مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه میراث مکتوب تاریخ دیرینه‌ای از سنگ‌نگاره‌های هزاره پنجم قبل از میلاد تا عصر دیجیتال دارد، گفت: این میراث در انتقال اطلاعات و تولیدات فرهنگی ملل تاثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، یحیی رحمتی در حاشیه نهمین نمایشگاه کتاب ناشران کشور و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان زنجان گفت: یکی از ارزشمندترین میراث‌بشری میراث مکتوب است.

وی با اشاره به اینکه میراث مکتوب تاریخ دیرینه‌ای از سنگ‌نگاره‌های هزاره پنجم قبل از میلاد تا عصر دیجیتال دارد، گفت: این میراث در انتقال اطلاعات و تولیدات فرهنگی ملل تاثیرگذار بوده است.

رحمتی از راه‌اندازی نخستین موزه میراث‌مکتوب در مسجد جامع زنجان خبر داد و گفت: با مشارکت متولی مسجد بهره‌برداری از موزه میراث مکتوب زنجان که کارهای اولیه آن انجام شده، در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه برخی از نسخ مکتبوب قدیمی در مخزن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نگهداری می‌شود، افزود: این نسخ خطی مربوط به دوره‌های تاریخی که برخی در قالب نسخ قرآنی، چاپ سنگی و دسته نوشته‌های خطی اهداء شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به وضعیت کتاب و کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و گفت: با ظهور فضاهای مجازی، اطلاعات در این شبکه‌ها رد و بدل می‌شود و در برخی موارد جایگزین کتاب شده اند که باید نقش های جایگزین را جدی بگیریم.

به گفته رحمتی، علی‌رغم اینکه در فضاهای مجازی با مطالعه سروکار داریم ولی هیچ چیزی جایگزین کتاب نخواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: متولیان فرهنگی باید تلاش کنند ارزش کتاب را به عنوان حامل ارزش‌های یک ملت حفظ کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.