواجه شده است چراکه قیمت هر کیلو وات ساعت برق از سوی دولت از570 تومان به 370 تومان کاهش یافته که برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی ندارد.
وی اظهار داشت: طبق رایزنی ها، تلاش شده این موضوع از سوی وزارت نیرو برای سرمایه گذار این پروژه در زنجان بصورت خاص لحاظ و قیمت برق را تا سقف 30 درصد افزایش دهند که این مهم تا کنون پیگیری شده اما به جایی نرسیده است.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان ادامه داد: این شرکت تلاش دارد در صورت اجرای این پروژه در استان که بصورت نمونه در کشور انجام می شود به سایر نقاط کشور نیز گسترش دهد.
به گفته نجفی، سالانه حدود 48 میلیارد تومان برای حمل و دفع زباله زنجان صرف می شود که بهره برداری از این پروژه صرفه اقتصادی بالایی را برای استان به دنبال خواهد داشت.

** زمین مورد نظر سرمایه گذار تامین شده است
نجفی ادامه داد: شهرداری زنجان همگام با دستگاه های متولی دیگر شرایط لازم برای اجرای این پروژه مهم از قبیل تامین 2 قطعه زمین مورد نظر به وسعت 70 و 15 هکتار در روستای مهتر چایی و با مساعدت شهردار در بهترین نقطه جاده تهران به زنجان را انجام داده است.
وی بیان کرد: بنابراین درخواست سرمایه گذار برای تامین زمین مورد نظر لحاظ شده و در صورت تمایل می تواند در 2 نقطه یاد شده و پس مطالعات و امکان سنجی اجرای پروژه را آغاز کند.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان گفت: علت پیشنهاد زمین مورد نظر سرمایه گذار در جاده تهران به زنجان به این دلیل بود که زباله دیگر شهرهای استان را نیز تحت پوشش قرار دهد و با این اقدام میزان زباله برای بازیافت که در شهر زنجان 350 تن است به 600 تن افزایش می یابد.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری این پروژه 115 میلیارد دلار است که با شرایط کنونی نرخ ارز و افزایش ظرفیت زباله تا سقف200 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
به گفته این مسئول شهرداری، با بهره برداری از این پروژه، بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای یک هزار نفر شغل ایجاد می شود که بخشی از معضل بیکاری استان را برطرف خواهد کرد و در توسعه اقتصادی نیز بسیار اثر گذار خواهد بود.

** جذب سرمایه گذار اولویت مهم شورای شهر زنجان
رئیس کمیسیون اقتصاد مقاومتی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر زنجان نیز معتقد است که امروزه یکی از اولویت های مهم برای توسعه و پیشرفت استان جذب سرمایه گذاری ها به ویژه سرمایه گذاری خارجی است و این کمیسیون می تواند بیشترین نقش را در تحقق آن داشته باشد.
مسعود مرادخانی افزود: بر این اساس سال گذشته تفاهم نامه ای برای احداث کارخانه بازیافت زباله و انرژی پاک با یک شرکت انگلیسی منعقد شده اما در اجرای این پروژه مشکلاتی ایجاد شده است.
وی ابراز کرد: هم اکنون تحریم ها مشکلاتی را برای سرمایه گذاری خارجی این پروژه ایجاد کرده و مشکل دیگر بحث جانمایی احداث کارخانه بازیافت زباله است.
این عضو شورای شهر زنجان ادامه داد: سرمایه گذار اصرار دارد این پروژه در جاده تهران به زنجان اجرا شود در صورتی که شهرداری، روستای مهتر چایی را برای این کار در نظر گرفته که هم اکنون زباله های شهر به این مکان منتقل می شود.
مرادخانی افزود: بازیافت زباله مستلزم توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار است، در صورتی که زباله شهر زنجان کمتر از میزان لازم بود و شهرداری تقبل کرده است که این مساله را مرتفع کند.
وی بیان کرد: کاهش قیمت برق نیز از دیگر مشکلات سرمایه گذار برای اجرای این پروژه است که سرمایه گذار معتقد بود که این میزان باید افزایش یابد که در این راستا جلساتی با مسئولان کشوری برگزار شده اما به نتیجه ای نرسیده است.
رئیس کمیسیون اقتصاد مقاومتی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر زنجان خاطر نشان کرد: مهمترین مساله در اجرای این پروژه مهم در استان نوسانات نرخ ارز ، عدم ثبات اقتصادی و تحریم هاست که اجرای پروژه را با موانعی روبرو کرده است.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.